כביש נתיבי איילון
כביש נתיבי איילוןצילום: פלאש 90

חברת נתיבי איילון יוצאת לדרך חדשה: ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה אישרה היום (ראשון) את הצעת שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, להפוך את חברת נתיבי איילון לחברה ממשלתית, בבעלות מלאה.

חברת נתיבי איילון, שהוקמה בתחילת שנות ה-70, כגוף משותף לממשלת ישראל ולעיריית תל אביב- יפו, אחראית כיום על הקמה ופיתוח של עורקי תחבורה עירוניים ומטרופוליניים באזור תל אביב וגוש דן.

על פי ההחלטה שאושרה, המדינה תרכוש את חלקה של עיריית תל אביב- יפו (50%) בחברת נתיבי איילון, בהתאם להסכמות עם עיריית תל אביב- יפו ומנגנון הערכת שווי שיקבע, כך שהחברה תהפוך לחברה ממשלתית שכל מניותיה מוחזקות בידי המדינה.

השר כץ ציין כי עם הפיכתה של חברת נתיבי איילון לחברה ממשלתית בבעלות מלאה של המדינה, היא לא תוגבל לפרויקטים עירוניים בגוש דן בלבד. "מדובר במהפכה, שכן חברת נתיבי איילון תוכל לראשונה בתולדותיה, לבצע פרויקטים עירוניים בכל רחבי הארץ" הוסיף כץ.

במהלך שנות פעילותה, צברה נתיבי איילון ניסיון בפרויקטים עירוניים מורכבים ורחבי היקף בתשתיות התחבורה במטרופולין דן. החברה פועלת כיום כגוף מטה המפעיל, מתאם ומבקר מספר רב של משרדי תכנון, מנהלי פרויקטים וקבלנים.

במקביל לכך, ועדת השרים לענייני הפרטה צפויה לקבל מחר (יום שני) החלטה הקובעת כי כל אחזקותיה של המדינה בחברת אוצר מפעלי ים ימכרו כמקשה אחת לעיריית תל אביב- יפו או לחברת אתרים בחוף תל אביב. עלות רכישת מניות המדינה בחברה תופחת מהתמורה שתתקבל ממכירת אחזקותיה של המדינה בחברת אוצר מפעלי ים.

נמל תל אביב הוקם בשנת 1936 על ידי חברת אוצר מפעלי ים, המנהלת את נמל תל אביב מיום הקמתו. חברת אוצר מפעלי ים אחראית בשנים האחרונות על תהליך השיקום והפיתוח, במסגרתו עוצב הנמל מחדש, והפך מאתר היסטורי למקום מפגש ובילוי חוויתי.