אמיר אשל
אמיר אשלצילום: פלאש 90

מפקד חיל האוויר, האלוף אמיר אשל, השתתף בשבוע שעבר בכנס השנתי העשירי לביטחון לאומי, תחת הכותרת ”תרומת כוח האוויר והחלל לאסטרטגיה הגבוהה של מדינת ישראל“, והתייחס ליכולות ההגנה וההתקפה של החיל, בעת מלחמה ובזמן שגרה.

”בהסתכלות מקצועית על החיל, ומתוך שיח עם קולגות מצבאות העולם, אני מאמין שהיכולות שאנחנו מעמידים כיום שניות רק לארצות הברית- הן בהתקפה והן בהגנה", טען מפקד חיל האוויר, שהתייחס לזינוק המשמעותי ביכולותיו של החיל, בזירה ההתקפית, בשנתיים האחרונות.

"אנחנו מעמידים יכולת התקפית מדויקת, חסרת תקדים של אלפי מטרות ביממה באופן מדויק. הכפלנו את היכולות שלנו פעמיים בשנתיים האחרונות. עד סוף 2014 יהיה שיפור של 400 אחוז ביכולות ההתקפה שלנו יחסית לעבר הלא רחוק, כתוצאה מתהליכים ארוכים שניהלנו“.

כדי להמחיש את היכולת החדשה, השווה האלוף את מסוגלות החיל כיום למבצעים אחרונים. "חיל האוויר של סוף 2014 יודע לתקוף בפחות מ-24 שעות את מה שהוא עשה בשלושה ימים במלחמת לבנון השנייה. חיל האוויר של היום יודע לעשות ב-12 שעות מה שהוא עשה בשבוע במבצע עמוד ענן".

האלוף אשל טען כי ”מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה מתקפות ארוכות. אנחנו צריכים לנצח מהר". לדבריו, "זמן קצר בעיניי זה יממות. אני לא מאמין שנכון לנהל מלחמות ארוכות". מסיבה זו הוא טוען כי כוח אש מדויק ואיכותי הוא המשתנה העיקרי להשגת ניצחון בקרב. לשם כך, לדבריו, "לא מספיקה רק יכולת טכנית - צריך לאמץ תפיסה. אנחנו מדברים על פעולה בכוח מלא, של כל חיל האוויר, על כל הקיפו, במאמץ ההתקפי החל מהפתיחה, בכדי לפגוע הכי חזק ולקצר את המלחמה".

"אנחנו נגיע להרס של יכולות צבאיות ושל תשתיות שתומכות את הפעילות של חיזבאללה, בהיקפים כאלה שייקח עשורים לשקם. פגיעה ישירה בארגון ובכל מה שתומך בו, בהיקפים בלתי נתפסים", טען מח“א, "לצערי הרב חיזבאללה לקח את כל הנכסים והכניס לתוך הערים. זה מהווה אתגר מאוד משמעותי מכיוון שאנחנו לא רוצים לפגוע בבלתי מעורבים. אמרנו את זה יותר מפעם אחת, בתים שגרים בהם גם אזרחים ייפגעו וההיקפים יהיו עצומים. אלה מטרות צבאיות שתומכות את המאמץ המלחמתי שלהם".

האלוף אשל ציין כי לדעתו "המלחמה הבאה תתבסס על הרבה אש ומעט תמרון. אני לא מציע שלא יהיה כוח תמרון למדינת ישראל - זה מרכיב חיוני וצריך לראות כיצד יש להפעיל אותו. אבל אנחנו נמצאים בעידן יכולות האש. אתה לא יכול היום להרשות לעצמך לנהל מלחמה של חודש".

כמו כן, התייחס האלוף לפעילות החיל בשגרה, והפעולות הנקודתיות שהוא מבצע כמענה מיידי לאירועים שונים. "מה שמאפיין לחימה שבין המלחמות היא להיות מתחת לסף הלחימה, שלא תביא בעצמה למלחמה“, הוסיף האלוף אשל, ”המאפיין של הכוח האווירי זה היכולת לשלוט בו ובעוצמתו, וזה יכולת מאוד חשובה ללחימה בין המלחמות. היום יש מקרים בהם התחלנו פעולה ובדרך משנים את השיטה- כי הכל גמיש והכל ניתן לשינוי. זה יתרונו של חיל האוויר, היכולת לקחת את הפטיש שנבנה למלחמות גדולות ולהפעיל אותו בקטן, מתחת לסף המלחמה".