מחפש הגינות. פרידמן
מחפש הגינות. פרידמןפלאש 90

שר המשפטים לשעבר, פרופ' דניאל פרידמן, מתח ביקורת חמורה על מערכת המשפט בנאומו היום (שני) בכנס לשכת עורכי הדין.

לדבריו הבעייתיות הקיימת במערכת המשפט הישראלית היא שמירת הגינות המשפט הפלילי. לדבריו החובה לשמירת ההגינות הזו מוטלת על בתי המשפט והתביעה אך "אני מצטער לומר שהדבר הזה לא נעשה אצלנו. הגינות זו מילה כללית, אבל איך היא מתבטאת באופן ספציפי?", שאל פרופ' פרידמן והוסיף: "למשל זה כולל זכות שלא תיווצר אווירה ציבורית עוינת נגד הנאשם אשר עלולה להיות לה השפעה על בית המשפט".

את ביקורתו לא הותיר פרידמן ככללית ומיקד אותה בצמרת מערכת המשפט: "למשל, היועץ המשפטי ופרקליט המדינה הקודמים התבטאו בנושא של תיקים תלויים ועומדים. תפקיד הביקורת הוא לגרום לכך שמקרים כאלה לא יקרו, ובמידת הצורך לעשות את הצעדים הראויים. יש זכויות נוספות שצריך לשמור עליהן, למשל זכות הנאשם לקבל את כל חומר הראיות נגדו".

לדבריו "מבחינת הגינות המשפט הפלילי, הפיקוח על התביעה משמעו שלפחות מצד התביעה מה שצריך להיעשות – ייעשה".

לטעמו של פרידמן הביקורת הציבורית המוטחת בפרקליטות חסרת משמעות ואפקטיביות מעשית. "הייתה ביקורת רבה על הפרקליטות, והיה גם את מבקר המדינה, אז למה צריך את הביקורת הזאת? כי אמנם הייתה ביקורת מרובה אבל היא הייתה חסרת כל אפקטיביות. לביקורת נגד הפרקליטות לא היה עד כה שום משמעות גם אם בית המשפט כתב משהו נגד הפרקליטות. זו צריכה להיות ביקורת עם שיניים. אם זה ייגמר רק בדיבורים – לא עשינו שום דבר, וזה המבחן".