ח"כ ראובן ריבלין
ח"כ ראובן ריבליןצילום: פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת החוק של חבר הכנסת ראובן ריבלין (הליכוד ביתנו), המאפשרת לקרוב משפחה של חלל מערכות ישראל או של מי שנפטר כתוצאה מפגיעת איבה, להיעדר מעבודתו ביום האזכרה הפרטית, על חשבון  ימי החופשה השנתית שלו.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "החוק הישראלי מתיר לבני משפחותיהם של חללי צה"ל להיעדר מעבודתם ביום הזיכרון הממלכתי, על מנת להשתתף באזכרה הממלכתית.

עם זאת, עד כה לא אפשר זאת החוק ביום הזיכרון הפרטי, שהוא יום נפילת החלל. רבות מן המשפחות מקיימות ביום זה טקסי זיכרון ואבל פרטיים, וזהו ללא ספק יום של התייחדות משפחתית עם זכרו של החלל, יום של כאב ואבל", נכתב.

ח"כ ריבלין סיפר כי הצעת החוק נולדה בעקבות פנייה של אחות שכולה שאיבדה את אחיה במלחמת לבנון השנייה, "שביכתה באוזניי שאיננה זכאית להיעדר מעבודתה ביום הזיכרון של אחיה, מבלי ששכרה יפגע.

לדאבוננו לכל חלל במערכות ישראל יש שני ימי זיכרון, האחד לאומי בד' אייר, והשני פרטי אישי משפחתי ביום בו נפל החלל. בשני המועדים הללו מתייחדת המשפחה עם זיכרון יקיריה, בטקסי זיכרון ואבל פרטיים. ביום הזיכרון הפרטי שהוא יום נפילת החלל אין החוק מאפשר זאת. ההצעה הזו היא מחויבת המציאות ברמה ההומניטרית וברור שהמדינה איננה יכולה להתעלם מעניין זה", דברי ריבלין.