clash in Donetsk
clash in DonetskReuters

על רקע המצב המתוח בדונייצק שבמזרח אוקראינה, הקהילה היהודית מנסה לשרוד ומקווה לימים טובים יותר.

לאחר הבחירות באוקראינה הידרדרה העיר לאירועים קשים יותר ממה שהיו מתחילת פרוץ המהומות כשלמעלה מ־ 40 בדלנים פרו־רוסים נהרגו ורבים אחרים נפצעו. כמו כן העיר נתונה תחת מצור והמצב מתוח מאוד.

הרב פנחס וישצקי, רבה של דונייצק והמחוז ושליח חב"ד, צוטט הבוקר (רביעי) בעיתון החרדי 'המבשר' וסיפר כי אכן קיימים חששות ואף הפעילות היהודית בעיר הואטה.

"אלו ימים טרופים. יהודי המחוז עושים הכל שלא להיגרר ולהתרחק מהמוקדים ומהזירות המועדים לפורענות. ימים לא פשוטים עוברים על התושבים ועל היהודים בכללם. גם מי שמבקש לעזוב אינו יכול היות ושדה התעופה מושבת לאחר שבו היה אחד ממוקדי האלימות, וגם הכניסות והיציאות לעיר חסומות ע"י הצבא. המצב לא פשוט, בלשון המעטה", סיפר.

הרב וישצקי אומר, כי כמובן המצב משפיע על יהודי הקהילה ועל סדר היום הרגיל. "פחות יהודים באים לתפילות ולשיעורי התורה, בעיקר בשעות הערב, בהם אנשים משתדלים שלא להימצא ברחובות. אולם בכל זאת מנייני תפילות ושיעורי תורה ממשיכים להתקיים כרגיל, ובית הכנסת פתוח לכל דורש. כמובן שבית הכנסת וכל המוסדות היהודיים מאובטחים היטב".

"לצד הימים הקשים הללו שאנו עוברים, כעת, לאחר הבחירות יש לאנשים זיק של תקווה בעיניים. כולנו מקווים כי הימים הללו יעברו מהר. אומרים כי הנשיא החדש אדם נחוש והציפייה ממנו שיחזיר את היציבות למדינה".