מכון המקדש
מכון המקדשצילום: פלאש 90

פנייתו של הרב יונתן שטנצל ללשכת האפיפיור לקבלת מידע אודות כלי המקדש המוחזקים במרתפי הוותיקן נענתה בדחייה מנומסת.

בראיון לערוץ 7 הוא מספר על הפנייה ועל הדחייה שאותה הוא מגדיר כהתחמקות דיפלומטית.

בראשית דבריו מזכיר הרב שטנצל את המקורות ולפיהם כלי המקדש אכן הגיעו לרומא כפי שמעיד רבי אלעזר בן רבי יוסי בתלמוד שראה בגנזכי מלך רומא את המכתש של בית אבטינס, את השולחן, את המנורה את הציץ וכלים נוספים. עוד הוא מוסיף ומציין כי לא מדובר רק בעדות רחוקה של מי שהיה חי לפני 1800 שנים אלא קיימות עדויות מאוחרות הרבה יותר.

בין השאר הוא מזכיר את עדותו של האדמו"ר מרדזין שביקר בוותיקן כחלק ממחקרו אודות התכלת והעיד כי ראה שם את כלי המקדש. כך גם עדותו המפורסמת של הרב בוקובזה מלפני כמה עשרות שנים ולפיה מלך איטליה שהיה מקורב אליו מאוד שאל מה יוכל לעשות למענו והרב ביקש לראות את הכלים שבמרתפי הוותיקן ולאחר דין ודברים מסויים נראו לו הכלים.

עוד מספר הרב שטנצל על עדותו של הרב ישראל מילר, חסיד סאטמר מירושלים שביקר בותיקן והעיד שראה חלק מכלי המקדש ואת עדותו מסר בנו. כמו כן מציין הרב שטנצל כי גם שר הדתות לשעבר, פרופ' שמעון שטרית, סיפר על עדות שקיבל מפרופסור איטלקי שהעיד על קיומם של כלי המקדש במרתפים ששם ועם המידע הזה הגיע לפגישה עם הפיפיור דאז יוחנן פאולוס השני, אך הוותיקן המשיך להתחמק מהדרישה הישראלית יהודית.

לדבריו ממשלת ישראל עוסקת במסירה וויתור במקום בדרישה של זכויותיה ונכסיה.

הרב שטנצל מזכיר כי אמנם מפגש עם האפיפיור ופנייה אליו כמייצג עבודה זרה הוא בעייתי מאוד ואמנם לא ניתן לשכוח את הפוגרומים והרדיפות של יהודים על ידי הנצרות והנוצרים, אך עם זאת הנושא חשוב מכדי לוותר בו ומשום כך הוא פנה ובמכתב מנומק וארוך הציג את הטענות והדרישות, אך נענה על ידי שגריר הוותיקן שאין הוכחה לקיומם של הכלים הללו ואם יצליח הרב שטנצל להוכיח זאת הרי שהעניין יוכל להתקדם באפיק משמעותי יותר.

להערכתו של הרב שטנצל מדובר בלא יותר מאשר התחמקות. להערכתו לו יינתן לו אישור חופשי להיכנס למרתפי הוותיקן ללא הגבלה יוכל בנקל למצוא את הכלים הגזולים. "זו התחמקות דיפלומטית", הוא אומר ומעריך כי האפיפיור מכיר היטב את הראיות והעדויות שנמצאות הן בעם היהודי והן בעולם הנצרות אך הוא כמו ראשי הכנסייה לדורותיהם מעדיפים להותיר את המציאות כפי שהיא. הרב שטנצל מעלה בדבריו סברה שמא הכנסייה מוטרדת מאפשרות שבה במידה ויתברר שאכן קיימים הכלים בידיה הדברים יגיעו עד לכדי תביעה בינלאומית בהאג.

לדברים אלה מוסיף הרב שטנצל ומציין כי לא רק כלי המקדש מצויים במרתפי הוותיקן אלא גם כתבי יד יהודיים עתיקים מתקופת הראשונים ופריטים רבים אחרים המוסתרים מעין כל.