מסלול חדש נפתח בנמל התעופה בן גוריון

פתיחת מסלול 21 וסיום פרויקט שדרוג מערך המסלולים משנה את המודל התפעולי של נתב"ג המאפשר נחיתות על מסלול 21 והמראות בו זמנית.

אורלי הררי , כ"ט באייר תשע"ד

המסלול החדש בנמל התעופה בן גוריון נתב"ג
המסלול החדש בנמל התעופה בן גוריון נתב"ג
דוברות רשות שדות התעופה

בנמל התעופה בן גוריון נפתח הבוקר (חמישי) מסלול 21 עם נחיתה ראשונה של מטוס חברת "אל על" מרודוס.

לאחריו ינחתו על מסלול 21 בנתב"ג טיסת OHY מאנטליה, טיסת TQ מקייב- אוקראינה, טיסת BUC מבורגס וטיסת יונייטד מניוארק. בפרויקט שדרוג מערך המסלולים השקיעה רשות שדות התעופה כמיליארד שקל מתקציבה.

שר התחבורה, ישראל כץ, אמר עם סיום הפרויקט: "פתיחת המסלול היום ושדרוג המסלולים מביא לסיומו של פרויקט ייחודי אשר הובלתי בתהליך קבלת ההחלטות לפני למעלה מארבע שנים כחלק משיפור משמעותי במצב הבטיחות והגדלת הקיבולת של נתב"ג. זהו שלב נוסף ביישום השמיים הפתוחים בתחרות הוגנת ליותר יעדי טיסה, יותר חברות תעופה ובהכפלת התנועה האווירית. קיימת עלייה במספר הטיסות והנוסעים וזהו חלק ממהפך המחירים המאפשר לטוס במחירי תחרות השווים לכל כיס".

עובדיה עלי, יו"ר מועצת רש"ת, ציין כי "סיום שדרוג המסלולים זהו שלב נוסף במחויבות של רשות שדות התעופה לאזרחי ישראלי ולמיליוני התיירים הבאים בשעריה".

"הגדלת תשתיות התעופה, שיפור הבטיחות, איזון חלוקת הרעש בין יישובי הסביבה ושיפור השרות עמדו לנגד עינינו שיצאנו לפרויקט מורכב זה - וזאת ביצענו. החלטות המועצה, הפיקוח, מסירותם של עובדי רש"ת והאיתנות הפיננסית הם שהביאו לסיום הפרויקט במועד המתוכנן. בצענו ואנו מבצעים פרויקטים בהיקף של כ 3.5 מיליארד ₪ לשיפור הבטיחות והשרות בהסתמכות על מקורותיה הפנימים של רש"ת בלבד. האפשרות להכפיל את התנועה האווירית מאפשרת לנו להתמודד עם העלייה הדרמטית בתנועת הנוסעים והמטוסים".

מנכ"ל רש"ת, יעקב גנות, ציין בדבריו כי "שדרוג מערך המסלולים בנתב"ג הינו פרויקט תשתיות מהמורכבים שידעה מדינת ישראל המשפר דרמתית את בטיחות התעופה תוך הגדלת קיבולת המטוסים ואפשרות נחיתות והמראות מטוסים בו זמנית בנתב"ג".

עוד אמר "מועצת רש"ת החליטה לפני כחמש שנים החלטות גורליות לביצוע פרויקטים לשיפור הבטיחות להגדלת קיבולת נתב"ג, אשר יאפשרו גם את פיזור ארגז הרעש בין הישובים סובב נתב"ג באופן הגון יותר. הצלחנו להוסיף טיסות ולהגדיל את התיירות ולאזן בין צרכים סביבתיים של הישובים סובב נתב"ג לבין פיתוח התעופה האזרחית במדינת ישראל. היום אנו מביאים את אחד הפרויקטים המורכבים שידעה המדינה לסיומו כאשר ניהלנו את הפרויקט במהלך הארבע שנים אחרונות תוך גידול משמעותי בתנועת נוסעים ומטוסים ובבטיחות מרבית. נמל התעופה בן גוריון הינו אחד מ 5 השדות המובילים בשיעור הגידול בתנועת הנוסעים באירופה, מגמת גידול דרמטית המשתווה ל"האבים" הגדולים בעולם והמאפיינת נמלי תעופה במדינות בהן המדינה חתמה על הסכם השמיים הפתוחים. אני מבקש להודות למאות העובדים בשטח, לעובדי רש"ת, למנהלים, לסמנכ"לים ולעושים במלאכה שעבדו לילות כימים כדי להביא פרויקט זה ליידי סיום ללא חריגה תקציבית ובמועד שנקבע".

"מבחינת תשתיות אוויריות שדרוג מערך המסלולים בנתב"ג מהווה את פרויקט הבטיחות החשוב ביותר ב 60 השנים האחרונות בתעופה הישראלית", הצהיר שמואל זכאי מנהל נמל התעופה בן גוריון. 

"שנת 2014 הינה השנה החשובה ביותר בתולדות התעופה האזרחית במדינת ישראל, שנת בשורה לתעופה האזרחית בישראל . זו גם שנת בשורה לצרכן הישראלי שתהיה לו זכות בחירה של מגוון טיסות במגוון רחב יותר של מחירים ויותר אפשרויות לטוס ממדינת ישראל ואליה. נמל התעופה בן גוריון הוא שער הכניסה לישראל והשדה הבינלאומי היחיד במדינת ישראל כשזהו הפרויקט המשמעותי ביותר שנעשה בנתב"ג בעשור האחרון המאפשר הגדלת התנועה האווירית ובצורה בטוחה".

עוד ציין זכאי והוסיף כי "חוללנו מהפכה בתעופה האזרחית במדינת ישראל והשפעתה על המשק הישראלי היא חשובה וייחודית. היום אנחנו יכולים להתגאות בנמל התעופה בן גוריון נמל תעופה בטוח יותר, חדיש, מודרני ויעיל אשר יאפשר לתעופה האזרחית במדינת ישראל לגדול ולהשפיע על התוצר הלאומי הגולמי. היכולת של נמל התעופה בן גוריון לתת מענה לדרישות חברות התעופה והנוסעים והיכולת לספק תשתית תעופתית שתוכל להביא לישראל תיירות וממנה יוכלו כל הצדדים ליהנות ובראש וראשונה הצרכן הישראלי". באיגרת מיוחדת שהוציא מנהל נתב"ג הודה זכאי לעובדי נמל התעופה, למנהלים, לסמנכ"לים וכל אלה שנטלו חלק בפרויקט שדרוג המסלולים.

פתיחת מסלול 21 בנתב"ג וסיום פרויקט שדרוג מערך המסלולים משנה את המודל התפעולי של נתב"ג המאפשר נחיתות על מסלול 21 והמראות בו זמנית על מסלול 26 מערבה.

הפרויקט שבוצע ב 4 שנים האחרונות בהשקעה של כמיליארד ₪ מתקציב רש"ת משפר באופן דרמטי את הבטיחות בנתב"ג בהפרדה מוחלטת בין מטוסים ממריאים לנוחתים תוך הגדלת קיבולת המטוסים אשר סבלו במהלך השנים , בשל ההפרדות, מצמצום וההגבלה של התנועה.

שדרוג המסלולים בנתב"ג מהווה בשורה גם לישובים סובב נתב"ג בשל פיזור ארגז הרעש של המטוסים שהתנקז עד כה במיוחד ביישובים שממערב לנתב"ג על גוש דן ודרומה , ויפוזר בחלוקה טובה יותר ומאוזנת יותר בין ישובי הסביבה.

כמו כן, להפחתת הרעש בשעות הבוקר ירד סף הרעש ב 3 דציבלים ע"י הגבלת מטוסים כבדים להמראות בחצי השעה הראשונה לפתיחת השדה. מה שאומר המראת מטוסים עם סף רעש נמוך יותר. גם שעות העוצר בנתב"ג הפכו לתקנה מסודרת בין 01:40 ועד 5:40 לא יהיו המראות בנתב"ג (4:50 קיץ, 5:20 חורף) ובחצי שעה וכאמור ב 30 דקות שלאחר תום ההמראות ימריאו רק מטוסים שקטים. זו בשורה גם ליישובי הסביבה .

פרויקט המסלולים מאפשר מסלולי הסעה מהירים ומקוצרים בנתב"ג והסעה של בין 7-10 דקות למטוס, ואפשרות הגעה לנחיתה ופינויי מסלול מהיר. לקיצור זמן ההסעה על המסלול יש משמעות כלכלית לחברות התעופה השורפות דלק בעיקר בהליך ההסעה, ומשמעות דרמטית בהקשר של איכות הסביבה.

בתחילת מרץ חזר נמל התעופה בן גוריון לעבודה על שני מסלולי המראות ונחיתות , מסלול 08/26 ומסלול 12/30. בנובמבר 2013 נפתח באופן מדורג מסלול הסעת מטוסים E ( "אקו") לתנועת מטוסים, מסלול הסעה חדש המקביל ממערב למסלול 03/21 . אקו מקצר משמעותית את זמני הסעת המטוסים בתפעול יעיל, חסכון בזיהום אוויר וחסכון בדלק לחברות התעופה.

במסגרת פרויקט המסלולים הוארך מסלול הנחיתות 21 בקילומטר דרומה תוך הרחבתו כדי לאפשר נחיתות לכל סוגי המטוסים בהתאם לעומס ומזג אוויר ובכדי להגדיל הבטיחות , היעילות התפעולית והקיבולת . כל המסלולים בנתב"ג שודרגו , נסללו מסלולי הסעה חדשים ונסללו מסלולי יציאות מהירים , בוצעו שטחי RESA (אזור בטיחות קצה מסלול) הורחבו וחוזקו מסלולים בהתאם לקטגוריה הגבוהה ביותר למטוסים רכבי גוף ובוצעו שינויים העומדים בסטנדרטים בינלאומיים מובילים של בטיחות שדות תעופה .

במהלך הפרויקט הוכנסו בכל המסלולים מערכות תאורה מתקדמות בסטנדרטים המתקדמים ביותר שודרגו והורחבו תחנות הכוח בשטח האווירי בסטנדרטים תואמים למערכות המורכבות במסלולים. נוספו מערכות בקרה למסלולים שחוברו למגדל הפיקוח, נוספו מערכות ניווט מתקדמות למטוסים, נסללו כבישים עוקפים שיתאימו למנח המסלולים החדש פורקו ונבנו מחדש מתקנים כדוגמת מצ"ק (מחלקת ציוד קרקע), נסללו 22 ק"מ מסלולים , בוצעו מעל 2 מליון מ"ק עבודות עפר ו 2 מליון מ"ק מצעים, מעל 1.5 מליון טון אספלט, 1,000,000 (מיליון) מטר כבלי תאורת מסלולים , 50,000 מטר קווי מתח גבוהה, 10,000 גופי תאורה. במסגרת הפרויקט כאמור שודרגו כל המסלולים בנתב"ג הורחבו וחוזקו בהתאם לקטגוריה הגבוהה ביותר למטוסים רכבי גוף (מסוג האיירבס 380).

ברשות שדות התעופה מציינים כי "במהלך 2014 עובר נתב"ג לקטגוריית נמלי תעופה גדולים העובדים בווליום גבוהה עם מעל ל 15 מיליון נוסעים בשנה. מאז ראשית השנה קיימת עליה של כ 15 אחוז ויותר בתנועת ה נוסעים לעומת שנת 2013 ועלייה של 14 אחוז בתנועת המטוסים".