טקס הענקת פרס מוסקוביץ' לציונות לשנת תשע"ד-2014 נערך הערב (ה') בגן הלאומי "עמק צורים" למרגלות הר הצופים בירושלים.

אל ועדת הפרס הוגשו מאות מועמדויות ולאחר תהליך ארוך נבחרו הזוכים, בהם ראתה הוועדה את השתקפות מיטב העשייה הציונית, במציאות הישראלית המורכבת כל-כך שבתחומי החברה, החינוך וההתיישבות.

חבר ועדת הפרס, תא"ל במיל' אביגדור קהלני, אמר כי "כאן בשיפולי הר הצופים עלינו להתייצב ולהכריז בקול: אנחנו כאן בירושלים ולא נזוז מכאן לעולם. זה הבית שלנו, חזרנו אליו. עוד לא נבנה גשר לשלום.

"לא לימדנו את ילדנו לשנוא, לימדנו אותם לאחוז בנשק כדי להגן. בערב שכזה אנחנו מחזקים את שורשינו כאן ואומרים לכל העם היושב בציון ולעם היושב בעולם: אנחנו כאן ולא נפחד".

זוכי פרס "עוז ציון" תשע"ד: הזוכה הראשון הוא מיכאל פרוינד, שייסד את הארגון שבי ישראל בשנת 2002. הארגון הוקם כדי לחזק את הקשרים בין ישראל ויהדות התפוצות לבין קבוצות ממוצא יהודי וקבוצות שאינן יהודיות המבקשות להיות חלק מהעם היהודי.

הזוכה השני הוא הרב יוסף צבי רימון, מייסד עמותת תעסוקטיף, אשר קיבל בשנת 2008 את אות הנשיא להתנדבות עבור פועלו בקרב מפוני גוש קטיף.

זוכה נוסף, ד"ר גבי ברקאי, הוא ארכיאולוג ישראלי שמוביל את הוועד נגד הריסות עתיקות הר הבית. בין השאר נכתב: בשנת 2005 יזם ד"ר ברקאי עם הארכיאולוג יצחק צויג פרויקט להצלת עתיקות, תוך סינון העפר שהוצג באופן בלתי חוקי על ידי הווקף המוסלמי מהר הבית בשנים 1996-2001.

פרויקט סינון עפר הר הבית נולד לראשונה מתוך הצורך להציל את העתיקות, זאת לאחר שאנשי הוואקף אפשרו חפירות עומק בתוך הר הבית. ד"ר ברקאי הוביל את הזעקה הציבורית, זאת למרות התנגדות עמיתיו. הוא ממשיך במאבק על זכותו של העם היהודי על ההר המקודש, כתבו חברי הוועדה.

זוכי פרס "רוח ציון ליזמות צעירה" תשע"ד: סרן (במיל') יוסף הבטאמו – ראש תוכנית צידה לדרך לשירות משמעותי, אבטמו עלה ארצה בשנת 1991 מאתיופיה עם הוריו בהיותו בן 5. התחנך בישיבת בני עקיבא שבאופקים, למד במכינה הקדם צבאית בקריית מלאכי, שירת ביחידת הצנחנים כלוחם ומפקד.

במהלך שירותו הצבאי של הבטאמו כקצין ליווה וחינך קבוצת חיילים יוצאי אתיופיה, כאשר נתקל לא פעם בקבוצה של נערים המגיעים ממצב סוציו אקונומי חברתי וכלכלי נמוך, באמצעות העצמה אישית והכוונה הצליח להחדיר להם תחושת גאווה ולעלות להם את המוטיבציה כאזרחים המשרתים במדינת ישראל. הבטאמו הקים את תוכנית "צידה לדרך לשירות משמעותי" במטרה ללוות ולהכווין בני ובנות נוער יוצאי אתיופיה לשירות משמעותי, תוך הסרת חסמים ובכדי למצות את הפוטנציאל הגלום בהם.

זוכה נוסף: נתנאל אלינסון יוצר פרויקט 'המדריך למטייל' שהחל לפני כשש שנים בעקבות נפילתם של חיילי צה"ל דוד רובין ואחיקם עמיחי בפיגוע בנחל תלם. אלינסון וחברו דביר רביב החליטו להוציא טיולים קבועים ללא תשלום במרחבי יהודה ושמרון מתוך החשש כי לאחר האירוע בו נפלו חבריהם איש כבר לא יטייל באזורים אלו.

ההיענות לטיולים הלכה וגברה, כאשר מעשרות הפכו המטיילים למאות, ובמשך שנים יצאו טיולים אלו ללא כל תשלום סביב הדרכה ברמה גבוהה, אישור צבאי מסודר וסיור באתרים מרשימים בעלי משמעות היסטורית עמוקה. בשורת הטיולים הלכה ופרשה כנפיים ובעקבות ההצלחה הגואה נפתחו קבוצות נוספות ברחבי הארץ, מה שהפך לדבר שבשגרה.

בשלוש השנים האחרונות, עמלו אלינסון ורביב על הוצאת שני כרכי "המדריך למטייל בשומרון" הכוללים למעלה מ- 650 עמודי תוכן מרהיבים עבור המטייל הפשוט והמטייל המעמיק. הפקת הספרים כללה בחירת תצלומים מתוך אלפי תמונות, הפקת מפות טיולים מיוחדות לכל מסלול בספר, רכישת תצלומי אוויר וצילומי מסוק, תמונות פנורמיות לצד כיתוב מכל תצפית בשומרון ורכישת זכויות פרסום למאות מוצגים ארכיאולוגים.

פרס מוסקוביץ' נוסד על ידי ד"ר ארווינג וצ'רנה מוסקוביץ', כביטוי לתמיכה במגשימי הציונות בחברה הישראלית של היום, הפועלים לטובת צרכי הכלל, וכדי להבטיח את חוסנו של הבית הלאומי היהודי.