הנוער מוביל
הנוער מובילארכיון: מחלקת נוער שומרון

בכנס העשור של פרויקט "מסע ישראלי" שהתקיים היום (ה'), הוצגו נתוני מחקר חדש שמפורסם לראשונה לקראת יום ירושלים, ובו עולים ממצאים חדשים המדגישים את חיזוק הזהות, החיבור, הערכיות והזיקה של בני הנוער למדינת ישראל, לחברה בישראל ולארץ ישראל.

בכנס החגיגי השתתפו שר הביטחון משה (בוגי) יעלון ושר החינוך הרב שי פירון.

בשנים האחרונות הורגלנו לחשוב שהקשר בין בני הנוער למדינת ישראל, לחברה ולארץ מתעמעם ונחלש. המחקר החדש שבוצע בין השנים 2009-2014, בקרב 6,312 בני נוער מ-29 בתי ספר שונים, הן ממלכתיים והן מממלכתיים דתיים, שיצאו למסעות במסגרת פרויקט "מסע ישראלי", מדגיש את מגמת ההתחזקות בקרב בני הנוער.

"מסע ישראלי" הוא פרויקט בו התלמידים יוצאים למסע בן שבוע במקומות שונים בארץ, בו הם מחזקים את זיקתם ואהבתם לעם, למדינה ולארץ דרך שישה מעגלי זהות אותם הם עוברים במהלך שבוע זה.

במסגרת ההערכות נבדקו שינויים בעמדות ותפיסות ערכיות וחיזוק הזהות החיבור והזיקה בתחומים קהילה וחברה, עם ישראל וארץ ישראל, המדינה וזהות יהודית . השינויים נבדקו באמצעות כלי עמדות ותפיסות ערכיות, כמו תצפיות וראיונות,  ונערכו לפני המסע ולאחריו.

מטרות ההערכות היו לספק תמונת מצב מהימנה ותקפה לגבי שינויים בעמדות ותפיסות ערכיות – חיזוק הזהות החיבור והזיקה של בני הנוער מכלל המקומות בארץ, הן מישובים מבוססים והן מיישוביי הפריפריה. 

תחומי המחקר שנבדקו הם: היחס למדינת ישראל, עם ישראל וארץ ישראל, היחס לקהילה וחברה, ויחסם של בני הנוער לזהותם היהודית.

מדינת ישראל

שינוי חיובי משמעותי ומובהק נמצא בכל הפריטים המייצגים את מעגל הזהות [תחום] המדינה, לבנות את חיי בארץ, לשרת שירות משמעותי, שייכות ואחריות כלפי המדינה, גאווה להיות ישראלי ובפריטים המסכמים, אהבה למדינה וחיבור ושייכות למדינה.                                                        

לאחר המסע נמצאה חשיבות רבה עד רבה מאוד לכל הפריטים המייצגים את מעגל הזהות המדינה: 

לבנות את חיי בארץ (85%)
לשרת שירות משמעותי (94%)
חיבור למדינה ולחברה (92%)
ואחריות כלפי המדינה (85%)
גאווה להיות ישראלי (92%)
בפריטים המסכמים, אהבה למדינה (91%)
וחיבור ושייכות למדינה (90%)

הממצאים בולטים מאוד לחיוב, בפרט לאור הערכים הגבוהים יחסית שהתקבלו טרם המסע. כלומר, גם בקרב תלמידים שבאו עם ערכים ותפיסות חיוביות ומגובשות ביחס למדינה, המסע תרם באופן חיובי ומשמעותי לגיבוש הזהות והחיבור עם המדינה. 

עם ישראל וארץ ישראל

שינוי חיובי משמעותי ומובהק נמצא בכל הפריטים המייצגים את מעגל הזהות [תחום] עם ישראל וארץ ישראל; רצון להכיר את ההיסטוריה של עם ישראל ותולדות הציונות, חיבור לנופים ולטבע של הארץ, רצון לדעת ולהנציח את שארע בשואה, חיבור ליהודי התפוצות ובפריטים המסכמים חיבור ושייכות לעם ישראל ולארץ ישראל.

לאחר המסע התלמידים ייחסו חשיבות רבה עד רבה מאוד לכל הפריטים המייצגים את מעגל הזהות עם ישראל וארץ ישראל:

רצון להכיר את ההיסטוריה של עם ישראל ותולדות הציונות (84%)
חיבור לנופים ולטבע של הארץ (80%)
שותפות גורל לעם היהודי בתפוצות (71%)
הכרה בחשיבות שלעם היהודי תהיה מדינה דווקא בארץ ישראל (90%)
רצון לדעת יותר על השואה (92%), לזכור ולהנציח את שארע בשואה (95%)
ובפריטים המסכמים חיבור ושייכות לעם ישראל (90%) ולארץ ישראל (91%)

בולט במיוחד השינוי לחיוב בפריטים המתייחסים לחיבור לנופים ולטבע של ארץ ישראל, והן לשותפות גורל לעם היהודי בתפוצות.

חברה וקהילה

שינוי חיובי משמעותי ומובהק נמצא בכל הפריטים המייצגים את מעגל הזהות [תחום] "חברה וקהילה", הכרה ושיתוף פעולה בין אנשים בקהילה, הכרה ושייכות של הפרט לקהילה ולסביבה בה הוא חי, גאווה להיות חלק מהקהילה, הרצון להיות פעיל בה חברתית דרך תרומה והתנדבות, וחיזוק האמונה בעצמי ביכולת לפעול ולשנות למען הקהילה.

לאחר המסע התלמידים ייחסו חשיבות רבה עד רבה מאוד לכל הפריטים המייצגים את מעגל הזהות חברה וקהילה:

הכרה בין אנשים בקהילה (86%)
שיתוף פעולה למען הכלל (93%)
שייכות לקהילה ולמסגרת חברתית (88%)
אכפתיות מהקהילה ומהסביבה בה אני חי (93%)
גאווה להיות חלק מהקהילה (86%)
להיות פעיל ומעורב חברתית (81%)
לתרום ולהתנדב בקהילה בנושאים חברתיים (80%)
יכולת לפעול ולשנות למען הקהילה (80%)

יהדות

שינוי חיובי משמעותי ומובהק נמצא בכל הפריטים המייצגים את מעגל הזהות [תחום] יהדות, רצון להכיר וללמוד יותר על התרבות והמסורת היהודית, חיבור ושייכות לכותל, זהות יהודית מגובשת, רלוונטיות רבה יותר של היהדות לחיי ובפריטים המסכמים גאווה להיות יהודי וחיבור ושייכות ליהדות.

לאחר המסע נמצאה חשיבות רבה עד רבה מאוד לכל הפריטים המייצגים את מעגל הזהות יהדות:

רצון להכיר וללמוד יותר על התרבות והמסורת היהודית (76%)
חיבור ושייכות לכותל (74%)
זהות יהודית מגובשת וברורה (75%)
רלוונטיות רבה יותר של היהדות לחיי (71%)
בפריטים המסכמים גאווה להיות יהודי (90%)
חיבור ושייכות ליהדות (81%)

בפתיחת הכנס הדגיש שר הביטחון יעלון כי "ב'מסע ישראלי' נותנים לצעירים הזדמנות לעצור לרגע, להסתכל במראה, להתבונן פנימה ולתת להם כלים להבין מה זה להיות יהודי, מה זה העם היהודי, מהי תרבותו, מה הם ערכיו, מה הן אמונותיו, מהו סדר העדיפויות שלו. השורשים והרקע זה לא רק שאלה חירוף הנפש, שאליו נדרשים במצבים מסוימים, אלא גם שאלות כמו קדושת החיים.

"חברה שמקדשת חיים ולא מוות, יש לה סיכוי להצליח יותר. זו שמעדיפה ופועלת לבריאות, מתמודדת עם החולי, יש לה סיכוי להצליח יותר. זו שמחשיבה חופש, ולא דיכוי ועבדות, יש לה סיכוי להצליח יותר".

יעלון הדגיש בנוסף כי "כשהדור הצעיר יודע מהיכן הוא בא, זה הופך למודעות ולהכרה, ובסוף לנכונות לקחת אחריות. זה סוד כוחנו ומה שבנינו ב-66 שנות עצמאות, וזה יהיה סוד כוחנו אם נדע להשקיע נכון בדרך זו גם בעתיד".

מנכ"ל פרויקט "מסע ישראלי" אורי כהן אמר בהתרגשות כי "זהו יום היסטורי לפרויקט שצומח ומצמיח את מנהיגי העתיד של מדינת ישראל. מטרתו של 'מסע ישראלי', הינו לייצור חיבור משמעותי ותחושת שייכות ואחריות עמוקה בין בני הנוער וחיילי צה"ל המשתתפים במסע, לבין המדינה העם והארץ.

כהן הדגיש עוד כי "אנו זוכים להיווכח כי משתתפי המסע ממלאים שורה של תפקידים משמעותיים בכל רבדיה של החברה הישראלית. מנהיגי המחר ממשיכים לצמוח בעזרת המסע, ואני סמוך ובטוח כי התעצמות הקשר והשייכות שלהם למדינה, לעם ולארץ, תשרת בעתיד הקרוב והרחוק את כלל תושביה ואזרחיה של מדינת ישראל".