מצדה
מצדהצילום: פלאש 90

טקס בר המצווה של ילדי כיתות ז' בחטיבת הביניים 'אורט ערד'  על המצדה, נערך זו השנה ה-46 ברציפות, בניצוחו של רב העיר הוותיק הרב יוסף אלבו. בשנים הראשונות היה עולה הרב אלבו עם ספר התורה בראש הצועדים למצדה. 

במסגרת הפרויקט שיזם הרב אלבו, הנערים לומדים במשך מספר חודשים שיעורים מיוחדים על מושגים בסיסים ביהדות, 'שמע ישראל', 'מעמד הר סיני', 'האבות', הנחת התפילין וכן לומדים לומר קטעי תפילה בניגון ושירה כ'מודה אני', 'אלוקי נשמה', ברכות התורה, 'אדון עולם', פרשיות שמע ועוד. לאחר מכן הם עולים למצדה ושם חוגגים בטקס מרשים ובאמירת קטעי התפילה וקריאה בתורה את טקס בר המצווה של נערי ונערות הבר מצווה.

במשך שנים היה שותף פעיל לפרוייקט הרב הראשי האשכנזי הרב בן ציון ליפסקר זצ"ל, שני הרבנים של העיר היו מעבירים את שיעורי ההכנה בכיתות. עם פטירתו של הרב ליפסקר זצ"ל לפני מספר שנים, פנה הרב אלבו לחברי הגרעין התורני שיצטרפו לפרוייקט ואכן חברי הגרעין "חן במדבר" בראשות הרב דוד שרים נרתמו למשימה. קבוצת אברכים מהגרעין לצדו של הרב אלבו העבירו שיעורי הכנה לבר מצווה. לקראת סוף הפרוייקט הצטרפו בנות השירות הלאומי של המרכז לזהות יהודית, והעבירו שיעורים ייעודיים לבנות השכבה. 

בטקס השנה השתתפו רב העיר הרב יוסף אלבו, ראש עיריית ערד, טלי פלוסקוב, רב הגרעין התורני הרב דוד שרים, רב קהילת חב"ד, הרב יעקב מנדלסון וכמובן ההורים ובני המשפחות של ילדי הבר מצווה. בטקס השנה עלה רכז השכבה, לעליית לוי, והרב אלבו ציין כי לפני 20 שנה הוא עלה כתלמיד ועתה הוא עולה לתורה כמורה לתלמידיו. מורה אחרת תיארה חוויה זו כ'מעמד הר סיני'. 

טקס בר המצווה המשותף לילדי ערד, הוא הראשון שנעשה במצדה ובעקבותיו החלו בבתי ספר שונים בארץ לאמץ את הרעיון ולחגוג בר מצווה משותפת לנערי הבר מצווה המגיעים לכיתה ז'.