מתוך התערוכה
מתוך התערוכהיחיא חייבי (באדיבות התערוכה)

'רגעים בצנעא' - תערוכה בבית טיכו, ירושלים, עד ר"ח אלול

במרכז העיר ירושלים, סמוך ונראה לבית הרב קוק, נמצא בית טיכו. לא רבים יודעים, אבל בתוך הבית העתיק של הרופא המפורסם מתארחות גלריות מתחלפות שנמצאות תחת חסותו של מוזיאון ישראל. בימים אלה מוצגת שם תערוכה חדשה בשם 'רגעים בצנעא', אשר מביאה תיעוד ראשון מסוגו של חיי היהודים בבירת תימן בתקופה שלפני קום המדינה.

מצלמות היו דבר בהחלט נדיר בזמנים ובמחוזות ההם, אך משלחת רופאים איטלקית ששהו בצנעא למשך תקופה מסוימת סיפקו את המצלמה והציוד הנלווה ליחיא חייבי, שעבד במרפאה כאב בית וכמתורגמן. 60 תמונות נבחרות מתוך מאות התמונות שצילם מעטרות את התערוכה, ובאמצעותן אנו מקבלים הצצה נדירה אל החיים היהודיים בתימן בתקופתו. כך למשל אנחנו עורכים היכרות עם ילדיו של הצלם ועם סדר ישיבתם אצל המורי, לומדים כיצד נראה פנים בית הכנסת ומקבלים תמונה כללית של הרובע היהודי ("גאע אל-יהוד").

תמונות אחרות מתעדות מגוון אירועים משמחים: חתן וכלה בתלבושתם החגיגית והמפוארת - בחופה עם המשפחה, בחדר הייחוד ובתהלוכה של החתן אל בית הכלה כשהוא עטוף בטלית, יחד עם הרב. מאידך אנו נחשפים לתמונה מהשבעה של הצלם ואמו על בת האח. המסורת התימנית המפוארת מקבלת גם היא ביטוי מצולם בתמונות של כמה משפחות מיוחסות עם כל בני המשפחה וסדר קבלת פנים ליולדת.

לצערנו, מקומם של הצדדים האנטישמיים לא נפקד, והתמונות מספרות על אִסלום של ילד יהודי יתום בכפייה, וכן איסוף פגרי חיות אל הצד הפתוח שמחוץ לחומות צנעא – כדי להשפיל גברים יהודים.

למרות שחייבי קיבל אישור רשמי, לא כל דבר הרשו השלטונות לצלם, אך בכל זאת הוא בחר לתעד בלי רשות את פמליית האימאם ומלוויו יחד עם בני משפחות האצולה. משלחת הרופאים האיטלקית, שבאמצעותם קיבל את כל הציוד הנדרש – זכו כמובן גם הם למזכרת.

בתערוכה מוצגים האישור הרשמי שקיבל חייבי לצלם בשנת 1943, וכן מצלמות ואביזרי צילום מעיזבונו, כמו גם חומרי פיתוח ומסגרות הדפסה.

התערוכה פתוחה ללא תשלום. אז בביקור הבא שלכם בירושלים, כדאי לתת כבוד להיסטוריה המרתקת של יהודי תימן.