נתונים בעייתיים
נתונים בעייתייםפלאש 90

כתבתו של כתב ערוץ 10 מתן חודורוב על מימון המאחזים מתקציב המדינה ממשיכה לעורר ביקורת. חריפה.

מועצת יש"ע פנתה כשבוע לאחר פרסום הכתבה, למנכ"ל חדשות 10, גולן יוכפז, בתלונה על העבודה העיתונאית "החובבנית" שבהסתמכות על מחקר שנעשה על ידי מכון "מולד" שהוא לטענתם "ארגון שמאל מובהק". לדבריהם, המידע שקיבל חודורוב מהארגון מלא בחורים ובטעויות.

יגאל דילמוני, סמנכ"ל מועצת יש"ע, שלח מכתב מפורט למנכ"ל חדשות 10, גולן יוכפז, שבו הוא מכנה את התחקיר שביקש לאמוד את עלותם של המאחזים ביהודה ושומרון לתקציב המדינה כ"אחד התחקירים הרדודים ביותר שנראו עד עכשיו בתקשורת הישראלית".

דילמוני מעלה במכתבו שורה ארוכה של פרטים המערערים לטענתו את אמינות התחקיר כשהראשון שבהם הוא העובדה שמחברי המחקר וכן הכתב חודורוב, "לא הציגו כל מסמך המוכיח כי מדינת ישראל השקיעה ולו שקל אחד במאחז אביגיל שבו התמקד התחקיר".

בהמשך פונה דילמוני לשייכות הפוליטית של ארגון 'מולד' אשר ביצע את התחקיר: "מדובר בארגון שמאל מובהק... שראשיו וחברים מרכזיים בו, פעילים בין היתר בארגונים כמו שוברים שתיקה וסולידריות שיח ג'ראח, אך מציג עצמו כ'מכון מחקר' כביכול, ותחת מטריה זו מפיץ מידע ומחקרים שהעובדות בהם מעוותות זאת בכדי לשרת אג'נדה פוליטית סמויה, אינו יכול לשמש כמקור מידע לפלטפורמה תקשורתית רצינית ומקצועית".

דילמוני טוען עוד כי חישובי עלותם של המאחזים רחוקים מהמציאות וכי נקודת ההנחה של מחברי המחקר לפיה עלות בניית הבתים הפרטיים במאחזים מושתת על תקציב המדינה, היא שגויה מהיסוד "המבנים כולם נבנו מכספם של התושבים או מכספי חברת אמנה. באותה מידה ניתן היה לאמוד את ערכם של כלי הרכב שאותם מחזיקים תושבי אביגיל להציג את העלות כהשקעה של המדינה", כתב דילמוני שטען עוד כי חישובו של חודורוב לפיו עלות התשתיות במאחז אביגיל שבהר חברון עומדת על 14 מליון ש"ח "אלא שהחוקרים הנכבדים וכתבכם החרוץ כלל לא טרחו לבדוק שבאביגיל קיימת מערכת ביוב בסיסית ביותר שעלותה אינה מתקרבת לנאמר בכתבה".

דילמוני מתאר את עיסוקו של חודורוב בסוגיית תקצוב חינוכם של ילדי המאחזים בתואר "הנתון המגוחך מכולם, זאת למרות התחרות הקשה על תואר הנתון המגוחך ביותר בכתבה". וכותב "החובבנית מכולן היא סוגיית החינוך. נכתב שם כי מדינת ישראל משקיעה 26,000 שקל בשנה בכל תלמיד במועצה האזורית הר חברון. החוקרים בדקו ומצאו כי באביגיל מתגוררים 25 ילדים, מכאן שמדינת ישראל משקיעה בהם 700 אלף שקלים והנה גם הסכום הזה נכנס להסתופף בצילה של הכותרת הדרמטית "ההשקעה של מדינת ישראל במאחזים".

"בוא נניח לצורך העניין שאותם 25 ילדים היו גרים בקרית שמונה, מדינת ישראל לא היתה משקיעה כסף בחינוכם? אם הילדים הללו לא היו תושבי "מאחז" אלא תושבי אשקלון, הם לא היו זכאים לסל חינוך, לכיתות, למורים, או לכל תקציב אחר?", שאל דילמוני.

במכתב שנשלח גם למנכ"ל ערוץ 10 רפי גינת ולנציב קבילות הציבור של הרשות השניה לטלוויזיה ורדיו דוד רגב, מבקש דילמוני מיוכפז שלא להסתמך יותר על חומרים מחקריים שיתקבלו מארגון 'מולד'.