חיילי שח"ר
חיילי שח"רארכיון: יח''צ

יום עיון לכלל חיילי מסלולי שח"ר (שילוב חרדים) בצה"ל, וחיילים תומכי לחימה ממסלול 'נצח יהודה', התקיים השבוע בבית הכנסת הגדול בירושלים.

במהלך היום, שנערך לכבוד חג השבועות ושאליו הגיעו כ-550 חיילים, דיבר הרב הצבאי הראשי לצה"ל תא"ל הרב רפי פרץ. כמו כן, נכחו רבנים מרכזיים מהציבור ביום העיון, ביניהם הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו.

"אדם חרדי או דתי המחליט שהוא עוזב את הלימוד בישיבה באופן קבוע, כי הוא מבקש להתגייס לצה"ל, עדיין מחויב להשאיר זמן ביום ללימוד תורה -גם אם זה לא עיקר עיסוקו", סיפר לאתר צה''ל רמ"ד שח"ר, רס"ן אמיר וקנין.

"אנחנו במסלולים מקפידים שלחיילים תהיה אפשרות לשיעור יומי בכל הבסיסים, והימים המרוכזים האלה, מגיעים לפני חגים וימים משמעותיים, אנחנו מחזקים בהם את החיילים, ויכולים לאסוף קבוצה גדולה יותר ולהביא להם מרצים מרכזיים ורבנים גדולים", סיפר.

עיקרו של יום העיון כלל לימוד תורה, אך בתחילתו הגיע גם מח"ט גבעתי ודיבר עם החיילים על שליחות. "אנחנו מרגישים את ההתרוממות רוח של החיילים. זה מאוד תורם להם שאנחנו מצליחים לשמור על המאפיינים הדתיים שלהם, ומעבר לכך-על המאפיינים התרבותיים שלהם. מבחינתם, הבחירה בגיוס משמעותה התנתקות מהישיבה ומהקהילה, והימים האלה בונים את רוח הקהילה שלהם בצבא" סיפר רמ"ד שח"ר.

רמ"ד שח"ר מדגיש כי על אף השיח ציבורי, והסתייגויות שונות- החיילים החרדים בצה"ל לא מתחרטים על החלטתם, ונתוני הגיוס ממשיכים לעלות. "החיילים שהחליטו כי הם מצטרפים לשירות בצה"ל שמחים על כך ולא מצטערים. הם מרגישים תחושה חשובה של תרומה, ומרוויחים גם מהשירות הצבאי עצמו, על אף ההרגשות העולות מהציבור החרדי", סיפר והוסיף כי "אנחנו לא מרגישים ירידה בגיוס, אלא להפך- וממשיכים להרגיש עליה מתונה בגיוס, של כשלושים אחוזים בכל שנה".

לדבריו, יום זה היה חלק משלושת ימי ההכנה לקראת חג מתן תורה, ותגובות החיילים חיוביות מאוד. "בכל אירוע כזה אני שומע כי החיילים מרוצים מאוד, ואתמול אף ניגשו חיילים רבים והודו לנו על ארגון יום העיון הזה", סיכם רס"ן וקנין.