"ושבתה הארץ שבת לה'"
"ושבתה הארץ שבת לה'"קובי פינקלר

שנת השמיטה המתקרבת, כמו כל קודמותיה, נועדה לתת לארץ מנוחה ומרגוע לאחר שש שנות עמל. אבל במציאות הקואליציונית הנוכחית מסתבר שגם שנת המרגוע מעוררת לא מעט עימותים, שהציבו בסכנה את עצם היכולת להיערך הלכתית וארגונית לשנת השמיטה.

ההיערכות לשנת השמיטה מצריכה התארגנות הכוללת הקמת אוצר בית הדין ומנגנון שיאפשר את מכירת הקרקעות החקלאיות למעוניינים לפעול בהיתר מכירה, חניכת רשויות מקומיות המבקשות למצוא פתרונות לסוגיית הגינון ועוד. אולם המאבקים הפנימיים בקואליציה מנעו העברת תקציבים להקמת המנגנונים המתחייבים.

בראשית חודש אייר שיגר הרב הראשי, הרב דוד לאו, מכתב מודאג לסגן שר הדתות הרב אלי בן דהן, שהאחריות להיערכות לקראת השמיטה מוטלת על משרדו.

כיפופי ידיים עם לפיד

במכתבו הנוקב טען הרב לאו כי עד כה לא נעשתה כל היערכות שתאפשר את קיומה של שנת השמיטה כהלכתה. הרב ציין כי בפני החקלאים בישראל הוצגו האלטרנטיבות שמהן עליהם לבחור את המועדפת – אוצר בית דין, היתר מכירה, מצעים מנותקים או השבתת הקרקע. לפי שעה לא הועברו תקציבים להקמת המנגנונים המתחייבים מכך, ואף לא ליצירת הקשר עם החקלאים, למיפוי חלקותיהם, לבירור הבעלים האמיתיים של כל חלקה וחלקה ולבירור העדפותיהם מבין האפשרויות ההלכתיות הקיימות.

בסוף השבוע שעבר נשמע הרב בן דהן רגוע לחלוטין, על אף האזהרות וההתראות. לדבריו, מהלכי ההיערכות לשמיטה מואצים ונמצאים בשלבים מתקדמים, על אף מאבקי הכוח מול משרד האוצר והעומד בראשו, השר יאיר לפיד. "החברה שזכתה במכרז למיפוי הקרקעות עובדת, הצוותים הסתובבו בשטח וביצעו את המיפוי של הקרקעות, וכעת הגענו לשלב החתמת בעלי הקרקעות", אומר הרב בן דהן ל'בשבע', ומציין כי ביום חמישי האחרון אמור היה להגיע לידיו מהרבנות הראשית הנוסח הסופי של ההרשאה שעליה יש להחתים את בעלי הקרקעות. לפי שעה, מספרים בלשכתו, הטופס עדיין לא הגיע.

בנוסף לכך, אמורה הרבנות הראשית להשיב לסדרת שאלות הלכתיות שהועברו אליה על ידי משרד הדתות. התשובות, כך מקווה הרב בן דהן, תגענה כבר בימים הקרובים והשלבים המתקדמים של ההיערכות לשמיטה ייצאו לדרך.

דאגה מיוחדת עולה ממכתבו של הרב הראשי סביב עיכוב התקציבים להקמת המנגנונים ההלכתיים המתחייבים, אך גם בנושא הזה הרב בן דהן הוא איש בשורות. כאמור, על מנת להסדיר את הסוגיה היה צורך בכיפופי ידיים מול שר האוצר, שניסה להקפיא את העברות הכספים כמעין נקמה על הטלת הווטו של הבית היהודי על חוקי דת ומדינה בעייתיים. מסתבר שלאחר הקפאות תקציב הדדיות, הבין השר לפיד שאין לו ברירה ותקציב השמיטה בגובה של כמאה מיליון שקלים חייב לעבור ולהגיע ליעדו.

"הדברים היו אמנם תלויים בנקמנות לפיד, אבל הגענו להסדר כי עיכבנו תקציבים מסוימים במשרד החינוך. פרויקטים שהיו חשובים להם והגיעו לוועדת הכספים בדרך למשרד החינוך, עוכבו. מדובר בכתשע מאות מיליון שקלים שעיכבנו", מספר הרב בן דהן על המאבקים, שהסתיימו בישיבת הממשלה האחרונה, בה אושרה העברת תקציבי השמיטה.

תקציבי השמיטה יועברו בעיקר לחקלאים שיובירו את האדמות ולא יעבדו אותן לחלוטין, לבעלי משתלות שלא יוכלו למכור שתילים במהלך השמיטה, לפיצוי לאגודות חקלאיות של מגדלי חיטה שלא יוכלו לשווק תוצרת בשנת השמיטה וכיוצא באלה.

השאר יועבר למסגרות הטיפול באוצר בית דין והיתר המכירה. "אנחנו צריכים להקים את גוף השיווק שנקרא 'אוצר בית דין' וירכז את התוצרת החקלאית. אנחנו צריכים להסביר לכל חקלאי מה מותר ומה אסור, וצריך להקים את מנגנוני הפיקוח בפועל".

הרב בן דהן נשמע אמנם מפויס ומרגיע כשהוא מתייחס להתראות הרב הראשי וקובע שהדברים הולכים ומסתדרים, אך גורם בכיר בלשכתו מעלה תמיהה סביב עצם שיגורו של המכתב המזהיר. הגורם תוהה כיצד ניתן לדרוש ממשרד הדתות להאיץ מהלכים, כאשר ועדת השמיטה שמינתה הרבנות הראשית טרם התכנסה ולו פעם אחת, וטופס ההרשאה שעליו אמורים החקלאים לחתום וניסוחו תלוי ברבנות הראשית, עוכב במשך חודשים ועד כה לא הגיע ללשכת סגן השר. זאת לבד משאלות הלכתיות שנשלחו זה מכבר ועדיין לא זכו למענה מוסדר. "בלי כינוס הוועדה, בלי הטופס ובלי תשובות, מִנהלת השמיטה לא יכולה להתקדם במגוון סוגיות הכרחיות", אומר הגורם, ומצטרף לתקווה במשרד לתשובות שתגענה בקרוב מכיוון הרבנות הראשית.

בלשכת הרב הראשי דוחים את הטענות ומציינים כי המכתב שהועבר למשרד הדתות עוסק בעיקרו בסוגיה התקציבית, זו שעוכבה על ידי שר האוצר. "מכתבו של הרב הראשי, הרב דוד לאו... נשלח לפני שבועות ארוכים כאשר הזמן נקף ולא נעשה מספיק על מנת לקדם את הנושא הכה חשוב, למרות שהשמיטה כידוע מתקרבת בצעדי ענק", אומרים בלשכה ומציינים כי הרב "עוסק בנושא שנת השמיטה מזה חודשים ארוכים".

את הטענה שעד כה לא התכנסה ועדת רבני השמיטה, דוחים שם מכול וכול: "הרב הראשי יחד עם צוות הרבנים העוסקים בנושא השמיטה, נפגשו מספר פעמים עד היום... החברים בצוות מקיימים קשר הדוק ויומיומי באמצעות הדואר האלקטרוני ושיחות רבות ביניהם". 

דוברו של הרב הראשי, ירח טוקר, מציין כי גם סוגיית טופס ההרשאה אינה מושלמת בשל הקפאת התקציב. טוקר מציין כי "במכרז נתבקשה ההחתמה רק לאחר שלב המיפוי, וכאשר אין תקציב אין מיפוי, וגם אם יש מיפוי - הוא איננו שלם עד שיגיעו לשטח". לדבריו, כרגע לא ניתן לעשות דבר עם ההרשאה כל עוד השלבים הראשונים של תקציב, מיפוי וירידה לשטח לא בוצעו. עם זאת הוא מדגיש כי "למרות כל זאת - ההרשאה להחתמת החקלאים מוכנה מזה זמן רב".

דובר הרב מוסיף ומציין כי "הרבנות הראשית כיום אחראית רק על הנושא ההלכתי, והיא נערכת בצורה הטובה ביותר האפשרית במגבלות הקיימות. הרב נועד עם התאחדות החקלאים ועם קבוצות רבות של גופים, אישים וחקלאים שמתכוננים לשמיטה. הרב שלח מכתב לכל העוסקים במלאכה ובו פירוט מדויק של האפשרויות הקיימות לקראת השמיטה וכיוצא באלה".

סגן שר הדתות עצמו אינו מקבל את הטענות על עיכובו של כתב ההרשאה מטעמים תקציביים. לדבריו, הוא עצמו הודיע לרב הראשי כי מצא תקציבים ממקורות חלופיים שיושלמו מאוחר יותר, ואת כתב ההרשאה ניתן היה להעביר זה מכבר על מנת להיערך כראוי לשנת השמיטה המתקרבת.

"אי אפשר לקנות מהפלשתינים"

לצד ההיערכות המעשית לשנה הבאה קיימת גם היערכות הסברתית לא מבוטלת. במשרד הדתות משלימים בימים אלה הכנת ערכות הסברה לחקלאים על פרטי מצוות השמיטה. אל החקלאים ייצאו צוותים מיוחדים שיקבלו תדרוך מוועדת השמיטה, בראשות הרב יעקב אריאל והרב אברהם יוסף. הרב בן דהן מציין כי ייתכן מאוד שגם הרב הראשי עצמו יהיה חלק ממדריכי הצוותים הללו.

מסתבר שהשמיטה מעסיקה לא רק את יושבי בית המדרש, אלא גם את ציבור החקלאים שאינם שומרי מצוות. הרב בן דהן מספר על חקלאים רבים ממושבים ומקיבוצים וגם חקלאים עצמאיים שמביעים התעניינות בסוגיית השמיטה, בעקרונות שמאחוריה ובדרכים לקיימה. לדבריו, לא מדובר בהתעניינות טכנית של מי שמבין שאם לא יתיישר על פי תכתיבי ההלכה לא יוכל למכור, להתפרנס ולפרנס - "מדובר בהתעניינות עומק המבקשת לקבל מידע ערכי, הגותי וענייני סביב המצווה". למען חקלאים אלה מתכנן משרד הדתות לקיים כנסי הדרכה שונים. לטובת החקלאים גם הוקם מוקד טלפוני שיפעל 24 שעות בימות החול, ויאפשר קשר ישיר בינם ובין מנהלת השמיטה.

בנוסף לכך, מאחר שגינות הנוי לא תימכרנה במסגרת היתר המכירה, תופץ חוברת הדרכה לרשויות מוניציפליות בנושא זה וכנסים ייעודיים יתקיימו למחלקות השפ"ע בעיריות השונות. בחוברת ההדרכה ובכנסים השונים יובהרו האסור והמותר בתחום המורכב הזה, אשר מחייב היערכות מיוחדת. במכון התורה והארץ הציגו לאחרונה שורת פתרונות טכנולוגיים ובוטניים שפותחו בעבור מחלקות השפ"ע, ובמשרד הדתות רואים כיעד את הרחבת מעגל הרשויות שימצאו בפתרונות הללו מענה לצורכי הנוי המקומי.

ומה לגבי הציבור החרדי, זה שהסדרי והיתרי השמיטה זרים לו? מסתבר שגם עמם שומר המשרד על קשר, שיאפשר את התמיכה שיקבלו במהלך שנת השמיטה עצמה. "יש בינינו הידברות", אומר סגן השר ומבהיר: "הם פועלים בדרך שונה משלנו. הם לא מחפשים היתר מכירה וכמעט לא עושים שימוש באוצר בית דין. אנחנו נשתדל לעזור להם בנושא של ייבוא ירקות ופירות על מנת למנוע את עליית המחירים".

בהקשר זה ראוי לציין כי בשנת השמיטה הקודמת, כך התברר בבדיקה של מבקר המדינה, האמירו מחיריהם של מוצרי יסוד כמו תפוחי אדמה וגזר עד יותר משישים אחוזים. במשרד הדתות מקווים שיצליחו לתמוך במייבאי הירקות באופן שיבלום את עליית המחירים.

הרב בן דהן מודע היטב גם למנהג המוכר והמקומם שנחשף מדי שנת שמיטה, ובו גורמים בציבור החרדי מוצאים פתרונות שיווק בתוצרת החקלאית של הרשות הפלשתינית, ולמעשה מצליחים בכך לעקוף את ההיתרים ההלכתיים השונים. התופעה זכתה בשמיטה הקודמת לגינוי נרחב בהיותה מסייעת למעשה לכלכלת אויביה של ישראל. גל הטרור שעבר אז על המדינה חיזק את הטענות נגד התופעה, אך היא לא פסקה. הרב בן דהן סבור שיש לבלום את התופעה, אותה הוא מגדיר כ"תופעה בלתי ראויה".

בשנים האחרונות התחזקה החקיקה והאכיפה המונעת קבלת שירותים שונים, מרכישות ועד תיקוני תקרים, ברשות הפלשתינית. לקראת השמיטה עשויים גורמים במגזר החרדי לתבוע להקל את האכיפה מעל רוכשי תוצרת חקלאית פלשתינית. לרב בן דהן אין כל כוונה להקל עליהם ולסייע בהעלמת עין מהתופעה. "נעשה כל מאמץ כדי למנוע את זה. ככל שהדבר תלוי בי, אין לי כוונה לאפשר רכישה שכזו".

ותודה ליאיר שמיר

בלשכתו של סגן השר מציינים לשבח את שיתוף הפעולה בינם ובין המשרד הנוסף שנוגע לסוגיית השמיטה - משרד החקלאות. בימים שבהם היה צורך לקדם את ענייני השמיטה והתקציבים הוקפאו בהחלטת שר האוצר לפיד, הגיעו סגן השר הרב בן דהן ושר החקלאות יאיר שמיר להסכמות ולפיהן יקדמו את המהלכים מבלי להמתין לכספים המעוכבים. שר החקלאות הקצה לקידום העניין משאבים ותקציבים אחרים.

לקראת סוף השיחה עם הרב בן דהן, אי אפשר להתעלם מהמאבקים הפנימיים הבלתי פוסקים בקואליציה, שבה גם צורך בסיסי של שומרי המסורת ושל החקלאים בישראל אינו יכול להיות מושג בלי מאבקי הקפאת תקציבים הדדית.

כך עובדת קואליציה?

"זו שאלה קשה ונכונה. זו באמת התנהלות לא ראויה ולא טובה. אני מאוד מקווה שילמדו מזה לקח, אבל אני לא יכול להבטיח כלום. הדברים לא תלויים בנו. יש לנו הסכם קואליציוני שמאפשר לנו למנוע הצעות חוק שאנחנו חושבים שהן עלולות לפגוע במרקם העדין שבין תורה למדינה, ואנחנו לא יכולים לתת יד למהלכים כאלה".

אז למרות התקוות שלך להבנה הדדית, ניתן לשער שמאבקים כאלה יימשכו גם במושב הנוכחי ובהמשך הקדנציה?

"אני מניח שכן".