הבחירות לנשיאות. ארכיון
הבחירות לנשיאות. ארכיוןצילום: פלאש 90

בעוד 27 שעות תיפתח ישיבת הכנסת המיוחדת במהלכה יבחרו 120 חברי הכנסת את נשיא המדינה העשירי של מדינת ישראל.

לאחר פרישתו של בנימין (פואד) בן אליעזר מהמירוץ, בעקבות החקירה שנפתחה נגדו, נותרו חמישה מתמודדים פעילים, ח"כ ראובן ריבלין, ח"כ לשעבר דליה איציק, ח"כ מאיר שטרית, פרופ' דן שכטמן והשופטת בדימוס דליה דורנר.

ההערכות הן כי בסבוב הראשון יוביל ריבלין בפער ניכר על פני מתחריו, מאחר שלצידו עומד גוש המצביעים המשמעותי ביותר, הכולל את מרבית חברי הליכוד, כמעט כל חברי הבית היהודי, קולות בודדים ב"ישראל ביתנו", "יש עתיד" ו"העבודה" ומאחז משמעותי דווקא במפלגות הערביות.

יתר חברי הכנסת צפויים להתפצל בין ארבעת המועמדים שנותרו לגוש המרכז-שמאל. שטרית צפוי לזכות לתמיכה משמעותית בסיעתו, התנועה, ובסיעת "יש עתיד". דליה איציק תיהנה ככל הנראה מתמיכה משמעותית ב"ישראל ביתנו". דליה דורנר זכתה אתמול לגיבוי משמעותי כאשר יו"ר מרצ, זהבה גלאון, הודיעה שתיתן לה את קולה, וכך עשו גם עוד חברות כנסת. פרופ' שכטמן לא צובר נכון לרגע זה תמיכה משמעותית, אך כידוע קשה לצפות את אופן הצבעתם של חברי הכנסת מאחורי הפרגוד.

אחד הנעלמים המשמעותיים ביותר נותר אופן הצבעתם של חברי הכנסת החרדים. מלבד ח"כ ליצמן שחתם על תמיכה בריבלין בהוראת רבו וככל הנראה יצביע לו וח"כ פרוש שככל הנראה לא ישתתף בהצבעה עקב נסיעה לחו"ל, לא ברור דפוס הצבעתם של יתר החברים. ח"כ מרגי, שנחשב לתומכה של דליה איציק, העריך כי כמוהו יצביעו עוד רבים מחבריו לש"ס, אך ישנם בסיעה כאלו המפקפקים בהערכה. מועצת חכמי התורה לא צפויה לתת בעניין הכרעה רשמית, על מנת שלא להגיע למצב שבו חברים בסיעה אינם נשמעים למועצה מאחורי ההפרגוד.