הרב אליעזר גור ארי
הרב אליעזר גור אריעצמי

נציגי הרבנות הראשית מישראל, רבנים מאירופה וראשי העיר קרקוב יגיעו ביום ראשון הקרוב לבית הכנסת "טמפל" בקרקוב, לטקס הכתרתו של הרב אליעזר גור-ארי לרב הראשי של העיר.

גור-ארי מתגורר בקרקוב עם אשתו וארבעת ילדיהם כבר שמונה שנים ושימש עד לפני מספר חודשים כשליח חב"ד בעיר. לאחר שהרב הקודם של קרקוב, הרב בועז פש, החליט לעזוב את תפקידו ולחזור לישראל, החליט נשיא הקהילה היהודית בקרקוב טדאוש יעקובוביץ' למנות את גור-ארי כרב הראשי החדש. אלא שאז התגלעה מחלוקת בין יעקובוביץ' לרב הראשי בפולין, מיכאל שודריך.

שודריך ביקש להביא מישראל את הרב אבי באומול ולמנות אותו כרב החדש של קרקוב, אלא שראשי הקהילה העדיפו את גור-ארי המתגורר ממילא בעיר. שני הצדדים התבצרו בעמדותיהם ולאורך מספר חודשים שירתו השניים במקביל כאשר גור-ארי שימש כרב הקהילה בעוד באומול שירת כרב המרכז הקהילתי היהודי (JCC).

כעת החליטו השניים כי גור-ארי הוא שיזכה בתפקיד וביום ראשון הקרוב יתקיים כאמור טקס ההכתרה הרשמי. בראיון לערוץ 7 מספר גור-ארי על התפקיד החדש ותחושותיו לקראת מינויו כרב הראשי של קרקוב. גור-ארי, אגב, הוא בנו של הרב הראשי של העיר חולון, בעוד אביו של אשתו משמש כרב הראשי של בקעת הירדן. 

"אני מתגורר בקרקוב כבר שמונה שנים ושימשתי עד היום כנציג חב"ד. גם כשהיה כאן רב, אני עשיתי את מרבית התפקידים – חתונות, לוויות, תפילות, שעורי תורה ועוד, כי הרב הקודם חילק את זמנו בין קרקוב וישראל. לאחר שהוא עזב, החליטו ראשי הקהילה לפנות אליי, כרב מקומי המתגורר כאן עם משפחתו. היו כל מיני התנגדויות מצד גורמים שונים שלא רצו רב של חב"ד בתפקיד רשמי, ולכן זה לקח תקופה ארוכה אבל בסופו של דבר זה קורה, ועל מנת לתת לזה תוקף רשמי יתקיים טקס ההכתרה ביום ראשון"  מספר גור-ארי.  

מהן התחושות שלך לקבל תפקיד של רב באחת הערים גדולות בפולין, מקום בו היתה קהילה יהודית גדולה שנכחדה במלחמת העולם השנייה?  

"זו אחריות גדולה. כאן ישבו גדולי עולם שהוציאו פסקי הלכה לכל העולם. צריך לדאוג לכל יהודי שמתגורר או מבקר כאן וזו האחריות שלי כעת. בקהילה ישנם רשמית 140 חברים אבל המספר המדוייק יותר של היהודים הנמצאים כאן הם לפחות 400-500 ועוד אלפי תיירים מדי שנה, שצריך לדאוג לכולם. בית כנסת, תפילות, ספריה, אוכל כשר, שעורי תורה, מקווה, כשרות, חגים יהודיים ועוד. אני כעת הכתובת לכל יהודי המתגורר או מבקר בקרקוב".

המראה החיצוני שלך מצביע על כך שאתה רב יהודי. האם ספגת אי פעם הערות אנטישמיות?  

"בוא נאמר את זה בצורה ברורה. מי שלא יהודי- לא אוהב יהודים. כולם מבינים ויודעים את זה. כאן בקרקוב ישנה אהדה ליהודים באופן כללי, לפחות כלפי חוץ. לפעמים אני הולך ברחוב ואנשים משתחווים לי. באופן כללי יש כאן כבוד לרב יהודי, אבל כאשר הם שתויים יוצאת לפתע האמת וספגתי מספר פעמים קללות על רקע אנטישמי. גם פרצו לי פעמיים לבית, ואני מניח שהסטיגמה הזו שליהודים יש הרבה כסף, הביאה את הפורצים לבחור דווקא בבית שלי".