ראובן ריבלין
ראובן ריבליןצילום: פלאש 90

"יש למדינת ישראל נשיא חדש. ראובן (רובי) ריבלין. דמוקרט אמיתי, ירושלמי שורשי ואוהד בית״ר מלידה (כי אף אחד לא מושלם)..." כך בחר שר האוצר יאיר לפיד לפתוח את ברכתו החמה לבחירתו של הנשיא העשירי החדש של מדינת ישראל. נראה שאין יותר מתאים מתיאור זה של שר האוצר, בכדי לתאר את אופיו של הנשיא החדש: ירושלמי מבטן ומלידה ואוהד שרוף של המועדון הצהוב שחור שבבירה.

אין פוליטיקאי שיותר מזוהה עם הקבוצה הבית"רית מריבלין. גם לא רה"מ לשעבר, אהוד אולמרט. ריבלין שימש במשך זמן לא מועט כיועץ המשפטי של אגודת הספורט של בית"ר, זאת מתוקף הכשרתו כעורך דין. עם הזמן, פילס ריבלין את דרכו ליו"ר האגודה - תפקיד אותו עשה בנאמנות ובאדיקות רבה. האהבה המטורפת לקבוצה עשתה את שלה וריבלין התמנה לתפקיד הגדול - מנהל קבוצת הכדורגל של בית"ר ירושלים.

כבר אז היה אפשר לראות את אופיו המוסרי של ריבלין אשר פיו וליבו היו שווים, אבל יותר מכל אפשר היה לראות על ריבלין את אהבתו לקבוצה. זכורה במיוחד התמונה בה ריבלין בוכה אחרי זכיית המועדון הירושלמי בפעם הראשונה בגביע המדינה בכדורגל. היה זה בשנת 1976, בית"ר פגשה את מכבי תל אביב הגדולה לגמר שכאילו היה ידוע מראש.

55 אלף צופים הגיעו לאצטדיון ר"ג לחזות בגמר הגביע של אותה עונה. כמות אוהדים כמו זו לא נראתה מאז ועד היום במגרשי הכדורגל בארץ, ובחלקים נרחבים של העולם. המשחק נכנס להארכה לאחר שבסיום הזמן החוקי התוצאה הייתה 1:1. שער דרמטי של אורי מלמיליאן, כוכבה הגדול של הירושלמים קבע 1:2 לזכות בית"ר. שער זה הביא את גביע המדינה הראשון לבירת ישראל ולמועדון הצהוב שחור. בין כל תגובתם האמוציונאלית של ראשי הקבוצה ואוהדיה בלט אחד מעל כולם: רובי ריבלין שבכה ובכה ללא הפוגה.

רק לפני חודש, לכבוד יום העצמאות, התראיין ריבלין לTIMEOUT ישראל. ריבלין סיפר על התפרצות הרגשות שלו באותו המשחק ההיסטורי כשאמר: "כמה שאני תקיף וקשוח, אני אדם מאוד רגשן. כשמכים אותי אני לא בוכה אבל כשאני מתרגש אני כן, וכך באמת קרה במשחק גמר הגביע ההוא של בית"ר בשנת 76' מול מכבי תל אביב. פשוט נכנעתי אז לרגשות שלי, דמעות זלגו לי מהעיניים בלי שליטה".

במהלך אותו ראיון, התבטא ריבלין כנגד מה שקורה עכשיו במועדון הירושלמי מהבירה. "היום זה סיפור אחר לגמרי. הקבוצה אינה אותה קבוצה כלל. יש כל מיני משפחות חדשות ששולטות בבית"ר היום, הגזענות שלהן בלתי נסבלת". ריבלין ביכה את הלך הרוח שאבד מן המועדון הירושלמי האהוב עליו: "כואב לי שבית"ר פנתה למחוזות שלעולם לא היו מוכרים לזאב ז'בוטינסקי".

זו לא הייתה הפעם הראשונה בה מתח ריבלין, האוהד המסור ומנהל הקבוצה לשעבר, ביקורת חריפה על התנהלות האוהדים הצעירים של הקבוצה. בעקבות השלט שהניפו האוהדים הרבים במהלך משחק הקבוצה לפני שנתיים בו נכתב: "בית"ר טהורה לעד" ומה שכונה בהמשך כ"פרשת הצ'צ'נים", התבטא ריבלין בתקיפות כנגד אותם אוהדים. בטקס לציון יום השואה הבינלאומי באותה שנה, אמר ריבלין: "ש לי צער גדול כבית"רי וכמי ששימש מנהלה של בית"ר ירושלים, למשמע הקריאות בסוף השבוע לקיים את בית"ר על טהרת הגזע היהודי בלבד. הקריאות הללו מקוממות ומסבות עוגמת נפש רבה". ריבלין הסביר כי אם הקריאות הללו היו קורות בליגות האחרות כלפי העם היהודי, הייתה קמה צעקה גדולה מאוד בישראל. ריבלין המשיך ואמר: "אנחנו שעומדים בראש המאבק נגד הגזענות ונגד שנאת האחר ונושאים את הצלקות הקשות של התופעות הללו על בשרנו לדורי דורות, לא יכולים לשתוק מול קריאות אלו. הקריאות הללו נמשכות כבר עשור, והדבר מלמד שכבר לא מדובר בקומץ או בשוליים".

גם השחקנים שעברו תחתיו בקבוצה מספרים על איש הגון וישר ועם זאת מקצועי מאוד. אורי מלמיליאן, כובש שער הניצחון בגמר גביע המדינה הראשון של הצהובים שחורים אמר היום: "רובי היה יו"ר מעולה, אבל בעיקר בן אדם חם ורגיש וכל פעם שדיברת איתו הצלחת להבין איזה אדם רגיש הוא. הוא היה מאוד מקצועי, אבל בעיקר בן אדם טוב והגון, שלימד אותנו שיש דברים חשובים יותר מניצחון". 

גם הפרשן בהווה ושחקן הקבוצה בעבר, דני נוימן, אמר הערב עם זכייתו של ריבלין בתפקיד הנשיא: "רובי גידל אותי. הדברים שמייחדים אותו יותר מכל הם יושרו, הגינותו, הליכותיו, והכי חשוב, איש שאוהב את מדינתו  ומשקיע את כל חייו בעבודה למען ארץ ישראל. כל מה שהוא עשה הוא עשה מאהבת העם והארץ". כזה הוא הנשיא החדש.