יאיר לפיד
יאיר לפידצילום: פלאש 90

הוועדה המיוחדת לניסוח חוק השידור הציבורי התכנסה הבוקר (רביעי) לדיון בהשתתפות שר האוצר יאיר לפיד ושר התקשורת גלעד ארדן.

"אין כמעט אדם בישראל שאיננו מבין שרשות השידור במתכונתה הנוכחית איבדה את דרכה, את הרלבנטיות שלה לצופה והפסיקה מזמן לממש את ייעודה", אמר השר לפיד בפתח הדיון.

שר האוצר טען כי דווקא בשל הצורך בשידור ציבורי בישראל, יש לסגור את רשות השידור. ''הערך שלה לאזרח התפוגג, העלות לאזרח גדלה, והאמינות הלכה ונעלמה נוכח מעורבות פוליטית גוברת ומיותרת ומשחיתה''. 

לפיד הדגיש כי לא מדובר ב"עוד רפורמה" אלא בחוק שיספק שידור ציבורי אמיתי, כלשונו. ''חף מלחצים פוליטיים, בלי האגרה שמכבידה על כל אזרח. הרפורמות הקודמות והרבות ברשות השידור נכשלו, כי הן פספסו את המהות המרכזית – מה שצריך זו לא רפורמה ארגונית, או תכנית פרישה מורחבת. כל הניסיונות לתקן את הקיים נועדו מראש לכישלון. מה שאנחנו צריכים זו רשות שידור חדשה לגמרי, שתבנה מן היסוד".

"ברגע שיושלם הליך החקיקה שלפניכם תבוטל אגרת הטלוויזיה. אזרחי ישראל יקבלו ערוץ חדש, רלבנטי ותחרותי, שידור ציבורי שקוף, חדשני ואחראי, עם תרבות ארגונית נכונה ומבנה יעיל. הגוף המשדר החדש יצמצם את היקפו התקציבי בכ-300 מיליון שקלים בשנה. הכסף הזה ייחסך ישירות מכיסו של הצופה, שיפסיק לשלם אגרה", הוסיף לפיד.

יו"ר "יש עתיד" הבהיר כי הגוף המשדר החדש יהיה עצמאי ומנותק מפוליטיקה. "ברשות החדשה הדרג הניהולי הבכיר ימונה על ידי ועדות מקצועיות ובכפוף לקריטריונים ברורים, ולנו – הפוליטיקאים – לא תהיה בה שום דריסת רגל", אמר.

לפיד הביע הזדהות עם עובדי רשות השידור שתוקפים כל העת את הרפורמה החדשה שעלולה לפגוע בפרנסתם. ''הקדשתם שנים רבות וארוכות מחייכם לשידור הציבורי, והזיכרון הקולקטיבי שלנו – כמדינה, כעם – עוצב במידה רבה על ידכם. ב'ניקוי ראש', ב'עמוד האש', בחיים יבין אומר 'מהפך', בסאדאת היורד מהמטוס, באולימפיאדות ובמלחמות, במונדיאלים ובפסטיבלי זמר.

'משהו השתבש בהמשך, אבל זה לא משנה את העובדה שהיה לכם חלק גדול ביצירתה של אומה חדשה ולנצח נודה לכם על כך. חלק מסוים מהעובדים יקלטו בוודאי בגוף המשדר החדש. לגבי האחרים יגובשו כמובן הסכמי פרישה הוגנים", סיכם השר.

בשבוע שעבר השביתו עובדי רשות השידור את שידורי הערוץ הראשון במחאה על הרפורמה. במקביל להחשכת ערוץ 1, עובדי הרדיו ב''קול ישראל'' החליטו להשבית את השידורים

שר התקשורת גלעד ארדן התייחס להשבתה ואמר כי "לצד המחוייבות להצלת השידור הציבורי, לביטול האגרה ול-8 מיליון אזרחי המדינה ולתוכן שהם זכאים לקבל מדי ערב על המסך, יש רצון להגיע להסכמות ולהבנות עם העובדים ולשם כך יימשך המשא ומתן".

עיתונאי הערוץ הראשון, אורי רווח אמר אז לערוץ 7 ''אנחנו מבקשים מהשרים ארדן ולפיד להתחשב באלפיים משפחות אבל לזכור שפרנסה זה משמים ומה שקורה זה רק לטובה. רשות השידור זה לא רק מונדיאל אלא גם הכנה לדיווח מבית המקדש".

רווח הוסיף, "חד משמעי עובדי רשות השידור יודעים aצריך לטפל בבעיות הקיימות אך סגירת רשות השידור זה דבר מוטעה".