ח"כ איילת שקד על חוק המחבליםחזקי עזרא

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית (ראשון) את הצעת החוק של יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ איילת שקד, למניעת שחרור מחבלים רוצחים.

על פי החוק, בית המשפט יוכל, מטעמים מיוחדים שיירשמו, לקבוע בהכרעת דינו של מי שהורשע ברצח כי לא יתאפשר לנשיא המדינה להעניק לו חנינה או להקל בעונשו.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "בשנים האחרונות שחררה מדינת ישראל מספר רב של מחבלים כחלק מעסקאות שחרור שבויים או כמחוות מדיניות. מציאות זו הובילה למצב אבסורדי בו מחבלים שביצעו מעשי רצח כחלק ממאבקם במדינת ישראל, משתחררים זמן ארוך לפני סיום ריצוי עונשם".

יוזמת החוק, ח"כ איילת שקד (הבית היהודי), אמרה כי "יש קונצנזוס בבית הזה שרוצחים כמו של משפחת פוגל מגיע להם שינמקו בכלא עד סוף חייהם. נהוג לחשוב שבמדינת ישראל אין עונש מוות אבל למעשה יש כזה בבתי הדין הצבאיים. הפעם האחרונה שניתן גזר דין מוות הייתה בשנת 1994.

''בפסק הדין כתבו השופטים שמדינת ישראל חייבת להגן על אזרחיה וחובת בית המשפט ליטול חלק בכך. בסופו של דבר ניתן פסק דין אחר שהקל את העונש, ולפני שנתיים אותו רוצח שוחרר בעסקת שליט. במדינת ישראל כיום גזר הדין של שופטים לא שווה את הנייר שעליו הוא נכתב", טענה.

סגן השר אופיר אקוניס (הליכוד ביתנו) קרא למפלגות השמאל לתמוך בחוק. ''הייתי מצפה דווקא ממפלגות שמניפות את דגל זכויות האזרח להיות קצת הגונים. היה מוסרי וצודק שתתמכו בחוק החשוב הזה. אנחנו שומעים את דעת הקהל בארה"ב להתנגדות המאסיבית שלהם לעסקאות של שחרור מחבלים ורוצחים''.

סגן השר הדגיש כי ''שחרור מחבלים איננו מקרב שלום אלא מרחיק אותו ומגביר את הטרור".

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, תקפה את הצעת החוק וכינתה את "הבית היהודי" מפלגה ימנית וקיצונית. ''במקום לאשר הקפאת בנייה הייתם מוכנים לשחרר אסירים. אז עכשיו אתם קובעים הצעת חוק שמייצרת מדרג בין דם לדם. הימין הקיצוני עושה כל מאמץ למנוע אפשרות להגיע להסכם. תגידו שאתם לא רוצים להגיע להסכם ולא נצטרך את ההצעות ההזויות האלה", אמרה.

36 חברי כנסת תמכו בהצעה ו-20 התנגדו. ההצעה תועבר לוועדת חוקה להכנתה לקריאה ראשונה