כסף
כסףצילום: פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה  אחר הצהריים (רביעי) את הצעת חוק בינוי ופינוי עבור שכונת כפר שלם שבתל אביב, של חברי הכנסת איילת שקד ודב חנין.

להצעה זו הוצמדו הצעות דומות של חברי הכנסת שלי יחימוביץ', אילן גילאון, אברהם מיכאלי, יעקב מרגי, וניצן הורוביץ.

חוק זה נועד להסדיר את זכויותיהם של תושבי כפר שלם לפיצויים תמורת פינוי הנכסים המוחזקים על ידם. מוצע כי סכום הפיצויים אותו זכאי יהיה מפונה לקבל יהיה הסכום המרבי שאותו הייתה רשאית לאשר ועדת הפינויים לפי מסמך "ריכוז הקריטריונים לפינוי כפר שלם" של משרד הבינוי והשיכון משנת 1996, אך בתנאי שלא יפחת משווי מחירה הממוצע של דירת ארבעה חדרים חדשה בבנייה רוויה במתחם כפר שלם, ששטחה 100 מטרים מרובעים.

יחד עם זאת, מוצע כי הפיצוי למפונים יינתן על בסיס של משק כספים סגור, כך שאם יעלה סכום הפיצויים הכולל אותו אמורים המפונים לקבל על הסכום הכולל האמור להתקבל משיווק הקרקעות המפונות, יקטן הפיצוי שיינתן לכל מפונה ביחס זהה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "זה למעלה מארבעה עשורים, מאז חקיקת חוק בינוי ופינוי אזורי שיקום, התשכ"ה–1965, נעשים ניסיונות של הרשויות הממשלתיות והעירוניות וכן של גורמים פרטיים, לפנות את מתחם כפר שלם מיושביו ולבנות במקום שכונת מגורים חדשה. רבים מתושבי כפר שלם המיועדים כיום לפינוי יושבים במקום עשרות שנים, והם או הוריהם הגיעו למקום בעידוד ממשלתי. משפחות אלה רואות בכפר שלם את ביתם והכו במקום שורשים.

לאחר מאות פינויים מוצלחים בשנות התשעים, הואט הליך הפינוי. בנוסף, לאחרונה היו מספר אירועים בהם בוצעו פינויים של תושבים מחלקים שונים של כפר שלם וזאת ללא שהובטחה זכותם של המפונים לפיצויים נאותים. מפונים אלה מצאו עצמם בן לילה ללא קורת גג."

ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) אמר כי סיפור כפר שלם היה צריך להיות מוסדר כבר שנים. אי אפשר להאמין שהמקום נמצא בישראל. הקרקע באזור מאוד יקרה ואפשר לפתח אותו ולשים אותו על המפה. אין כל סיבה שימשיך להיראות כמו כפר בעולם השלישי ובראש ובראשונה צריך לעשות צדק עם האנשים. זה צדק בסיסי שיסייע לשנות את פני השכונה ויביא תועלת גדולה לתל-אביב יפו.

ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) אמרה כי מדובר בהצעה שמתגלגלת 40 שנה. בהחלטת בית המשפט לגבי המשפחות הללו אין צדק. אני מקווה שהחוק יעבור מהר את שלבי החקיקה והעוול יתוקן.

שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל אמר "צריך לגמור את זה. זו לא שיטה לסחוב משר לשר מקדנציה לקדנציה וזה מה שאנחנו עושים עכשיו. אני מתחייב לסיים את הצעת החוק מהר ולעשות צדק עם המתיישבים". השר אריאל ציין כי "הולכים לוויתור משמעותי בהכנסות של מאות מיליוני שקלים כדי לסיים את הפרשה הכאובה הזו". לדבריו, "מדובר על אלפי יחידות דיור שנמצאות בזמינות ברמה גבוהה ואנחנו בקשר רצוף עם עיריית ת"א כדי להביא לביצוע. לפני שבועיים ב 1.6.14 החליטה הממשלה שוועדת משנה תקבע את הקריטריונים לזכאים. הנגזרת היא שאנחנו מוכרים את חברת חלמיש לת"א והממשלה לא תהיה שותפה בה מרגע סיום ההליכים המשפטיים. הצעת החוק מסייעת לממשלה לקדם את ההחלטה".

כל ההצעות עברו ללא מתנגדים והן יועברו לוועדת הכנסת שתכריע היכן יוכנו לקריאה ראשונה.