הכותל היום
הכותל היוםצילום: פלאש 90

בשנה האחרונה נרשם בכותל המערבי שיא של העשור האחרון בחגיגות בר מצווה בכותל. על פי הנתונים של הקרן למורשת הכותל, מעל 12,500 ילדים זכו לחגוג בר מצווה בכותל המערבי השנה, ומספר המשפחות הפוקדות את המקום בימי שני, חמישי וראשי חודשים רק הולך וגדל.

חתני השמחה ומשפחותיהם מגיעים מכל רחבי העולם על מנת להתפלל בשריד בית המקדש שבירושלים באחד הימים החשובים והמשמעותיים בחייהם.

הכותל נחשב כבר שנים למתוייר ביותר בישראל עם מעל 8 מיליון מבקרים בשנה המגיעים מכל העולם. בסקר מקיף שנערך לאחרונה על ידי משרד התיירות, בין 25,00 תיירים שהגיעו לישראל בשנים האחרונות עולה כי לפחות 67% מהם בקרו בירושלים, ותבינו כבר לבד איפה הם בקרו בירושלים. בכותל כמובן.

על פניהם של אלפי התיירים המגיעים לכותל בימי שני וחמישי-יום חגיגות בר המצווה, אפשר לראות חיוך גדול בזמן שהם רואים ומצלמים את תהלוכות בר המצווה החגיגיות שעולות לכותל משער האשפות עם מתופפים, שופרות, נגני סקסופון, וחזנים שדואגים להקפיץ את המשפחות הנרגשות. פעמים רבות נתן לראות גם חיילים מצטרפים לתהלוכות המוזיקליות ופורצים בריקוד סוחף עם חתן בר המצווה ומוסיפים רבות לשמחת היום, נדמה שבמקרה הזה תמונה אחת באמת שווה אלף מילים .

כיצד הכול התחיל?

המספר המדהים של ילדי בר המצווה החוגגים בכותל, ולא באולמות עם די ג'יי ורבע עוף, ממש לא מובן מאליו, הוא מגיע בעקבות שינויים היסטוריים שנעשו בכותל בעשור האחרון, בראשות "הקרן למורשת הכותל" שעשתה מהפך אדיר בכל הנוגע לחגיגות בר המצווה ברחבת הכותל, בימי שני וחמישי ובראשי חודשים.

בעבר, משפחות שבאו לקיים את טקס העלייה לתורה המסורתי בכותל, לא קבלו הכוונה ולא ידעו כיצד לנהל את התפילה, וכשזה קורה אל מול המשפחה המורחבת,באירוע כל כך חשוב ומצולם זה לא נעים בכלל. וכך הלכו והתמעטו המשפחות שפקדו את הכותל. משפחות שבחרו להגיע בכל זאת אל הכותל, עמדו לעיתים בסיטואציות לא נעימות כשכל מיני טיפוסים הנוכחים במקום הציעו את שירותם למשפחות למרות שלא היו מוכשרים לכך, אך בלית ברירה הסכימו לתת להם לנהל את התפילה במקומם.

פעמים רבות הסתיימו מקרים אלו במריבות ובעגמת נפש נוראית, שכן אותם טיפוסים בקשו כסף מהמשפחות בסיום התפילה, בזמן שהמשפחות חשבו לתומם שמדובר במתנדב או בבחור שייקח עבור התפילה תשלום סמלי אך לא יבקש סכומים כסף גבוהים, אם בכלל...

בעיה נוספת שנתקלו בה המשפחות הייתה שאותם אנשים שכבר ניהלו את טקס התפילה, עשו זאת במהירות ולעיתים אף בזלזול על מנת להספיק ו"לעשות" כמה שיותר משפחות. ומכאן הגיעה התחושה שהמצב הקיים לא יכול להמשך יותר, ויש לתת מענה מסודר ואחראי לכל המשפחות.

בר מצווה בחינם

שאול בטיש, ממקימי הפרויקט באותם ימים מספר לנו על תחילת המהפך שארע בכותל המערבי, מהפך שממשיך עד היום. "באותם זמנים הייתה "הקרן למורשת הכותל" אחראית רק על ניהול מנהרות הכותל ולא על רחבת הכותל עצמה, אך בעקבות המצב שנוצר במקום היא קבלה הוראה לקחת את האחריות הניהולית גם על הרחבה עצמה.

בשלב הראשון נלקחו לטובת הנושא מדריכים שהדריכו במנהרות הכותל ומספר המשפחות שפנו לקרן היו 3-4 בחודש, אך אט אט צבר המיזם פרסום גדול שעבר מפה לאוזן בין המשפחות שהיו מרוצות, ובעקבות הביקוש האדיר שנוצר מטעמם של המשפחות, התחילה הקרן להכשיר בצורה מסודרת עשרות מדריכים רציניים שעברו הכשרה מקצועית בהכוונתו של רב הכותל והשתלבו בהדרכת המשפחות שהגיעו אל הכותל. בנוסף, דאגנו להעמיד דוכן מטעמינו שבו יושב אחראי שדואג להצמיד למשפחות מדריכים ולהעניק להם תעודה מפוארת מטעמנו לרגל השתתפותם בבר מצווה בכותל, כאשר חשוב מאוד להדגיש כי כל הפעילות נעשית חינם אין כסף" .

גורם נוסף בקרן למורשת הכותל שהיה מעורב בתהליך (שהחל בשנת 2005 ) מספר לנו כי "בתחילה הועלתה הצעה לגבות תשלום סמלי של מאה שקלים מכל משפחה, אך הרעיון ירד מהר מאוד מהפרק כיוון שלא רצינו שיחשבו שיהדות עולה כסף, ולכן משפחות שמגיעות לכותל היום מקבלות מענה טלפוני לתיאום האירוע ושעת ההגעה הרצויה, וביום האירוע הם מקבלות תעודה ומדריך צמוד ללא תשלום."

חשוב לציין כי משכורות המדריכים מתוקצבות ע"י משרד ראש הממשלה ומתרומות המגיעות אל הקרן מכל העולם. בנוסף, הקרן מסבסדת ויוזמת בר מצווה מיוחדת לניצולי שואה שלא חגגו בר מצווה בזמן השואה ומגיעים נרגשים להנחת תפילין בכותל כאשר לחלקם עוד נשאר המספר על היד מימי המלחמה. כמו כן יש בר מצוות מרוכזות למוסדות כמו ילדי שוטרי שחקני מכבי ועוד, והאירוע הכי מרגש הוא הבר מצווה המיוחדת לקבוצות של יתומים ובתי ילד המגיעות מכל הארץ בשיתוף המוסד שלהם לחגוג בר מצווה בכותל.

רב הכותל - הרב שמואל רבינוביץ'  שעודד ודחף את הפרויקט, גם מראה נוכחות ברחבה בזמן שהמשפחות מקיימות את התפילה החגיגית, מרוצה מהשינוי ומהפעילות בשטח ומסביר לנו כי "בר מצווה בכותל המערבי מטביעה חותם עמוק בקרב נער יהודי ומסבירה לו את המשמעות של היותו חוליה בשרשרת בדורות המפוארת של העם היהודי . הקרן למורשת הכותל המערבי תמשיך לעשות מאמץ אדיר כדי שהאירוע המיוחד הזה ייעשה מתוך חוויה רוחנית גבוהה שלא תשכח בקרב המשפחות".