יאיר לפיד
יאיר לפידצילום: פלאש 90

ועדת השרים לחקיקה אישרה את הצעת החוק להענקת הטבה במע"מ בשיעור 0% לרוכשי דירה ראשונה במעמד הקניה.

רוכש דירה ראשונה אשר יעמוד בקריטריונים המפורטים בהצעת החוק, יהיה זכאי לרכוש את הדירה בהטבה משמעותית.

ההטבה תחול על עסקאות שיעשו על פי הקריטריונים החל מה-1 לספטמבר 2014. מדובר בחלק ממהלך כולל של קבינט הדיור להתמודדות עם מחירי הדיור הגבוהים בישראל.

הקריטריונים המזכים בהטבה:

1. מחיר הדירה הנמכרת בתוספת מע"מ, לא יעלה על הנמוך מבין 1,600,000 ₪ אם הרוכש ביצע שירות צבאי או אזרחי-לאומי, או שהוא נכה, ("רוכש מוטב"), או על 950,000 ₪ אם רוכש הדירה לא ביצע שירות כאמור ("רוכש זכאי"), או על מחיר שיתקבל לאחר הכפלת שטח הדירה הנרכשת בערך מטר מרובע דירתי שיקבע השמאי הממשלתי הראשי לפי הנמוך (להלן- דירת מגורים מוטבת).

2. הרוכש הינו הורה לילד אחד לפחות הנמצא בחזקתו, אולם יראו את הרוכש כמי שמתקיים בו תנאי זה, אף אם רכש את הדירה במשותף עם בן זוגו, שאין לו ילד.

3. הרוכש מעל גיל 35; אולם יראו את הרוכש כמי שמתקיים בו תנאי זה, אף אם רכש את הדירה במשותף עם בן זוגו, שאינו בן שלושים וחמש. לעניין זה "בן זוג"- נשוי או ידוע בציבור.

4. מלוא הזכויות בדירה נרכשו על ידי בני הזוג והדירה היא דירה ראשונה של הזוג, כמו כן לא הייתה בבעלות מי מבני הזוג דירת מגורים מאז 1995 לרבות שכל אחד מבני הזוג לא ביצע עסקת לרכישת דירה לפני 23 למרץ 2014 אשר בוטלה לאחר מועד זה עד יום תחילתו של החוק.

5. אין בין הרוכש לבין הקונה יחסים מיוחדים.

באתר רשות המסים יפורסם שאלון ממוחשב באמצעותו יוכל כל מי שלהערכתו זכאי להטבה להזין את פרטיו (ללא צורך בהזדהות) ולבדוק את זכאותו. היה ורוכש הדירה נמצא זכאי, עליו לעבור מתוך השאלון הממוחשב להמצאת תצהיר, בו יוצהר כי כל הנתונים שהקליד נכונים.

את המסמך הזה בחתימת עו"ד, יגיש הרוכש למשרד מיסוי מקרקעין יחד עם ההצהרה על רכישת המקרקעין (מש"ח). במקביל, גם למוכר יהיה מדמה ממוחשב נפרד, בו הוא יכול לבחון האם הדירה שמוכר היא דירה מוטבת. היה וימצא כי הרוכש או הדירה אינם עומדים בקריטריונים לזכאות למע"מ אפס תישלל זכאותם. בכל שלב, לרשות הרוכשים והקבלנים יעמוד מוקד טלפוני באמצעותו יוכלו להציג כל שאלה או בקשה להבהרה.

לדברי שר האוצר, יאיר לפיד, "הורדת מחירי הדיור היא משימה לאומית, היום עברנו שלב נוסף בהליך החקיקה שמהווה חלק מתכנית כוללת שקבינט הדיור מוביל בימים אלו להורדת מחירי הדיור בישראל. הטבת המע"מ 0 נועדה לאפשר לזוגות הצעירים, העובדים והמשרתים ממעמד הביניים לרכוש דירה בטווח הקרוב. נמשיך לפעול להורדת מחירי הדיור".