רכבות קלות יהיו נגישות לאנשים עם מוגבלות

רכבות מקומיות יחויבו לבצע התאמות נגישות לאנשים עם מוגבלות. ההתאמות יכללו דלתות ולחצים מונגשים.

ישי קרוב , כ' בסיון תשע"ד

הרכבת הקלה בירושלים
הרכבת הקלה בירושלים
Thinkstock

ועדת המשנה לזכויות אנשים עם מוגבלות אישרה תקנות לפיהן רכבות מקומיות (הרכבת הקלה בירושלים וזו הצפויה בגוש דן) יחויבו לבצע התאמות נגישות לאנשים עם מוגבלות.

בין היתר נקבע כי בכל קרון יותקנו לפחות שתי דלתות לצורך כניסה ויציאה של אדם המתנייד בכיסא גלגלים.

עוד נקבע כי הדרך המובילה למושבים המיועדים לבעלי מוגבלות תהיה ללא מדרגות ופנויה ממכשולים. רצפת הקרונות תהיה עשויה מחומר מונע החלקה ולחצן ההפעלה לפתיחת דלת הקרון יובלט ויסומן עבור אדם בעל מוגבלות בראייה.

בנוסף, בכל קרון תודיע מערכת כריזה בקצב איטי וברור על התחנה הקרובה והבאה ויפעל שילוט אלקטרוני של שמות התחנות
יבוצעו התאמת נגישות בתחנת רכבת קלה ובתחנות מרכזיות שמהן ייצאו רכבות קלות.

יש לציין כי הרכבת הקלה בירושלים נבנתה מראש באופן מונגש לנכים ובעלי מוגבלויות ואף הוגדרה על ידי יו"ר הועדה ככלי התחבורה הנגיש ביותר בארץ.

יו"ר ועדת המשנה, ח"כ אילן גילאון (מרצ), אמר כי "זהו צעד נוסף במהפכת הנגישות. למעלה ממיליון מאזרחי ישראל חיים עם מוגבלויות שונות בתפקוד, ותחבורה ציבורית מותאמת היא אמצעי מרכזי לשילובם באופן מלא בחברה. עיקרון הנגישות הוא מושג רחב בהרבה מרמפה ומעלון. נגישות משרתת כל אדם שהמרחב הציבורי עלול להכביד עליו, בהם ילדים וקשישים. לא פעם מדרגה אחת היא ההבדל בין עבדות לחירות".