במרכז האקדמי לב בירושלים נערך אמש (רביעי) כנס בנושא בועת הנדל"ן והרפורמה במיסוי המקרקעין, בשיתוף לשכת רואי חשבון בישראל.

בכנס, שנערך על ידי הפקולטה לניהול במרכז האקדמי לב, השתתפו שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל, יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומיאנסקי, מנכ"ל משרד השיכון, שלמה בן אליהו, מנהל רשות המיסים, רו"ח משה אשר, דיקאן הפקולטה לניהול במרכז האקדמי לב, פרופ' הרצל פטל, נשיא לשכת רואי חשבון בישראל, רו"ח דוד גולדברג, יו"ר ועדת ההשתלמויות בלשכת רו"ח מרחב ת"א ומרכז לימודי המיסים במרכז האקדמי לב, רו"ח רן כהן, ועוד.

"אנו שמחים שהגיעו לכאן אנשי ממשלה ומקצוע על מנת לקיים יחדיו דיון פתוח שחשוב לנו כמוסד ולכולנו כמדינה" אמר בפתיחת הכנס פרופ' חיים סוקניק, נשיא המרכז האקדמי לב.

הכנס נערך לאור הנתונים המדהימים לפיהם לרכישת דירה ממוצעת נדרשים בירושלים 13 שנות משכורת, בת"א 10 שנות משכורת וביתר חלקי הארץ בין 5 ל- 7 שנות משכורת. "יש שמנסים להשוות את הנושא למחאת הקוטג' או למהפכת מחירי שיחות הסלולר שהוביל השר לשעבר משה כחלון, אך טעות היא בידם. הנושא אינו דומה כלל ועיקר – לא לזה ולא לזה" אמר דיקאן הפקולטה לניהול במרכז האקדמי לב, פרופ' הרצל פטל, והסביר כי: "הבעיה היא אחרת – לא המלחמה על רווחת הבית אלא המלחמה על הבית, ואלה שני דברים שונים בתכלית שאף הפתרונות להם שונים בתכלית".

שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל, התייחס לחטיפת הנערים ואמר: "אני יודע שנעשים מאמצים גדולים במיוחד. הקבינט המדיני ביטחוני ברשות ראש הממשלה, המטכ"ל ואחרים, ממוקדי מטרה ואנחנו מתפללים שהבנים יחזרו הביתה בשלום ובמהרה. לא צריך אירועים כדי להילחם באויבים, ולא צריך אסון או אירוע דרמטי כדי לבנות ביו"ש".

אריאל הדגיש, כי "צריך לנקוט באמצעים של הקם להורגך השכם להורגו ושההגנה הכי טובה היא התקפה. אני מקווה שהממשלה והעומד בראשה יפעלו לפי כללים אלה ושלא נחכה אלא ניזום את הטיפול במי שהם אויבנו ורוצים לראות בהשמדת מדינת ישראל".

לעניין מחירי הדיור אמר השר: "ברור ששיווק קרקעות הוא המפתח לכל סיפור הדיור, ואם נמקד זאת, אז שיווק במרכז הארץ – לא בת"א אלא מקריית גת בדרום ועד סביבות חדרה. הפריפריה חשובה, אך המרכז הוא הקטר שמושך וקובע את מחירי הדיור. מאז החלטת ראש הממשלה לשעבר אולמרט שלא לפתח את המרכז, במשך 10 שנים כמעט לא תכננו והתוצאה היא שהיום אין לנו מה לשווק".

אריאל הסביר, כי "תכנון לוקח 7 שנים בממוצע, ולכן לא יעזור כמה נרצה וכמה רפורמות נבצע, עדיין הדברים לוקחים זמן ובמקרה הטוב תכניות הפיתוח שיזמנו יבשילו בשנת 2017 עם 50,000 יחידות דיור לשיווק. אנחנו חייבים לגשר על פער השנים עד אז ולהוציא אל הפועל תכניות, כי המחירים מרקיעים שחקים ואין לנו אופציה להמתין. התכניות והפעולות שאנו נוקטים יתחילו להוריד את המחירים כבר ב – 2015, ואז נהיה במגמת ירידה במקום המגמה הקיימת שאינה הגיונית או צודקת".

השר ציין, כי בשנה האחרונה ננקטו מספר צעדים, ביניהם הסכמי גג עם רשויות מקומיות לפיהם רשות שיש לה לפחות 2500 יח"ד לשיווק כל שנה במשך שלוש שנים, מתחייבת לתת היתרי בנייה ב-90 יום, כאשר המדינה מצידה מתחייבת לתת את כל התשתיות ומוסדות החינוך. "ההסכמים נחתמו עם קריית גת, מודיעין, ראש העין וקריית ביאליק ואנחנו מצויים במו"מ עם ערים נוספות ומתכוונים להגיע ל-100 אלף יח"ד".

עוד הוסיף השר, כי "אנו פועלים לשיתוף פעולה בין המשרדים. לכן, הקמנו את קבינט הדיור ופורום התוכניות הגדולות ואנו עושים שימוש בכלים נוספים, אך בעיקר מורידים את מפלס האגו של השחקנים הגדולים, לרבות השרים והפקידים הבכירים. באפיק נוסף אנו פועלים להסרת חסמים שמונעים שיווק דירות, דוגמת סלילת כבישים, הקמת מחלפים ועוד. לפני חצי שעה חתם מנכ"ל משרד השיכון על תכנית לפתרון חסמים בעלות של 4.1 מיליארד ש"ח, תכנית שאמורה להגדיל את פוטנציאל שיווק הדירות ב-50 אלף יח"ד".

השר אריאל ציין, כי יחד עם שר האוצר גובשו 2 תכניות- האחת מחיר אפס מע"מ והשנייה מחיר מטרה. "העלות המשוערת של שתי התוכניות נאמדת ב-4 מיליארד ש"ח בשנה. אני חולק על מי שאומר שזה לא ישפיע, וצופה שהמחירים ירדו כבר ב-2015. אכן יהיה "פיק" עם כניסת תכנית אפס מע"מ אבל בסופו של דבר המחירים ירדו. בנוסף, תכנית מחיר המטרה תשפיע גם על משפרי הדיור ועל שוק הדיור יד שנייה, שהוא השוק המרכזי במדינה. הדיון בתוכנית מע"מ אפס ייגמר עד היציאה לפגרה, בעזרת השם ובעזרת ידידי ניסן. לכולנו עניין להעביר את התכנית, ואם לא נגמור את הדיון במושב הזה חבל על הזמן. הממשלה מכניסה יד עמוקה לכיס ומשקיעה למעלה מ-10 מיליארד ש"ח לטובת שוק הדיור במטרה להביא לירידה של עד 15-20% במחירים".

יו"ר ועדת הכספים, ניסן סלומיאנסקי: "אנו מאמינים שאסור לשחרר מחבלים רוצחים וזה בנפשנו. זה טירוף, אנחנו משחררים את אלה שפועלים למחרת לרצוח אותנו. אם תהיה החלטה שיותר לא משחררים רוצחים ונעמוד עליה, לא יהיה להם יותר דרבון לחטוף".

לעניין הורדת הריבית ע"י בנק ישראל, ציין סלומינאנסקי כי: "ייתכן ולבנק ישראל סיבות להורדת הריבית, אך מבחינת שוק הדירות מדובר באסון. כך נולד המשבר העצום בארצות הברית".

לעניין תכנית מע"מ אפס אמר כי: "אני חושב שזוהי הצעה גרועה. אמרתי זאת לשר האוצר וכך חושבים גם ראשי משרדו ובבנק ישראל".

סלומיאנסקי ציין, כי הוא סבור שתכנית מחיר המטרה היא התכנית הטובה יותר, ושאם יבצעו אותה נכון היא תוריד ב- 20% את המחירים.

"לתכנית מע"מ אפס לעומת זאת, יש בעיות רבות" הוא אמר והוסיף כי: "היא מוזילה את המחירים רק לחסרי הדיור, ולא משפיעה כלל על מחירי דירות יד שנייה, שהן עיקר השוק. בנוסף, בעוד שהתכנית תעלה למדינה סכומי עתק לא ברור מה התועלת שהיא תביא. מניסיוננו כשמתחיל מע"מ אפס, קשה מאוד להשאירו זמני בלבד ולשנותו לאחר מכן. כך קרה עם המע"מ באילת וכך עם הפטור ממע"מ על פירות וירקות. מהרגע שיהיה מע"מ אפס לא נצליח לשנות זאת והמשמעות היא הפסד אדיר. בנוסף, התכנית תייבש את הפריפריה ואת ההתיישבות היות והיא חלה על בנייה רוויה שאינה נפוצה באזורים אלה". עם זה, הדגיש סלומיאנסקי, כי במידה והתכנית תעבור בקריאה ראשונה ותגיע אליו לוועדת הכספים, הוא יקדם אותה תוך הכנסת שינויים, ולא ילך כנגד החלטת הממשלה והכנסת.