Neo-Nazis
Neo-NazisReuters

חבר המפלגה הסוציאל-דמוקרטית בצ'כיה, איגור יקובצ'יק, עורר סערה השבוע כאשר האשים את הכנסייה הקתולית בשיתוף פעולה עם הנאצים וסיוע במשלוח יהודים לתאי הגזים במחנות ההשמדה.

"הכנסייה הקתולית לא סבלה במהלך מלחמת העולם השנייה. היא היתה אחת מבעלי הברית הגדולים ביותר של גרמניה הנאצית. הכנסייה הקתולית אישרה את המשלוחים והרצח של היהודים" אמר יקובצ'יק במהלך דיון בפרלמנו הצ'כי.

דבריו של יקובצ'יק נאמרו במהלך דיון בהצעת חוק שהגישו חברי המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, שנועד להגדיל את לוח הזמנים בהם יוכלו ראשי הכנסייה הקתולית לדרוש חזרה רכוש שהוחרם מהם על ידי הנאצים ולאחר מכן השלטון הקומוניסטי בצ'כוסלובקיה של אותם הימים. החוק עצמו נכנס לתוקף בינואר 2013 ומאפשר למוסדות דתיים לדרוש חזרה רכוש שהוחרם בזמן מלחמת העולם השנייה והשלטון הקומוניסטי.

יקובצ'יק האשים את ראשי הכנסייה הקתולית כי גם "סייעו לפושעי מלחמה נאציים אשר ברחו לדרום אמריקה לאחר המלחמה".

כצפוי, עוררה הצהרתו של יקובצ'יק סערה בפרלמנט הצ'כי ומספר חברי אופוזיציה דרשו ממנו להתנצל על ההאשמות כלפי הכנסייה הקתולית. "זוהי הצהרה ולא נבונה" אמרו חברי המפלגה ה"נוצרית-דמוקרטית" לודביק הובורקה וירוסלב קלסקה. שר המשפטים לשעבר, פאבל בלזק, אמר כי לראש הממשלה הצ'כי בוגוסלב סובוטקה מחזיק באמונות קתוליות אדוקות, ולכן לפי דבריו של יקובצ'יק גם הוא נחשב כמשתף פעולה עם הנאצים. "על פי ההגיון של יקובצ'יק, ראש הממשלה סובוטקה היה תאורטית משתף פעולה עם הנאצים. במצב הזה יש לך שתי אפשרויות – או לירות לעצמך בראש, או להצביע אי אמון בממשלה" אמר בלזק.

הביקורת החריפה נגדו הביאה את יקובצ'יק לפרסם מאוחר יותר הודעה בה הסביר כי לא התכוון להאשים את הכנסייה הנוכחית בשיתוף פעולה עם הנאצים, וכי הוא מודע לכך שהכנסייה סבלה תחת נחת זרועו של השלטון הקומוניסטי. לדבריו הוא התכוון רק לאירועים ספציפיים שהתרחשו במהלך המלחמה והיוו "כתם שחור על צ'כיה" כהגדרתו.