בלאט. היסטוריה
בלאט. היסטוריהצילום: פלאש 90

המאמן מספר 1. רק לפני יומיים התבשרנו על מינויו של העוזר הנצחי, גיא גודס למאמן מכבי אלקטרה תל אביב.

מינוי זה הגיע לאחר שמאמן הצהובים העונה, דייויד בלאט הודיע על עזיבתו את הקבוצה אותה הביא לכדי זכיה בטרבל עם אליפות המדינה, גביע המדינה ואליפות אירופה היוקרתית.

בלאט הודיע על עזיבתו את הקבוצה לאחר שקיבל מספר הצעות אימון בליגת הכדורסל הטובה בעולם, ליגת ה-NBA.

הערב הודיעה קבוצת הכדורסל הקליבלנד קאבלירס כי בלאט יאמן בארבע העונות הקרובות בשורותיה תמורת 20 מיליון דולר.

למאמן הישראלי, שהשיג העונה את כל מה שאפשר לזכות בו בקבוצה הישראלית, לאמן בליגה הטובה בעולם זוהי הגשמת חלום. כבר מגיל צעיר, סיפר בלאט, כילד שנולד בארצות הברית חלם להיות מאמן בליגה הטובה בעולם. במינוי זה הפך בלאט למאמן האירופי הראשון בליגת ה-NBA. שני שחקנים ישראלים המשחקים כבר בליגה הטובה בעולם הם עומרי כספי וגל מקל.

הדרך לטופ העולמי עבור בלאט לא הייתה קלה ובטח שלא קצרה. את דרכו החל ממש מלמטה כשאימן את קבוצת נערי מכבי חיפה ונשות אליצור נתניה. ב1993 החל את דרכו כמאמן בכיר כשאימן את הפועל גליל עליון במשך 6 שנים רצופות. מגליל עליון עבר לשמש כעוזר מאמן במכבי תל אביב של פיני גרשון, ולאחר שתי עונות בלבד הפך למאמן הקבוצה במקומו של אותו גרשון.

כמאמן ראשי במכבי הצליח בלאט להחזיק רק שנתיים כשתחתיו מכבי לא הגיעה להישגים גדולים, דבר שצרם מאוד לראשי ההנהלה הצהובה. את עונת 2003/4 נאלץ בלאט לפתוח שוב בעמדת עוזר המאמן, ושוב של פיני גרשון שהגיע על תקן מושיע, בעונה בה התקיים פיינל פור היורוליג היוקרתי בהיכל נוקיה, אולם הבית של הקבוצה הצהובה. את אותה עונה סיים בלאט כעוזר מאמן בקבוצה שזכתה באליפות אירופה היוקרתית, ורבים ראו בו כמי שבנה במשך השנתיים לפני את הקבוצה לרגע המיוחל כל כך. 

הנהלת הצהובים לא ראתה את אותו הדבר, ובלאט שחש צורך עז להיות מאמן ולא עוזר שנה נוספת יצא לנסות את מזלו באירופה. התחנה הראשונה שלו הייתה בדינמו סנקט פטרבורג הרוסית שהוקמה באותה עונה ויחד איתו זכתה בתואר היורופליג. אמנם הקבוצה הרוסית לא החזיקה מעמד שנים רבות וכבר לאחר שנתיים ירדה לליגת המשנה ונסגרה, אבל זו הייתה שנת מפנה בקורות חייו של בלאט. בעיקר בגלל ששם הכיר לעומק את מי שהביא אותו העונה להישג הגדול ביותר שלו כמאמן - דייויד בלותנטאל, או בשמו היום: דייויד בלו.

דבר נוסף וחשוב שקרה לבלאט באותה עונה הוא מינויו כמאמן נבחרת ישראל בכדורסל, מינוי ממנו נאלץ להתפטר לאחר מספר חודשים מועט בתפקיד. הסיבה שבגינה התפטר הייתה דרישה של ההתאחדות לתעודת מאמן רשמית, דבר שלא היה בידו על אף אימונו ברמות הגבוהות של אירופה באותה עונה.

לאחר עונה אחת באימון הקבוצה הרוסית שקשה עד מאוד היה להתבלט בה, לטשו מיטב קבוצות היבשת את עיניהם לעברו של בלאט. מי שזכתה לבסוף בשירותיו הייתה בנטון טרוויזו, שאמנם הייתה בעלת היסטוריה ענפה ומוצלחת, אך ההווה שלה היה הרבה פחות מכך. שנתיים ניסה טרוויזו לזכות באליפות אך לא הצליחה. עד שבא מאמן ההצלחות הישראלי, בלאט, והביא אותה לזכיה באליפות החמישית והאחרונה בתולדותיה. בקבוצה האיטלקית עברו ארבעת המאמנים הגדולים ביותר בעולם הכדורסל: מייק ד'אנטוני האמריקאי, ז'ליקו אוברדוביץ' הסרבי, אטורה מסינה האיטלקי ואחרון חביב - דייויד בלאט הישראלי. אחרי שתי עונות בלבד בקבוצה האיטלקית שוב מצא את עצמו בלאט נודד. הפעם הגיע עד לטורקיה, לאימון קבוצת הכדורסל המתיימרת של אפס פילזן.

ב-6 באפריל 2008 עזב בלאט את פילזן כשגבות רבות הורמו. השמועות עד היום מדברות על כך שפילזן גילתה שבלאט מנהל מגעים עם צסק"א מוסקבה לאימון הקבוצה ונפגעו רבות. הדבר הביא לעזיבתו את הקבוצה הטורקית, מספר חודשים מועט לאחר שהתמנה למאמנה. כמה חודשים אחר כך ושוב בלאט חוזר לרוסיה - הפעם כמאמן דינמו מוסקבה. עם דינמו בלאט לא זכה באף גביע או תואר, אך הצליח להביא את הקבוצה האלמונית לגמר הגביע בו הפסידו. בלאט נאלץ לעזוב את הקבוצה שנה אחת בלבד אחרי מינויו בשל בעיות כלכליות של הרוסים. את עונת 2010 פתח בלאט כמאמן אריס סלוניקי ואחרי עונה אחת בלבד נקרא חזרה לישראל ולמכבי תל אביב - הפעם מהדלת הראשית כמאמן הקבוצה.

בלאט הצעיד את מכבי לעונה טובה מאוד אחרי עונות רבות ללא הצלחה והיה במרחק נגיעה מטרבל היסטורי עם הקבוצה התל אביבית. באותה עונה זכה בלאט עם הצהובים באליפות המדינה, גביע המדינה ואף העפיל לגמר היורוליג היוקרתי בו הפסיד לפנאתינייקוס היוונית של אוברדוביץ' בתוצאה 78:70. עונה לאחר מכן ההישג בישראל שוחזר כששוב זכו הצהובים תחת בלאט באליפות המדינה וגביע המדינה, בנוסף לכך זכו באותה עונה הצהובים גם באליפות הליגה האדריאטית.

במהלך אותם שנים (2006- 2012) שימש בלאט כמאמן נבחרת רוסיה ואף הצליח לזכות איתה באליפות אירופה לנבחרות בשנת 2007 ובמדליית הארד בשנת 2011 ו-2012. בכלל, בלאט הוא אחד מחמשת המאמנים באירופה ובעולם כולו שזכו גם באליפות עם קבוצות, נבחרות ובמדליה אולימפית.

מינויו של בלאט כמאמן קליבלנד קבעה כי הוא יהיה המאמן השלישי בשלוש העונות האחרונות של הקאבלירס. בעוד שבוע בדיוק יתקיים המבחן הראשון של בלאט בליגה הטובה בעולם, כשלקבוצתו החדשה תינתן האפשרות לבחור ראשונה בדראפט השחקנים הקרוב, הדראפט הראשון שלו כמאמן. בחמישי באוקטובר, יפגוש בלאט את מכבי תל אביב למשחק הכנה ראשון של שתי הקבוצות. בקיצור: היסטוריה.