טרמפ טרמפים טרמפיאדה חיילים צומת גוש עציון
טרמפ טרמפים טרמפיאדה חיילים צומת גוש עציוןצילום: פלאש 90

מערך אבטחת הטרמפיאדות באזור יהודה ושומרון נבחן מחדש ותוגבר במהלך השבוע האחרון, על רקע חטיפת שלושת הנערים.

מערך אבטחה ייעודי, הכולל קצינים, נגדים וחיילים לוחמים לצד שוטרים, מפטרל כעת בצמתים. בנוסף, תכנית ראשונה מסוגה לשיפור התחבורה הציבורית בשטחי איו"ש אושרה על ידיי הממשלה וצה"ל, והיא תיכנס לתוקפה בהקדם.

במקביל, הוחלט ליצור סטנדרט בטחוני אחיד לכלל הטרמפיאדות ביהודה ושומרון, ללא יוצא מן הכלל. כעת כל טרמפיאדה תחויב במצלמה, תאורה ומעקה בטון למניעת פיגוע דריסה.

סגן מפקד החטיבה המרחבית יהודה שבגזרת חברון, סא"ל שמעון פרץ, אמר לאתר צה''ל כי בעקבות השינוי "ניצור נוכחות צבאית נרחבת אף יותר בטרמפיאדות, והרתעה מחטיפות עתידיות". "החטיפה היוותה תמריץ רעיוני ותקציבי להחלת התכנית", סיפר קצין ההגנה המרחבית (הגמ"ר) של חטיבת יהודה, האמון על הגנת היישובים.

כאמור, הסיורים הראשונים כבר יצאו לדרך, כשמשימתם היא מניעת חטיפות בתחנות האיסוף. הרכבים יהיו מאוישים על ידיי אנשי צבא ומשטרה, שיבצעו את המשימה בשעות היום והלילה. "בימים אלו אני כבר מכין את רשימת החיילים שיהיו חלק ממערך האבטחה וישתתפו בסיורים", אמר הסמח"ט. "לדעתי מדובר בפעם הראשונה שדבר כזה נראה בגזרה".

הסיורים עצמם יפטרלו ברחבי הגזרה ויוודאו שאין מקרים מעוררי חשד. "הסיורים יסתובבו בגזרה, וכעת הושם דגש כי עליהם לבחון אם הכל בסדר עם הממתינים בטרמפיאדות", פירט סא"ל פרץ. "בנוסף, כפי שהיה עד עכשיו, הם ישימו לב שאין מחבלים שמניחים מטענים ושאין רכבים חשודים שאוספים מודיעין על הטרמפיאדות".

כמו כן, הרכבים שינועו בצירים יתדרכו את הממתינים לטרמפים ויסבירו כיצד 'לתפוס טרמפים' נכון. "אחרי הכל, הם לא יכולים לאסור עליהם לעשות זאת - אבל הם יכולים להגביר את תחושת הביטחון שלהם", הוסיף קצין ההגמ"ר הפיקודי, סא"ל צחי לוגסי.

כמו כן, כיום לא בכל הטרמפיאדות במקומות המרכזיים ממוקמות מצלמות, ואינן תחת תקן זהה. כפי הנראה, יותקנו מצלמות בכל הטרמפיאדות באיו"ש. יתר על כן, לדברי הקצינים נבחנת האפשרות לשפר גם את איכות המצלמות ולא רק את כמותן.

בתוך כך, בתחנות החשוכות והנידחות תותקן תאורה, במטרה להרתיע את החוטפים וכדי להקשות עליהם בביצוע חטיפה בחשאי ובחסות באפילה. למעשה, במקומות בהם יש מצלמה ותאורה, אין חטיפות. לדברי הגורמים, מדובר בצעד הרתעתי חזק שצפויות להיות לו תוצאות חיוביות.

תוכנית נוספת בה עוסקים נציגי צה"ל בימים אלו מול משרד התחבורה היא הגברת כמות קווי האוטובוס באיו"ש. "נקבע מול משרדי הממשלה שאפילו ביישובים הנידחים ביותר יעבור קו אוטובוס פעם בשעה לכל היותר", סיפר סא"ל לוגסי. "פעילות הקווים תוארך עד סביבות חצות, כשלפני השינוי מרבית הקווים פסקו בשעה עשר לכל המאוחר".

בנוסף, באזורים שבהם נוהגים התושבים לצאת לבלות עד מאוחר, יתחילו לנסוע קווי לילה. כמו כן, יופעלו הסעות לתלמידי ישיבות ומכינות קדם צבאיות. "אנחנו היינו מעורבים בתכנית משום שאנחנו קובעים את רמת המיגון הנדרשים בכל ציר, ואת סטנדרט המיגון לתחבורה ציבורית", הסביר סא"ל לוגסי. "העקרונות שנקבעו יחולו בינתיים באזורים בהם אין צורך באוטובוסים ממוגנים".