מעיראק לחמאס
מעיראק לחמאספלאש 90

המזרחן פרופ' משה מעוז, איש החוג ללימודי האיסלאם והמזרח התיכון מוצא קשר בין ההתרחשויות האזוריות לבין אירוע חטיפת הנערים.

בראיון ליומן ערוץ 7 מעריך פרופ' מעוז כי הצלחת גורמי הטרור האיסלאמי הקיצוני מפיחה תקוות ומומנטום גם בקרב ארגוני הטרור הפלשתיניים.

בדבריו מציין פרופ' מעוז כי אין בידיו מידע מדוייק המעיד על כך אך ניתוח אזורי מלמד על הקצנתם של חוגים אסלאמיים קיצוניים ממילא במסגרת 'האביב הערבי', ולנוכח הצלחותיה של תנועת 'אל קעידה' בעיראק, בסוריה שבה נכבשו נתחים גדולים, במדינות נוספות והתמקמותו של הארגון בסיני מבקשים גם ארגונים כדוגמת החמאס ודומיו לקצור הצלחה דומה מול ישראל.

בדבריו מזכיר פרופ' מעוז כי על פי פרסומים מסויימים גם מבצעי החטיפה כינו את עצמם באותו שם שבו מכונים גורמי אלקעידה וגם בכך יתכן ויש עדות למומנטום והרוח הגבית שמקבלים ארגוני הטרור מהצלחות גורמי האיסלאם הקיצוני במזרח התיכון.

בהמשך דבריו מזהיר פרופ' מעוז מהתייחסות זהה לכלל המוסלמים. הוא מזכיר כי לצד הרבים שמביעים שמחה על החטיפה יש רבים שאינם מעורבים ורבים המציגים קו פרגמטי. לדבריו נקיטת צעדים גורפים מול מחבלים כלואים עלולים להגביר את התסכול הפלשתיני של כלל האוכלוסיה שרבים ממנה רואים בסוגיית האסירים סוגיה רגישה אף יותר מירושלים. זאת בשל הנגיעה האישית של כל משפחה לבנה הכלוא. לדברי מעוז עשרת אלפי האסירים שבכלא הישראלי עשויים להפוך לפצצת זמן ובהקשר זה הוא מזכיר גם את שביתת הרעב של המחבלים הכלואים.