איילת שקד
איילת שקדצילום: פלאש 90

מאז אושר החוק החדש ל"שוויון בנטל", לפני מספר חודשים, גיוס החרדים למסלולי "השירות האזרחי" הופסק לחלוטין.

הקפאת הגיוס מקורה בעובדה כי משרד הביטחון טרם העביר למנהלת השירות הלאומי-אזרחי את הנתונים הנחוצים לצורך ניסוח התקנות. כך עלה בדיון שהתקיים היום (שלישי) בוועדת המעקב אחר יישום החוק החדש.

על פי ראש המנהלת לשירות אזרחי, שר שלום ג'רבי, יעד הגיוס בשירות האזרחי לשנה זו, עד יולי, הוצב על 1,300 חרדים. בפועל הצליחה המנהלת לגייס עד היום 801 חרדים בלבד. המשמעות היא שהמנהלת לא תעמוד ביעדי הגיוס שהוגדרו בהחלטת הממשלה.

ח"כ אלעזר שטרן (התנועה) תקף את נציגי משרדי הממשלה בנושא ואמר כי "מדובר בזלזול מביש. לא יתכן שניסוח התקנות לוקח יותר מחודש". בהמשך הדיון הוחלט כי לנוכח הפערים ביעדי הגיוס ולאור העובדה שלא ניתן בשלב זה להמשיך לגייס, כל זמן שלא נוסחו התקנות הדרושות, הוועדה המליצה להוריד את יעדי הגיוס לשנה זו בשליש.

באשר לסעיפי בחוק הנוגעים לגיוס החרדים לצה"ל, נציגי אגף כוח אדם הציגו כי בשנה האחרונה מספר המתגייסים החרדים עמד על 1,972 מתוך 2,000. מתוך קבוצת המתגייסים הנ"ל כ-863 לגדוד נצח יהודה. יחד עם זאת צוין כי מאז אישור החוק החדש כ-60 אחוזים בממוצע מהחרדים שקיבלו זימון להגיע לבקו"ם בחרו שלא להתייצב.

נציגי צה"ל הסבירו כי להערכתם האחוז הנמוך מקורו בעיקר בעניין טכני. "בחודשים האחרונים אנחנו מזהים האטה במספר החרדים שמתגייסים לצה"ל. ירידה זו מוסברת להבנתנו בשיח שהתפתח ברחוב החרדי לאור חקיקתו של החוק החדש", אמרו נציגי צה"ל.

במישור התעסוקה בהתאם למה שמחייב החוק הציגו אנשי משרד הכלכלה פעילות ענפה ומתקדמת שיש בה כדי לעודד ולאפשר למקבלי הפטור במגזר החרדי מגוון רחב של אפשרויות תעסוקה לגברים ולנשים כאחד.

יו"ר הוועדה ח"כ איילת שקד (הבית היהודי) ציינה כי הקשיים מקורם בחבלי לידה לנוכח הזמן הקצר שעבר מאז אושר החוק. ח"כ שקד ביקשה לערוך בימים הקרובים דיון על התקנות שטרם אושרו וכן לקיים ביקור בבקו"ם ובלשכות התעסוקה של החרדים כדי ללמוד מקרוב את פעילות הגופים לנוכח אישור החוק.