מאות ערבים תקפו הבוקר (רביעי) בקללות, צעקות ויידוי חפצים קבוצת יהודים במתחם הר הבית. על האירוע החמור סיפר לערוץ 7 מדריך הקבוצה, אסף פריד, שלדבריו ב-22 השנים שבהן הוא מבקר במתחם ההר מעולם לא ראה מחזה חמור וקשה שכזה.

פריד מספר כי המשטרה אישרה הבוקר את קיומו של סיור לקבוצה גדולה של אזרחים מרחבי הארץ אך המתקפה עליהם החלה מעט לאחר שנכנסו למתחם ההר. "אנחנו כבר רגילים שצועקים עליו", אומר פריד ומספר כי הנוהל הקבוע מול מתקפת צעקות ערבית היא התקדמות וניסיון להתחמק מהצועקים, אך הפעם האירוע היה חמור פי כמה.

"ככל שהתקדמנו בהר יותר ויותר ערבים התקרבו אלינו בצעקות, קללות והנפת שלוש אצבעות, סמל הניצחון הפלשתיני החדש בעקבות חטיפת הנערים. זה החל בילדי קייטנת החמאס, המשיך עם נשים שהצטרפו ולאט לאט הגיל של התוקפים הלך ועלה. בוגרים יותר ויותר הצטרפו בקריאות 'חייבר חייבר אל יהוד', כלומר מוות ליהודים כפי שעשה מוחמד ליהודי שבט חייבר. הם הניפו נעליים קיללו וצעקו".

פריד ניסה להמשיך בהדרכת הקבוצה כאשר מאות הערבים מתקרבים בקריאות מאיימות ובצעקות מחרישות אוזניים עד שהודיע שלא יוכל עוד להמשיך כי הרעש שמסביב אינו מאפשר הוצאת ולו מילה אחת.

ברגעים מתוחים אלה, כאשר הערבים מגיעים עד מרחק של חצי מטר מהקבוצה היהודית ניסו שוטרים שהיו במקום לחצוץ בין הפורעים למבקרים. למקום הגיעו עוד ועוד שוטרים. כארבעים שוטרים פעלו להרחקת הפורעים אך לדברי פריד הם קרסו לנוכח ההמון שעט עליהם. בשלב זה עסקו השוטרים בעיקר בדירבון הקבוצה היהודית להשלים במהירות את הביקור ולעזוב את מתחם ההר.

"זו לא הייתה רק תחושה לא נעימה אלא תחושה שבכל רגע מישהו יכול לשלוף שם סכין ולדקור. כללי הביקור המקוממים מונעים מאיתנו להתפלל בקול רם ואנחנו נאלצים לקבל את הכללים הללו ולהתפלל בלב, אבל להם מותר לקלל, לצעוק ולזרוק עלינו חפצים?".

באשר לאפשרות מעצרם של הפורעים או מי מראשיהם אומר פריד כי ההתנהלות של המשטרה במקום היא במגמה לשמור על השקט ולהסתפק בכך. מתוך תפיסה שכזו נמנעים שם ממעצרים ואם בכל זאת נעצר אחד הפורעים הערבים הרי שהוא משוחרר במהירות על מנת למנוע התלקחות והסלמה של האווירה מול המוסלמים שבמקום. "הערבים מבינים את זה. הם מרגישים על הסוס. הם מנצלים את החטיפה ואת התגובה המינורית של ישראל. הם מרגישים מנצחים. הייתי מצפה שכעונש על החטיפה יאסרו תנועה ערבית בהר או לפחות יפסיקו את קיומה של קייטנת החמאס בהר".

פריד התנצל בפני חברי הקבוצה שהדריך על שלא עלה בידו להשלים את המשימה שלשמה הגיע, אך לדבריו המענה שלהם היה שדווקא האירוע כולו לימד אותם היטב מהי המציאות במתחם ההר כיום.

פריד רואה בהמשך קיומה של המחלוקת סביב העלייה להר גורם מוביל במסירתו של ההר לידי החמאס. הוא הזכיר משפט מקומם אך אמיתי שאמר מפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו, בדיון אתמול בועדת הפנים של הכנסת 'השוטרים מנעו ביום שישי כניסה של שלושים אלף ערבים להר הבית ומדובר במספר גדול יותר מכל היהודים שעלו להר מאז ששת הימים'. לדברי פריד מדובר בהוכחה לגורם המרכזי לתחושת הבעלות והריבונות המוסלמית במתחם ההר. "המחלוקת עברה מהעולם וגם המתנגדים הגדולים לעלייה חייבים לעלות מדין כיבוש. מי שלא עולה מוסר את המקום לידי החמאס".

(צילום: אסף פריד)