משה יעלון ובני גנץ
משה יעלון ובני גנץצילום: פלאש 90

טקס סיום קורס קצינים התקיים אחר הצהריים בבה"ד 1 הסמוך למצפה רמון.

במהלך הטקס אמר שר הביטחון, משה יעלון, "היום אתם הופכים לקצינים בצבא ההגנה לישראל, למפקדים אשר יובילו חיילים, לדמויות שאליכן יישאו פקודיכם את עיניהם, למנהיגים שאחראים על חיי לוחמיכם ועיני הוריהם יופנו אליכם בדאגה גדולה ובתקווה לדעת, כי הפקידו את חיי ילדיהם בידי המפקדים הראויים לכך".

יעלון ציין כי המציאות במזרח התיכון שתפגשו כמפקדים בצה"ל, היא "הפכפכה, חמקמקה ודורשת מכולנו להיות פתוחים לשינויים ולהבין את עומקם ואת משמעותם. מציאות אשר מציבה בפנינו אתגרים רבי משמעות, ומחייבת אותנו לנהוג באחריות ובשיקול דעת, בתבונה ובשום שכל. כמפקדים בצה"ל תיוודעו למציאות בה מדינות סביבנו מתפרקות, וארגוני טרור חמושים, מאומנים וחסרי מעצורים, תופסים את מקומן".

עוד ציין שר הביטחון כי "למציאות בה גורמי טרור מרצועת עזה בוחנים את סבלנותנו בטפטוף של ירי לעבר יישובי הדרום – טפטוף שלא נסבול אותו, ונפעל ביד קשה נגד היורים וכלפי הגורם האחראי ברצועה, ארגון חמאס. נעשה זאת בתקיפות ובנחישות, למען יידע כל מי שיעז לפגוע באזרחי ישראל ובחיילי צה"ל, כי דמו בראשו".

"כמפקדים בצה"ל תיוודעו גם לערבות הדדית – 'כל ישראל ערבים זה לזה' - כזו שאנו עדים לה בשבועיים האחרונים, עת מחפשים אלפי חיילים, מכל זרועות צה"ל, לוחמים ותומכי לחימה, אחר נפתלי, אייל וגיל-עד. נמשיך להפוך כל אבן ונעשה כל אשר לאל ידנו כדי להגיע אליהם, ולהניח ידנו על החוטפים".

הרמטכ"ל, רב אלוף בני גנץ אמר "הבוקר השתתפתי בתרגיל ברצועת עזה, בו דימה פיקוד הדרום אירוע אמת, בהובלת אוגדת עזה, לוחמי חי"ר, תותחנים, לוחמי הנדסה קרבית, קציני מודיעין, שריון ואיסוף קרבי".

הוא ציין כי רוב חטיבות החי"ר ויחידות מיוחדות ממשיכות גם היום לבצע פעילות מבצעית במסגרת מבצע "שובו אחים" של מעצרים וסריקות באיו"ש, "ביום ראשון לוחמי האיסוף הקרבי סיכלו הברחה בגבול מצרים, ביום שני ירו צוותי טנקים אל מטרות סוריות ברמת הגולן, וכוחות התותחנים פועלים בגזרות בכוננות תגובה במרחב החזית. אתמול ביקרתי שוב את החיילים ואת המפקדים שעסוקים בפעילות המבצעית ביהודה ושומרון".

"החל ממחר, חלקם יהיו מפקדיכם, וחלקם יהיו פקודיכם. החיילים והמפקדים שפגשתי בשטח הופכים כל אבן ואבן וערוכים לכל התרחשות. הם חדורי אמונה ומטרה ונחושים להשלים את המשימה. הם עושים כל מאמץ כדי להשיב את נפתלי, את אייל ואת גיל-עד למשפחותיהם, והם ימשיכו לפעול לילות כימים, ככל שיידרש עד למציאתם. זוהי המשימה הנוכחית, והם מבינים את החשיבות שבהשלמתה בהקדם".

"במקביל לחיפושים הנרחבים אנו פוקחים עין על המצב בסוריה ובשאר הגזרות, ונדע לזהות כל הסלמה ולהגיב בהתאם לכך בזמן ובאמצעים הדרושים. אלו הם מעט מאירועי הימים האחרונים – זאת הפעילות. זו ההתרחשות בזמן אמת, עליה אתם עומדים לפקד.למוכנות ולאינטנסיביות הזו אתם תידרשו, לזה הכינו אתכם כאן".

גנץ ציין כי המאמצים המלווים את אירוע החטיפה "ממחישים פעם נוספת את מה שידוע לנו משכבר הימים. אין תחליף ללוחם בשטח, אין תחליף לאנשים על הקרקע, הנמצאים במוקד ההתרחשות, ואין תחליף ליכולת התמרון במצבי השגרה, החירום והמלחמה".

הרמטכ"ל אמר לקצינים הטריים כי "את הניסיון שצברתם, את כל מה שלמדתם וחוויתם פה אתם תיקחו אתכם הלאה, לתפקידי הפיקוד שאתם עתידים למלא ולאתגרים השונים והמגוונים שיעלו בדרך. זכרו כי לא משנה מה תהיה המשימה שתוטל עליכם, ולא משנה מה הם התנאים המשתנים שבהם תידרשו לפעול, המהות של העשייה הצבאית שספגתם, ההכשרה שקיבלתם והניסיון שצברתם הכינו אתכם ונתנו לכם את הכלים להתמודד עם כל אתגר ועם כל משימה. גרעין עוצמתו של צה"ל נעוץ בכוחם של אנשיו, ואני יודע כי עומדים מולי מפקדים שעל חוסנם תוכל מדינת ישראל לסמוך בכל שעה".

בכניסה לבה"ד אחד חקוקות המילים: "תדע כל אם עברייה שמסרה את גורל בניה לידי מפקדים הראויים לכך" – המילה "בנים" מקבלת היום משנה תוקף ומשמעות מיוחדת. שאו משפט זה איתכם כמפקדים בדרככם החדשה".

"זכרו כי אזרחי ישראל מצפים מאיתנו שנבצע את המשימה, וסומכים עלינו ובוטחים בנו שנשיב את הבנים, את כל הבנים, בשלום ובבטחה הביתה. לכל סגלי ההדרכה בבסיסים השונים, לבה"ד 1 ולמפקד הבה"ד, היום נודה לכם על שהענקתם לבוגרים את ההכשרה ואת הכלים להתמודד עם האתגרים. נודה גם בעיקר לאלו שהעניקו לכם את התמיכה ואת האהבה לאורך הדרך ויצרו את התשתית – ההורים, הקרובים והחברים. אנחנו בטוחים שהתמיכה מהבית תעמוד לימינכם גם בהמשך".