מאיר פרוש
מאיר פרושחזקי עזרא

ח"כ מאיר פרוש (יהדות התורה) העלה היום (רביעי) במליאת הכנסת הצעה לסדר לציון 90 שנה להירצחו של פרופסור יעקב ישראל דה האן.

בדבריו חזר פרוש 90 שנה אחורה, אל דברי אותם ימים, וחידד בפני חברי הכנסת כשאמר כי סיבת הירצחו של פרופ' דה האן היתה כיוון שהצליח למנוע מהציונים להיות הדוברים הבלעדיים בארץ. לבקשת פרוש, מליאת הכנסת תקיים דיון נרחב על רצח פרופסור דה האן על ידי ראשי התנועה הציונית.

בפתח דבריו אמר פרוש כי "בעוד יומיים, ביום שישי כ"ט בסיון ימלאו 90 שנה להירצחו של פרופסור יעקב ישראל דה האן ברחובה של העיר ירושלים, בעקבות החלטה נפשעת שנתקבלה על ידי אישים בכירים ביותר מראשי התנועה הציונית בימים ההם.

"לפני שבועיים בבית הזה, כאן בכנסת, בחרו חברי הכנסת בנשיא חדש. מערכת בחירות זו הייתה מלווה במתחים ובניסיונות הכפשה של אנשים אנונימיים כנגד המתמודדים לתפקיד הנשיא. אין לי ספק שאם הייתה מתפרסמת שמועה עקשנית על מועמד מסוים לנשיאות שעמד בראש, או היה מראשי כנופיה, מראשי קבוצת אנשים שרצחו אדם, בגלל השקפתו, דעתו, עמדותיו המדיניות, הוא היה נפסל, מועמדתו לנשיאות הייתה מוסרת, הפוליטיקה הישראלית הייתה מקיאה מתוכה דמות מפוקפקת כזו שקשורה ברצח ומועמד זה היה נעלם כאילו בלעה אותו האדמה, כמו את קורח ועדתו.

פרוש ציין כי אם אישים בכירים מהתנועה הציונית הרשו לעצמם לתת הנחיות לרצוח את פרופסור דה האן שייצג את היהדות החרדית לפני יותר מ – 90 שנה, "צריך לדעת ולזכור שהכנסת שמסמלת יותר מכולם את הריבונות ואת שיא שאיפותיה של התנועה הציונית, בחרה לפני יותר מ – 60 שנה לנשיא המדינה את יצחק בן צבי שמואשם כאחד מאדריכלי הרצח הנתעב הזה - כך מעיד אברהם תהומי לשלמה נקדימון שפרסם את הספר " דה האן – הרצח הפוליטי הראשון בארץ ישראל".

"כדי שח"ו לא נגיע שוב לרגע שבו יחזור על עצמו רצח נפשע כזה, הבה ונתבונן, מה הביא את ראשי הציונות להתדרדרות החמורה הזו של רצח יהודי. בואו ונתעמק ונחקור מה הייתה העילה, שהם ראשי הציונות, החליטו לרצוח את פרופסור דיאהן.

"מה דיאהן עשה? את מי הוא ייצג? ומה היו עמדותיו שאותן הוא הציג בימים ההם? ובכן, התנועה הציונית שבקשה לשנות את דפוסי ההתנהלות של העם היהודי המסורתי, חרטה על דגלה את המסר "היה יהודי בביתך וגוי בצאתך".

פרוש הסביר את השוני המובהק שבין אגודת ישראל לשאר המפלגות הציוניות וחזר אחורנית לימי מאבקה במגמות המפלגות הציוניות. "אלה המאמינים בהקב"ה ובתורתו, שחביבותם לארץ ישראל באה בגלל שרק בא"י אפשר לקיים מצוות רבות שכתובות בתורה שאי אפשר לקיימן במקום אחר בעולם, והקשר לארץ ישראל הוא בגלל קדושתה, יהודים אלה שהתאגדו למסגרת ארגונית ותנועתית שהיא אגודת ישראל, החליטו להיאבק במגמות שהתנועה הציונית ייצגה ובין השאר, ובעיקר, לאחר חילופי השלטון בארץ מהתורכים לאנגלים, כאשר הציונים בקשו לקבל את הגושפנקא שהם המייצגים הבלעדיים של העם היהודי. היהדות החרדית שחששה מאוד מכך שראשי התנועה הציונית ייצגו את העדה היהודית ואת דרישות היהודים, נאבקה בכל החזיתות נגד חילון ארץ ישראל.

"ובדיוק, כמו שהראייה החרדית הייתה שונה מראיית הציונים את הנושאים שקשורים, לשאלות כמו נישואין וגירושין, שאלת החינוך, הרבנות, והקהילה, כך גם אגודת ישראל שייצגה את החרדים לא ראתה עין בעין את הפתרון בכל אשר קשור לסכסוך עם הפלשתינאים, כמו שראשי הציונות ראו. מי שהיטיב יותר מכולם להעביר את המסר כאן בארץ לאנגלים, ולכל המדינאים בכל העולם, שהציונים אינם הדוברים הבלעדיים של העדה היהודית, היה פרופסור דה האן שהיה גם איש אמונו של מרן הגה"צ רבי יוסף חיים זוננפלד זצ"ל רבה של היהדות החרדית בארץ, והוא שגרם לכך שגם האנגלים הטילו ספק בבלעדיות שהתנועה הציונית בקשה לקבל כמייצגת העדה היהודית".

עוד הוסיף פרוש כי "לא פחות ולא יותר, כאשר פרופסור דה האן היה בשיא פעילותו והצליח וגם השיג הישגים לציבור החרדי, בתחום המדיני והקהילתי, הוחלט לחסל אותו. לפי טיעונו של אברהם תהומי שמעיד על עצמו כאחראי למבצע הרצח, סמכות העל מבחינתו היה יצחק בן צבי בדרג הפוליטי, ותחתיו מפקד ההגנה בירושלים זכריה אוריאל.

וכאן עבר פרוש להתייחס למה שקורה כיום במדינת ישראל. "שליחיה של אותה תנועה ציונית שראשיה חשבו לגמד את הכוח של הציבור החרדי לפני 90 שנה ע"י הרצח של פרופסור דה האן, צריכים להתמודד עם אוכלוסיית תלמידים חרדים שמונים כיום במדינת ישראל קרוב ל – 40 אחוז מתלמידי כיתה א'.

"לרגע חושבים אותם שליחים שאדוקים בתנועה הציונית, שהם הריבונים, שהם השליטים, שהם יהיו הדוברים היחידים של הציבור היהודי, ולצורך כך הם גם מעיזים ופוגעים כלכלית באוכלוסייה החרדית.

אבל מיום ליום, מחודש לחודש ומשנה לשנה, בפרספקטיבה, במבט לאחור, מתברר להם יותר ויותר, שהעתיד הוא שלנו.

"אנחנו הציבור המאמין, הדבוק בה' ובתורתו איננו משנים את אורח חיינו, דפוסי ההתנהגות שלנו הם מסורתיים ומתקיים בנו הפסוק, "וכאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ".

"אבל כאשר אירע רצח פוליטי ראשון ע"י אישים שתלמידיהם ותלמידי תלמידיהם נמצאים כיום ליד הגה השלטון, אני מביע חשש, אולי מכיוון שהציבור החרדי מתחזק, גדל ומשגשג, מי יודע, מי ערב לנו, אולי במחשכים, מישהו חושב, מישהו ח"ו מתכננן משהו מזעזע.

"העובדה שהממשלה העדיפה שלא לשלוח לדיון הזה, נציג מטעמה, שר בממשלה שיתייחס להצעה שלי לסדה"י ולדברים שנאמרים על ידי, מביאה אותי לבקש שהכנסת תדון בהצעתי, ואולי לאחר מכן, נגיע יחד למסקנה, שיום כ"ט בסיון, יהיה יום שמידי שנה, הכנסת תדון ותוקיע את הרצח המתועב של פרופסור דה האן, ותעביר את המסר הברור שנאמר בעשרת הדברות "לא תרצח".

כאמור, לבקשת פרוש, מליאת הכנסת תקיים דיון נרחב על רצח פרופסור דה האן על ידי ראשי התנועה הציונית.