טקס הזיכרון לקורבנות הפיגוע בבריסל

הנשיא המכהן של הפרלמנט האירופי, גיאני פיטלה, שרי ממשלת בלגיה בראשות סגן ראש הממשלה ושר החוץ דידייר ריינדרס, למעלה מ 20 שגרירי מדינות אירופה, שגריר ישראל ושגריר ארה"ב, עשרות דיפלומטים ונציגי הנציבות האירופאית השתתפו אתמול (יום רביעי) בעצרת זיכרון לציון 'שלושים' לפיגוע במוזיאון היהודי בבריסל.

העצרת אורגנה ע"י איגוד הארגונים היהודיים באיחוד האירופאי בהנהלת הרב מנחם מרגולין והמרכז הקהילתי היהודי האירופאי בהנהלת הרב אבי טאוויל. באירוע השתתפו ונשאו דברים גם נשיא איגוד הקהילות המוסלמיות בבריסל, נשיא הקהילה היהודית בבריסל ונשיא המוזיאון היהודי בו התקיים הפיגוע.

הנשיא המכהן של הפרלמנט האירופי, גיאני פיטלה, ציין בדברים שנשא כי הרצח המתועב לא פגע רק בארבעת הנרצחים אלא בכל הערכים האירופים. "לצערנו הפיגוע הוא עדות נוספת להרמת הראש של האנטשימיות ועלינו להלחם בכך עד חורמה. האיחוד האירופי מחוייב לנקוט בכל צעד אפשרי נגד האנטישמיות ונגד שנאת הזרים ביבשת", אמר פיטלה.

סגן ראש ממשלת בלגיה ושר החוץ, דידייר ריינדרס ציין בדבריו בטקס, כי אירופה חייבת להלחם בנחישות נגד תופעות השנאה – כולל אלו שניכרות ברשתות החברתיות, כי מילים, מתברר יכולות להרוג. "אנחנו חייבים להגביר את הפעילות החינוכית נגד הגזענות ונגד שנאת הזרים ונגד השנאה בכלל, אני יודע שאנחנו חייבים לעשות יותר גם כאן בבלגיה ואנחנו נעשה זאת", התחייב ריינדרס.

מנכ"ל איגוד האירגונים היהודיים באירופה, הרב מנחם מרגולין, אמר בנאום שנשא, "אנו מצווים לזכור ולא לשכוח את הקורבנות, הרצח המתועב והלקח המתבקש ממנו. רק צעדים של ממש יוכלו לשנות את המגמה ולהפחית את תופעות האנטישמיות" אמר הרב מרגולין והדגיש "לצערנו 70 שנה אחרי השואה אנו עדיין נאלצים להתמודד מול גלי אנטישמיות על אותה אירופה ממש".

מנכ"ל איגוד הארגונים היהודיים ציין בדבריו כי על פי נתונים שיש בארגון "כ- 40 אחוז מהיהודים באירופה מסתירים את יהדותם לנוכח התגברות האנטשימיות ביבשת".

נשיא הקהילות המוסלמיות בבלגיה חאליד האג'י, שנשא אף הוא דברים בארוע הביע תסכול רב מהעובדה שהאמונה הדתית הופכת מקור לשנאה בין אנשים במקום מכנה משותף מחבר בין אנשים בין קהילות ובין דתות.

את האירוע הנחתה הגברת נחמה טאוויל שהודתה בדבריה לכל המשתתפים על ההיענות המהירה שלהם להשתתף באירוע.

את תפילת קל מלא רחמים נשא הרב מענדי פבזנר. בסיום האירוע הוזמנו נציגי מדינות ישראל, צרפת ובלגיה להדליק נרות נשמה.