הולכים יחד. גאנה ופורטוגל
הולכים יחד. גאנה ופורטוגלרויטרס

פורטוגל וגאנה המאכזבות של בית 7, עלו למשחק האחרון של שלב הבתים בידיעה שעלייה לשמינית תהיה תלויה במשחק המקביל בין גרמניה לארה"ב, כאשר נבחרת פורטוגל הייתה בעלת הסיכויים הנמוכים ביותר להמשיך הלאה.

פורטוגל פתחה את שלב הבתים עם תבוסה קשה לגרמניה 0:4, ורק נס הציל אותם מהדחה כבר במשחק השני לאחר שהצליחה להשוות בתוספת הזמן בדרך ל-2:2 מול ארה"ב האטרקטיבית של יורגי קלינסמן. כריסטיאנו רונאלדו נעלם לגמרי מהמונדיאל הנוכחי, ורשם רק בישול אחד בשני משחקים.

לזכותו ייאמר שהפציעה שלו בהחלט מנעה ממנו להביא את עצמו לידי ביטוי ואולי בגלל זה לא קיבלנו את זוכה כדור הזהב האחרון ביכולת שהוא רגיל להציג לנו שבוע אחר שבוע בריאל מדריד.

גאנה האטרקטיבית שיחד עם גרמניה סיפקה את אחד המשחקים המטורפים בטורניר (שיויון 2:2 במוצ"ש האחרון), הייתה לאחת מההפתעות הגדולות במונדיאל הקודם. את מחזור הפתיחה היא פתחה עם הפסד לארה"ב בתוצאה 1:2 למרות שגם במשחק הזה שיחקה כדורגל אטרקטיבי בראשות כוכב הנבחרת אסמואה ג'יאן.

הערב פורטוגל המאכזבת הייתה צריכה לנצח ולקוות לניצחון גרמני על מנת לעלות לשלב הבא. גאנה עלתה ללא שני הכוכבים שלה מונטארי ובואטנג, שנזרקו מהאימון לאחר שרבו ביניהם. 

המחצית הראשונה הייתה בשליטת הסלסאו האירופאית, כשפורטוגל תקפה את שער האפריקאים ללא הרף. כריסטיאנו רונאלדו בחן ללא הרף את ערנות השוער היריב – שהיה ערני להפליא, ושער עצמי אומלל של גאנה בדקה ה-38 פתח את המשחק והעיר את הגנאים.

במחצית השנייה כבר ראינו גאנה אחרת - מסודרת יותר ומסוכנת הרבה יותר. ג'יאן המוכשר, מי אם לא הוא, שוב היה שם בשביל גאנה וכבש שער שוויון נפלא לזכות האפריקאים. אך הסיפור של המשחק הגיע בדקה ה-80 כשסוף סוף רונאלדו הגיע לטורניר וכבש שער ראשון. כמה עצוב העיתוי מבחינתו של השחקן הנפלא – שחרג מהרגלו ואפילו לא חגג את השער.  

חשוב לציין שלא ציפו מפורטוגל לזכות בטורניר אך אין ספק שלארוז מזוודות יחד עם גאנה, כבר בסיום שלב הבתים זו אכזבה עצומה שתדרוש בדק בית רציני בנבחרת הזו שנראית כמו אחת שתלויה יותר מידי על רונאלדו.

מהלך המשחק

דקה 4: כריסטיאנו רונאלדו בעט כדור מזווית בלתי אפשרית ופגע במשקוף, כמעט שער ראשון לפורטוגלי במונדיאל 2014.

דקה 19: שוב רונאלדו, הפעם זה היה נגיחה מארבעה מטר למרכז השער, שוער גאנה הגיב מצוין והדף את הכדור.

דקה 19: כמעט שער בצד השני של המגרש כשבעיטה מצוינת אחרי מתפרצת של ג'יאן מצאה את בטו, שוער פורטוגל מוכן.

דקה 38: שער לפורטוגל! שער עצמי. מיגל ולוסו העביר כדור מצד שמאל, בוי ניסה להרחיק, אך הכדור עלה גבוה, פגע במשקוף ונכנס.

דקה 57: גאנה הדהימה והשוותה ל-1:1. ג'יאן, השחקן הבלתי נגמר של גאנה הצליח להשוות ולחבל קשות בחלומות של פורטוגל לעליה לשלב שמינית הגמר.

דקה 60: גאנה כמעט ועלתה ליתרון כשג`יאן הקפיץ לרחבה, וואריס נגח מחמישה מטרים החוצה. פספוס גדול.

דקה 80: שער לכריסטיאנו רונאלדו! סופסוף שחקן השנה האירופאי כובש שער ראשון במונדיאל 2014. הכוכב הפציץ משבעה מטרים, וניצל טעות קשה של השוער הגנאי שגרמה לכדור להיכנס לרשת.

דקה 91: החמצה מזעזעת של רונאלדו שבימים כתיקונם היה מכניס את הכדור בעיניים עצומות.

בסיום, ראינו ניצחון של פורטוגל שלא חשבה שתאלץ להיפרד מהטורניר בשלב כל כך מוקדם ונראה שהתלות המוגזמת ברונאלדו היא זו שפגעה בנבחרת. גאנה תצטרך לראות איך היא מנצלת את הפיזיות ומשחק הלחימה שלה על מנת להגיע להישגים טובים יותר בעתיד. לפחות אסמואה ג'יאן יכול להתנחם בעובדה שהוא עקף את רוז'ה מילה והפך למלך השערים האפריקני בתולדות הגביע העולמי עם 6 שערים. בדיוק כמו לפני 4 שנים בדרום אפריקה, גאנה הגיעה עד לבאר ופשוט לא שתתה.

הניצחון הפורטוגלי העצוב שולח גם את הגנאים המוכשרים וגם את חבריו של רונאלדו לארוז מזוודות בדרך הביתה. 

הרכבי הנבחרות:

גאנה: פאטאו דאודה, האריסון אפול, ג'ונתן מנסה, ג'ון בויה, קואדו אסמואה, מוחמד רביו, עמנואל אגיימאנג-באדו, כריסטיאן אטסו, אנדרה אייו, אסמואה ג'יאן ועבדול מאג'יד וואריס.

פורטוגל: בטו, ז'ואאו פריירה (סילבסטרה וארלה, 61), ברונו אלבס, פפה, מיגל ולוסו, רובן אמורים, וויליאם קרבאליו, ז'ואאו מוטיניו, נאני, כריסטיאנו רונאלדו ואדר.