ציפי חוטובלי
ציפי חוטובליהלל מאיר

באוניברסיטת בר אילן נערך היום (ה') "קונגרס יהדות" במסגרתו נערך דיון על יהדות ודמוקרטיה במדינת ישראל.

באירוע השתתפו נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרון ברק, סגן נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה פרופ' ידידיה שטרן, ח"כ תמר זנדברג (מרצ) וסגנית שר התחבורה ציפי חוטובלי (הליכוד ביתנו).

במהלך הכנס תקפה סגנית שר התחבורה את מורשתו של אהרון ברק ואמרה כי "בית המשפט העליון נוקט צד ומבטל את הערכים היהודיים של המדינה לטובת ערכים אוניברסליים. השימוש במשפט העברי הוא בשולי הפסיקה בלבד - על פי מחקרים רק 9 אחוזים מפסקי הדין נסמכים על המשפט העברי.

"בשורה של פסקי דין דוחק בית המשפט העליון את הזכות של מדינת ישראל לשמור על זהותה כמדינה יהודית", מתחה חוטובלי ביקורת חריפה. "הבחירה לאפשר למפלגות ערביות ולחברי כנסת ערביים ששוללים את זכותה של ישראל להתקיים כמדינה יהודית, הפגיעה במוסד המשפחה על ידי פיתוח מנגנון אלטרנטיבי לעולם הנישואין היהודי, השלילה של הזכות להגדרה עצמית ביישובים יהודיים כמו בבג"ץ קעדן - כל אלו הם דוגמאות למקומות בהם בחר בית המשפט העליון למוסס את הערכים היהודיים ולהעדיף תפיסה אוניברסלית".

חוטובלי הדגישה כי קיום שוטף של מערכת המשפט הכרחי ללא צל של ספק, "אבל המצב הנוכחי הוא שמערכת המשפט מתעדפת באופן מובהק את זכויות האדם על פני זכויות הלאום ובכך תופסת צד במגרש הפוליטי.

"הפתרון חייב להיות בתיקון סעיף ברור בחוק הלאום שמחייב שימוש במשפט העברי, לא רק כמקור השראה אלא כמקור הסתמכות בפסיקה, והכשרה מתמדת של שופטים בעולם הערכים הזנוח של המורשת היהודית לאורך הדורות.

השופט בדימוס אהרון ברק הגיב ואמר "אני מבין שיש על מערכת המשפט ביקורת ציבורית. חוטובלי כמו רבים בציבור אינם קוראים נכון את הפסיקות של בית המשפט העליון.

"אם יקראו נכון את הפסיקה יראו שישנו שילוב והרמוניה בין ערכי היהדות לערכים האוניברסליים והדמוקרטיים. בית המשפט אינו נוקט בתפיסת עולם קיצונית ולא בוחר צד אלא נמצא באמצע", טען ברק.