הממשלה אישרה היום (ראשון) את התכנית להגברת הביטחון האישי ולפיתוח כלכלי-חברתי במזרח ירושלים, בהשקעה של 295 מיליון ש"ח.

התכנית, שקידם השר לירושלים והתפוצות, נפתלי בנט, בשיתוף משרד ראש הממשלה, עוסקת בפיתוח חברתי-כלכלי ובהגברת הביטחון האישי של תושבי מזרח העיר וזאת במענה לגילויי האלימות באזור ולמצב הסוציו-אקונומי הנמוך.

מנכ"ל המשרד לירושלים והתפוצות, דביר כהנא, ומנהל הרשות לפיתוח כלכלי למיעוטים במשרד ראש הממשלה, איימן סייף יעמדו בראש ועדת היגוי שתפעל לגיבוש תכנית ממשלתית ייחודית לשנים 2014-2018, להעצמת אוכלוסיית מזרח ירושלים ולגיוון אפשרויות בתחומי החינוך, ההשכלה הגבוהה והתעסוקה, ולפיתוח תשתיות ציבוריות לרווחת התושבים.

מתווה התוכנית לפיתוח כלכלי חברתי כולל שיפור תשתיות פיזיות, השקעה בחינוך, השכלה תעסוקתית והשכלה גבוהה, תעסוקה ויזמות, העצמה חברתית ורווחה, כל זאת בהשקעה של 200 מיליון ש"ח ממקורות ממשלתיים, בין השנים 2014-2018. עיריית ירושלים תשתתף במימון התוכנית בסכום של 30 מיליון ש"ח.

כמו כן, התוכנית מטילה על המשרד לביטחון פנים לתגבר את מערך האכיפה והשיטור במרחב קדם, באמצעות יישום תכנית רב שנתית, בין השנים 2014-2017, לחיזוק הביטחון האישי והנוכחות המשטרתית במרחב ולמניעת האלימות באזור, בהשקעה של 94.5 מליון ש"ח.

במזרח ירושלים מתגוררים 306,000 תושבים. המצב הסוציו-אקונומי באזור מתאפיין באחוז גבוה של ילדים ומשפחות מתחת לקו העוני, אחוז נמוך של השתתפות בתעסוקה ואחוז גבוה במיוחד של נשירה מבתי הספר (30%).

בניגוד לחלקים אחרים בארץ, המתאפיינים באחוז גבוה של אוכלוסיית מיעוטים, עבורם גיבשה הממשלה תכניות סיוע מתוך הבנה, כי הפערים התרבותיים מובילים לפערים חברתיים, כלכליים ותשתיתיים, במזרחה של ירושלים מעולם לא גובשה, או יושמה תכנית סיוע כוללת, על אף שמצבם הסוציו-אקונומי של התושבים הינו מהנמוכים בארץ.

לאחרונה חלה התגברות של מעשי אלימות וידויי אבנים במזרח ירושלים. גילויי אלימות אלו מתבצעים בבירתה של מדינת ישראל, בסמוך לאזורים הקדושים ביותר לשלושת הדתות הגדולות – אזור בעל פוטנציאל הסברתי ותיירותי משמעותי, אליו עולים לרגל מבקרים מהעולם כולו. במידה רבה, חלקים משמעותיים מאזור זה מהווים את פניה של מדינת ישראל אל מול העולם.

לאור העלייה במקרי האלימות ויידוי האבנים באזור, קיים צוות מקצועי בראשות מזכיר הממשלה, במהלך החודשים דצמבר 2013 - מאי 2014, דיונים מקיפים באשר לדרכים האפקטיביות להתמודד עם המצב במזרח ירושלים. הצוות התמקד בשלושה היבטים: אכיפתי, חקיקתי ואזרחי.

החלטה זו מסדירה את המלצות הצוות לנושאי הגברת הביטחון האישי והנושאים הכלכליים האזרחיים, המפורטים בגוף ההחלטה. החלטת הממשלה לעניין חיזוק האכיפה בעברות של יידוי אבנים מהווה נדבך משלים להחלטה זו. 

השר נפתלי בנט אמר היום כי "יותר מידי שנים פשוט הזנחנו את הר הזיתים, נחל קדרון ואת ירושלים המזרחית בכללה. היום אנחנו מעמיקים את הריבונות הישראלית בירושלים המאוחדת - לא במילים אלא במעשים. וריבונות היא קודם כל ביטחון מצד אחד, וטיפול במישור האזרחי מצד שני.

"לצורך התוכנית, יוקצו כ-300 מליון ש"ח, מתוכם 100 מליון ילכו לביטחון ו-200 מליון לנושאים האזרחיים. בתחום הביטחון, יותקנו 160 מצלמות אבטחה ויוקצה גוף משטרתי עם עשרות שוטרים, שיוכלו להגיע לכל מקום ובהתראה קצרה.  בתחום האזרחי - נשפר את הכלים ללימוד עברית, לשיפור החינוך ולדאגה לתשתיות.

"הרעיון הוא שהתושבים ירגישו חלק מישראל", הוסיף בנט, "החל מהביוב, וכלה בתעסוקה ויזמות, ובהעצמה חברתית. המטרה היא פשוטה: להחיל את הריבונות על ירושלים המזרחית על הר הזיתים, על עיר דוד, על העיר העתיקה ועל נחל קידרון. הגיע הזמן לכך".