מסגד. אילוסטרציה
מסגד. אילוסטרציהפלאש 90

צו הריסה שהוציאה עיריית לוד לתוספת בנייה בלתי חוקית, לכאורה, שנבנתה במסגד בעיר, מעורר סערה בעיר המתוחה.

"האבטחה סביב ראש העיר תוגברה בימים האחרונים בשל איומים ודברי הסתה נגדו המושמעים במסגדים", נאמר בהודעה שהפיצה דוברות העירייה. "ראש העיר נותר נחוש בדעתו לאכוף את צו ההריסה".

בעיתון "ידיעות אחרונות" דווח הבוקר (שני) כי הודעת העירייה הכעיסה את ראשי הציבור הערבי בעיר, כמו גם את ראשי המסגד.

"למסגד הזה, שהוקם לפני קום המדינה ועומד על אדמה השייכת לוואקף המוסלמי, אין ולא היו אישורים מעולם, ולכן אין כאן שום בעיה", אמרו המתנגדים לצו ההריסה. "זו התגרות מכוונת שעלולה להוביל למהומה גדולה, וחבל".

אנשי המסגד טוענים כי לא ביצעו כל תוספת בנייה המצדיקה התערבות של העירייה. "לא בנינו שום דבר חדש, ממש כלום, אלא רק החלפנו גג ישן מפלסטיק ששימש את אגף תפילת הנשים שלנו", טוען השייח' במסגד. "הגג הזה, שהיה עשוי מאסכורית, היה מאוד ישן, היו בו נזילות בחורף והוא חימם מאוד את המסגד בקיץ, ולכן החלטנו להחליף אותו. שום דבר חוץ מזה. לכן, כל טענה שיצקנו כאן בטון או משהו כזה, או שהוספנו תוספת, לא נכונה".

אך באגף ההנדסה בעירייה עומדים על כך שלא ניתן היתר לבניית התוספת במסגד, כנדרש בחוק. הסוגייה הועלתה לדיון בישיבת מועצת העיר האחרונה. במהלך הישיבה טען חבר המועצה פרג' אבן פרג', כי לצו ההריסה שהוצא אין כל תוקף. "המסגד הוקם לפני קום המדינה", אמר אבן פרג' לרביבו. "אין לו אישורים ואין לו ניירת, ומעולם לא היו. לבוא ולבקש מאיתנו עכשיו אישורים זה כמו שתגיד לי להביא ניירת לכותל המערבי, לחזור 5,000 שנה אחורה. מה לעשות, אין דבר כזה".

רביבו, שלא נשאר חייב, השיב לאבן פרג' כי "לא ביקשתי היסטוריה, ביקשתי ניירת על הבטון החדש. מי שרוצה לבנות, צריך להגיש בקשה מסודרת".

במסגרת ההודעה שהפיצה העירייה בשבוע שעבר בדבר קידום אכיפת צו ההריסה נאמר כי רביבו "נפגש עם נכבדי העדה המוסלמית, על מנת לוודא שהעניינים לא יוצאים משליטה ושההסתה בתפילות יום השישי נגד ראש העיר ובכירי העירייה נפסקות".

"אני מתייחס במלוא החומרה לאיומים, ועם זאת, הנחיתי לאכוף את צווי ההריסה של מבנים בלתי חוקיים ללא משוא פנים, הן באוכלוסייה הערבית והן ביהודית, בדיוק כשם שבוצע צו הריסה של תוספת בנייה בלתי חוקית בבית הכנסת בשכונת חב"ד", צוטט רביבו בהודעה הרשמית. לטענתו "עובדת פרישתם מהקואליציה של חברי מועצת העיר מסיעת 'אלנידא אל ערבי אל לידאווה' אינה תורמת להרגעת הרוחות".

באגף ההנדסה בעירייה הוחלט לדחות את ביצוע צו ההריסה שתוכנן ליום חמישי השבוע. גורמים בעירייה נחושים ועומדים על כך שצו ההריסה ייאכף.

מעיריית לוד נמסר בתגובה: "ראשית, יובהר כי אין המדובר בהריסת המסגד אלא בתוספות בנייה חדשות שנבנו בצמוד לו. ראש העיר נפגש בשבוע שעבר עם נכבדי העדה המוסלמית, בהם השייח' של מסגד דהמש סובח אלצנע, יו"ר ועד הנאמנים המוסלמי אבו קישק עבדאללה, וחבר המועצה מוחמד אבו שריקי, כדי לבחון את סוגיית תוספות הבנייה שנבנו בסמוך למסגד שלא בהתאם לחוקי התכנון והבנייה, וזאת בשל צו ההריסה שהוצא נוכח דרישתה של בעלת הקרקע, מינהל מקרקעי ישראל. מנגד העלו הנכבדים טענה לפיה המדובר בשטח של הווקף וכי יש ברשותם מסמכים המעידים על כך.

"ראש העיר ציין כי הוא מכבד מאוד את העדה המוסלמית ומודע בהחלט לרגישות הרבה במיוחד בשל חודש הרמדאן, ולפיכך הוגשה בקשה משותפת לבית המשפט בהסכמה כדי לדחות את ביצוע ההריסה בשלושה חודשים, שבמהלכם הוא מקווה כי יושגו האישורים הנדרשים שיאפשרו הוצאת היתר בנייה כחוק. עוד ציין ראש העיר, כי בנייה בלתי חוקית מסכלת כל אפשרות לתכנון ראוי ופוגעת באמות מידה ובתקנות בטיחות ובכללים המעוגנים בדרישות החוק, ולפיכך מצופה מכל המעוניין לבנות בתחומי העיר לפנות כמקובל למחלקת ההנדסה לקבלת היתר בנייה כחוק".