רצו לחגוג. קוסטה ריקה
רצו לחגוג. קוסטה ריקהרויטרס

אתמול בלילה נפגשו להן שתי הנבחרות המפתיעות של הגביע העולמי - קוסטה ריקה ויוון, למשחק על תואר הסינדרלה של שלב שמינית הגמר. שתי הנבחרות ידעו כי המנצחת ביניהן תשחק בשלב הבא, שלב רבע גמר המונדיאל מול הולנד שעלתה ברגע האחרון.

אמנם שתי הנבחרות הן המפתיעות של הטורניר העולמי, אבל כל אחת עשתה את הדרך לשמינית בצורה אחרת לגמרי מיריבתה. האחת, קוסטה ריקה, עשתה זאת עם משחק התקפי ומשובח, ללא שום פחד והסתגרות. היא עשתה זאת מתוך בית שכלל את שלושת אלופות העולם לשעבר: איטליה, אנגליה ואורגוואי. הישג מדהים לכשעצמו.

לעומת זאת, יוון עלתה מבית אפור ומשעמם, וכשלחובתה עומדים 4 שערים שספגה ושני שערים שכבשה. נתון קטן שמסביר הכל. יוון היא נבחרת הגנתית שמשחקת על התוצאה 0:1. קל לשנוא את היוונים ואת צורת משחקם, אך רגע לפני המשחק התבשרנו על מחווה של השחקנים היוונים כשאלה הודיעו שהם מוותרים על מענקי העליה משלב שמינית הגמר. הסיבה: הם מעדיפים במקום כסף לעצמם, מתחם אימונים מקצועי לנבחרת, כזה שישדרג את הנבחרת כולה.

בדיוק עשר שנים אחרי שזכו באליפות אירופה קיוו היוונים לעשות זאת שוב, אבל בשביל זה הם היו צריכים לנצח את קוסטה ריקה. משחק טוב ופתוח התפתח לנו ברבע הראשון של המשחק, אומנם ללא שערים אבל יוון הפתיעה לטובה כשלא עלתה לדשא ובנתה מבצר סביב שערה – כהרגלה בטורנירים הקודמים.

לאחר שבהתחלה נראה היה שקוסטה ריקה היא הטובה יותר על המגרש, יוון העבירה את השליטה לכיוונה והראתה לנו שגם הם יודעים וזוכרים איך משחקים כדורגל.

לקראת סיום המחצית הראשונה ראינו את יוון משחקת לא רע בכלל, פעם אחר פעם יוון הביכה את הגנת קוסטה ריקה. סמארס מסלטיק וסמאריס מאולימפיאקוס, מצאו את עצמם קרובים מאוד לשער היתרון, אך לא הצליחו להבקיע.

מהדקה ה-50 קוסטה ריקה התעוררה לחלוטין ואף יזמה מספר מצבים לא רעים כלל ליד שער יוון. גול נהדר מבחינת קוסטה ריקה ומביך מאד מבחינתה של יוון בדקה 52, הכניס את יוון לבעיה קשה ואת קוסטה ריקה למצב נפלא.

גם את המצבים הנייחים שקיבלו היוונים הם לא השכילו להכניס, ואפילו העובדה שקוסטה ריקה הייתה בעשרה שחקנים לא עזרה ליוונים הנאיביים.

בסופו של דבר הלחץ השתלם ליוונים. סוקרטיס (פאפאסטאפולוס, אם תרצו) כבש בתוספת הזמן ולקח את המשחק להארכה. בהארכה גם הקוסטה ריקנים וגם היוונים נראו עייפים מאד, ושתי הנבחרות הלכו לדו קרב פנדלים.

שתי הנבחרות בעטו את כל הכדורים שלהם במדוייק אל תוך השער, ואת הבעיטה השמינית והמכרעת גאקס היווני החמיץ. קוסטה ריקה עולה לשלב רבע הגמר לראשונה בתולדותיה, האמת מגיע להם.

מהלך המשחק:

דקה 23: הזדמנות טובה לקוסטה ריקה. סלסו בורגאס היה קרוב לנגוח לשער יוון לאחר בעיטה חופשית מקצה הרחבה, אבל הכדור התפספס לו.

דקה 37: איך שחקן יכול להחמיץ מצב כזה? סלפינגידיס החמיץ הזדמנות יקרה לעלות את יוון ל-1:0. או שמא קיילור נבאס הוא זה שהציל את קוסטה ריקה מספיגה??

דקה 52: 1:0 לקוסטה ריקה! בעיטה חלשה של רואיס מצאה את שוערה של יוון חולם, הכדור חולף לידו ללא מענה ראוי. שוער אמור לקחת כדור כזה, לכל הפחות לנסות. אבל קרנזיס משום מה העדיף לוותר.

דקה 71: התקפה נהדרת של יוון. סאמארס סובב את כל שחקני ההגנה של קוסטה ריקה סביב הכדור, אך יציאה טובה של קיילור נבאס מנעה את השוויון.

דקה 88: מצב טוב לשער לזכות היוונים, אולי המצב הטוב ביותר במחצית השנייה. לזרוס פרץ במהירות מימין והעביר כדור רוחב למרכז לעבר מיטרוגלו, אבל נבאס קלט ברגע האחרון.

דקה 91: שער ליוון! שוויון ברסיפה! אחרי שקוסטה ריקה נשארה בעשרה שחקנים, יוון עם ריבאונד של סוקרטיס אחרי בעיטה של מיטרוגולו, חזרו למשחק ובגדול.

דקה 93: נגיחה גדולה של מיטרוגולו כמעט גמרה את המשחק לטובת יוון, אבל הדיפה מצוינת של נבאס הצילה את הטיקוס.

דקה 111: קוברו מקוסטה ריקה פרץ מימין והשאיר שני שחקני הגנה יוונים הרחק מאחור, קמבפל המצוין ניסה עם העקב לכבוש, אך הכדור חמק.

דקה 112: מתפרצת מהירה של יוון מצאה חמישה יוונים מול שני קוסטה ריקנים, אבל היוונים הורידו את ההזדמנות לטמיון.  

דקה 121: מיטרוגולו נשאר באחד על אחד מול נבאס, אבל השוער הנהדר הזה עצר גם את הבעיטה הזו.

כל שבעת בעיטות ההכרעה מ-11 מטרים הכניעו את השוערים, אך גקאס היווני רשם החמצה גדולה כשסחט הדיפה ענקית מנבאס. כל שנשאר לאומנייה הקוסטה ריקני, היה להכניע את השוער היווני. כך עשה והעלה את נבחרתו לרבע הגמר מול הולנד.

בסופו של לילה ארוך הצדק והכדורגל היפה וההתקפי ניצח. יוון לא מצליחה לשחזר את ההישג הגדול שלה מלפני עשור, וחוזרת הביתה כבר אחרי שמינית הגמר. קוטה ריקה עושה היסטוריה ותנסה להמשיך את המומנטום האדיר שלה ברבע הגמר מול הולנד הפייבוריטית.     

ההרכב הפותח:

קוסטה ריקה: קיילור נבאס, מיכאל אומאנה, ג'וניור דיאז, אוסקר דוארטה, כריסטיאן גמבואה, ג'יאנקרלו גונזלס, סלסו ברוגס, כריסטיאן נבארו, ילצין טחאדה, בראיין רואיז, ג'ואל קמפבל. 

יוון: אורסטיס קרנזיס, חוסה אולבס, ואסיליס טורוסידיס, סוקראטיס פאפאסטאטופולוס, קוסטנטינוס מנוליס,  , גיורגיס קראגוניס.