"שובו אחים": פעילות המז"פ
"שובו אחים": פעילות המז"פדוברות המשטרה

כשל חמור בליל החטיפה: ועדת הבדיקה שמינה מפכ"ל המשטרה רנ"צ יוחנן דנינו לבדיקת הטיפול המשטרתי בשלבים הראשונים של חטיפת הנערים בליל לפני כשבועיים וחצי, הגישה היום (שני) את ממצאיה והמלצותיה למפכ"ל.

ועדת הבדיקה מצאה, כי נפל כשל חמור בהתנהלות מוקד 100 במחוז ש"י בכל הנוגע לטיפול בשיחה שהתקבלה במוקד, בהקשר של אמות המידה המקצועיות המצופות מבעלי תפקידים במוקד בכל הרמות, כאשר כשל זה חצה על פניו את שדרת השוטרים, הקצינים והמפקדים הנוגעים בעניין.

ממצאי הוועדה כוללים מסקנות אישיות ומסקנות מערכתיות, בכל הקשור להתנהלות המוקד במחוז ש"י. משפחות החטופים עודכנו בממצאי הדו"ח באופן אישי על ידי יו"ר ועדת הבדיקה, ראש חטיבת השיטור תנ"צ משה ברקת.

המפכ"ל, לאחר שעיין בדו"ח הוועדה החליט לאמץ את עקרי ההמלצות ולהחמיר עם חלק מההמלצות האישיות. נוכח חומרת הכשל הורה המפכ"ל על נקיטת צעדים פיקודיים משמעותיים כלפי המפקדים, הקצינים והשוטרים שהיו מעורבים בטיפול בשיחה שנתקבלה במוקד 100 - בין במעורבות אישית וישירה ובין במעורבות מכוח אחריותם הפיקודית, ובמסגרת זו אף להורות על העברה לאלתר מתפקידם של המעורבים, ובהם גם קצינים בכירים.

קצין אג"מ במחוז ש"י יודח מתפקידו לאלתר ותירשם לו הערת מפקד בגין אחריותו כמפקד הממונה על המשל"ט, ר' ענף המבצעים במחוז ש"י – תירשם לו הערת מפקד בגין תפקודו הלקוי כמפקד הממונה על המשל"ט. מפקד המשל"ט במחוז ש"י - יודח מתפקידו לאלתר ותירשם לו הערת מפקד בגין אחריותו הפיקודית על יחידות המשל"ט, ועל הכשלים שנפלו בתפקודם. בנוסף לכך, לא ישמש בתפקיד פיקודי לתקופה בת 3 שנים.

אחראי המשמרת במוקד - יודח מתפקידו לאלתר והמשך שירותו במשטרת ישראל יישקל. אחראית מוקד 100 במחוז ש"י - תודח מתפקידה לאלתר והמשך שירותה במשטרת ישראל יישקל. המוקדן שוטר החובה במוקד מחוז ש"י - נמצא כי פעל כמצופה ממנו בנסיבות העניין, ולא נמצא כשל בתפקודו.

בנוסף לכך, נוכח המסקנות המערכתיות של ועדת הבדיקה הורה המפכ"ל להעמיק במספר היבטים העולים מן הדו"ח בנוגע לסוגיית המשל"טים במשטרת ישראל, ומינה את הסמפכ"ל, ניצב ניסים מור, לעמוד בראש צוות ארצי אשר יבחן את הדרכים ליישום המלצות הוועדה, בהיבטים הקשורים למוקדי 100, ולהוסיף עליהן המלצות נוספות ככל שידרש.

מפכ"ל המשטרה הדגיש בהחלטתו כי "מדובר בכשל חמור ביותר, הנוגע בטיפול שגוי בקריאת מצוקה של אדם, עת שפנה למוקד 100 של המשטרה, וכשל מסוג זה אסור שיקרה, ואל לנו לעבור עליו לסדר היום. משטרת ישראל אמונה בראש ובראשונה על ביטחון אזרחיה, ובעניין זה מוקד 100 ניצב בקו הקדמי של התודעה הציבורית, ככתובת אליה הוא פונה עת נקלע למצוקה ובמטרה לקבל מענה במגוון מצבי חירום והצלה.

"במקום שיש ספק – אין ספק", הדגיש דנינו. ''אי מתן מענה הולם לקריאת מצוקה של אדם הינו אירוע בלתי נסלח בכל קנה מידה ויש בו כדי לקעקע בסופו של יום את אמון הציבור במשטרה, שהינו אבן יסוד בפעילות המשטרתית.

''הווי ידוע, שאין גוף החף מתקלות, וודאי כשמדובר בארגון מסוגה של משטרת ישראל, אשר מתמודדת שעה בשעה עם אתגרים מורכבים ביותר. עם זאת, חוסנה של משטרת ישראל כארגון מקצועי הפועל בשקיפות ואשר מסוגל לבחון את עצמו ולבצע בדק בית, אינו מוטל בספק. נאמן לגישה זו, הנחיתי את חברי הוועדה שלא להסס ולהפוך כל אבן על מנת להגיע לחקר האמת וכך הם פעלו, זאת בגיבוי מלא שלי. משטרת ישראל הוכיחה גם הפעם את יכולתה לבצע בדק בית, להפיק את הלקחים הנדרשים ולתקן את הדרוש תיקון תוך כדי תנועה.

"אמרתי בעבר ואני אומר זאת שוב, כי משטרת ישראל הינה ארגון שהמשמעת והערכים הם נר לרגליו, ואנו לא נתפשר על סטייה מערכים ומנורמות מקצועיות אלו", הבהיר דנינו.

המפכ''ל אמר כי לב המשטרה נמצא כל העת עם בני משפחות החטופים. "גם בשעה זו אנו ממשיכים לחזק את בני המשפחות אשר נוהגות באצילות מעוררת הערכה, תוך הפגנת תעצומות נפש חריגות בכל קנה מידה, באופן שמחזק ומדרבן את עבודתם של אחרוני השוטרים והמתנדבים".