כיתה תלמידים מורים
כיתה תלמידים מוריםצילום: פלאש 90

דו"ח חדש של מרכז המחקר והמידע בכנסת קובע, כי למרות דרישות ועדת החינוך והוראות פנימיות בעניין, משרד החינוך לא פעל עד כה לאיסוף מידע אודות כמות "מורי הקבלן".

לפי הדו"ח, שהוכן לבקשת חברי הכנסת שלי יחימוביץ' ושמעון אוחיון, עולה כי פרט להנחיה כללית בנושא, שניתנה בחודש אפריל, לא נעשה דבר במשרד החינוך על-מנת להתמודד עם תופעת מורי הקבלן.

"מורה קבלן" הוא מורה שמועסק שלא באופן ישיר על ידי הגורם המחזיק בבעלות על בית הספר.

כך, המשרד אפילו לא החל באיסוף מידע מבתי הספר כדי לאמוד את כמות המורים המועסקים בצורה זו. זאת למרות הבטחתו של שר החינוך פירון, מהיום בו נכנס לתפקיד, לפיה "תוך שנתיים לא יהיו מורי קבלן בישראל".

עוד עולה מהדו"ח, כי בתשע רשויות מקומיות שנבדקו בלבד, עובדים כ-1,700 מורי קבלן. מספר זה מתווסף למורי הקבלן שמועסקים בתכניות ארציות, בבתי ספר יחודיים, ברשתות החינוך ובמסגרות נוספות, שמספרם עומד לפי דו"ח של משרד החינוך על כ-13,000.

חברת הכנסת שלי יחימוביץ' אומרת בתגובה, כי "העסקת מורים על-ידי קבלן היא תופעה מזעזעת, שבשנים האחרונות מתפשטת במהירות במערכת החינוך ומהווה חלק משמעותי מהפרטת החינוך. אחד מכל ששה מורים כבר מועסק/ת באמצעות קבלנים וגופים מתווכים בליבת מערכת החינוך הציבורית, תוך יצירת מעמדות בחדר המורים ופגיעה אנושה במעמד המורה, במערכת החינוך ובתלמידים".

לילי בן-עמי מהקואליציה להעסקה ישירה בחינוך מציינת, כי "מביך שעברה למעלה משנה מאז שהצהיר שר החינוך שימגר את תופעת מורות הקבלן, ועד היום המשרד לא החל אפילו באיסוף מידע לגבי היקף התופעה".