נח קליגר
נח קליגרבני ברית

נח קליגר, ניצול שואה, מוותיקי העיתונאים בישראל, מבטא בטור מיוחד בעיתון "ידיעות אחרונות" את תחושותיו בימים האחרונים בעקבות פיגוע החטיפה הרצחני.

"חלפו 70 שנה מאז ראיתי את הרוע בהתגלמותו. מאז חזיתי במו עיניי במעשי הזוועה שביצעו קלגסי ה־אס־אס ביהודים במחנות ההשמדה , הייתי בטוח שנוכחתי בשיא האכזריות החייתית. כשיצאתי, בנס, מאותו גיהינום, סברתי שמעשים אלה אינם יכולים עוד לחזור על עצמם. אבל טעיתי", כתב קליגר.

"הרוע לא נעלם כלל: מעשי הזוועה שפעם נחשבו לבלתי־אפשריים חוזרים על עצמם גם היום – רק שהמבצעים התחלפו. את מקומם של הקלגסים הגרמנים תפסו מחבלים פלסטינים. הם אלה שביצעו את הלינץ' ברמאללה לפני כ־14 שנים. הם אלה ששחטו לפני שלוש שנים את בני משפחת פוגל ביישוב איתמר. והם אלה אשר לפני 19 ימים ירו בדם קר, מטווח אפס, בשלושת הנערים הישראלים. והסיבה? בגלל שהם היו יהודים.

כבר לפני שלוש שנים, כאשר כתבתי על השחיטה שהתרחשה באיתמר, דרשתי שבית המשפט יגזור עונש מוות על המבצעים. לא משום שאני דוגל בעונש קשה מסוג זה, אלא משום שבמקרים כה אכזריים ושפלים כמו רצח שלושת הנערים חייבים המבצעים לשלם בחייהם", כתב קליגר.

בטור ציין כי קיים בישראל חוק המאפשר לבית משפט צבאי, במסגרת התקנות לשעת חירום, לגזור את העונש המקסימלי הזה. וכאשר ייתפסו הרוצחים – והם הרי בסוף ייתפסו – חייבים יהיו השופטים לעשות בו שימוש, כלשונו.

קליגר מזכיר כי באמצע שנות ה־80 כבר גזר שופט צבאי עונש מוות על שני מחבלים פלסטינים שרצחו חייל צה"ל בוואדי ערה (הם פצעו אותו והשאירו אותו לדמם למוות). אלא שבית המשפט העליון הפך את גזר הדין על פיו והמיר את העונש במאסר עולם.

"כולי תקווה שהפעם זה לא יקרה, וששופטי העליון – אם וכאשר יתבקשו להכריע בעניין – יטילו על הרוצחים מחברון עונש מוות. לחיות אדם מסוג אלה שרצחו את הנערים הישראלים אין זכות להישאר בחיים. להטיל גזר דין מוות על המחבלים לא רק יקדם את הצדק, אלא גם ייצור דבר לא פחות חשוב: הוא ירתיע אחרים מללכת בעקבותיהם", כתב.