"שובו אחים": פעילות המז"פ
"שובו אחים": פעילות המז"פדוברות המשטרה

לאחר 18 ימי חיפושים אינטנסיביים של כוחות הביטחון ומתנדבים, נמצאו ביום שני בשעות אחר הצהריים גופותיהם של שלושת הנערים החטופים גיל‑עד שער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח הי"ד.

הגופות נמצאו בבור לא עמוק שנחפר ככל הנראה על ידי החוטפים, בשדה חקלאי הממוקם בקרבת ואדי שבין בית כחיל לחלחול, צפונית מערבית לחברון. מקום הקבורה כוסה בשיחים, ביריעת פלסטיק ובאבנים.

על פי כל הסימנים, השלושה נרצחו זמן קצר לאחר שנחטפו. מממצאים אחרים שהגיעו לאחר איתור הגופות עולה כי לפחות אחד מהם נאבק בחוטפים לפני שנרצח.

בשב"כ ידעו כבר בתוך יממה מי עומד מאחורי היעלמות הנערים, והעריכו בסבירות גבוהה מאוד שהם אינם בחיים. הזמן שחלף בלי שנמצאו סימנים המעידים על היות חטופים בחיים, כמו סיוע בהעברת מזון ותרופות ומעגלי שמירה היקפית, הגבירו את החשש בקרב כוחות הביטחון כי הנערים אינם בחיים. לכך רמז הרמטכ"ל בני גנץ, כשאמר ביום שישי שעבר כי ככל שעובר הזמן גובר החשש לחייהם.

במערכת הביטחון העריכו כי הרוצחים התכוונו לשאת ולתת על החזרת גופות השלושה במועד מאוחר יותר, לכשיפחת הלחץ עליהם. מהממצאים במכונית היונדאי השרופה שנמצאה ליד העיירה דורא, התברר כי הנערים נורו כנראה מטווח אפס. ייתכן שהחוטפים הבחינו ששער טלפן למשטרה כדי להזעיק עזרה.

ניתוח נתוני האיכון מהטלפונים הסלולריים של שלושת הנערים שנרצחו אפשר למשטרה ולשב"כ לשחזר בשלב מוקדם יחסית את המסלול שעברו החוטפים. שני מכשירי הטלפון של גיל‑עד שער ושל חברו נפתלי פרנקל עברו ניתוק אלים בשעה 23:20, כ‑55 דקות לאחר שיחת הטלפון של שער למוקד משטרת מחוז ש"י. "ניתוק אלים" הוא הוצאה של הבטרייה מהמכשיר, המבטלת את אפשרות המעקב אחר הטלפון. אולם הטלפון של אייל יפרח המשיך לשדר אותות חצי שעה לאחר מכן, עד השעה 23:50, והפסיק לשדר כנראה רק כשנשרף יחד עם המכונית.

קודם לכן עברו הרוצחים בחירבת ארנבה שליד חלחול, שם השליכו את הגופות. לפי האיכון הם שהו במקום במשך כ‑24 דקות. הגופות הוטלו בשדה, נעטפו ביריעת ניילון ועליהן הונח בחיפזון גל אבנים מאולתר.

אנשי ידיעת הארץ מצאו את הגופות

חשיפת הגופות הוכיחה עד כמה חשוב לשלב בחיפושים גם את תושבי האזור, ובעיקר אנשי ידיעת הארץ שאין כמותם להכרת השטח. ירון רוזנטל, מנהל בית ספר שדה כפר עציון, כינס את המתנדבים בשבת האחרונה. כאנשי מקצוע הם בחרו נקודות איכות לסריקה, והציגו למח"ט עציון אל"מ עמית ימין את הצעתם לניתוח השטח. בדיונים השתתפו גיאולוגים, ארכיאולוגים, מומחי תצלומי אוויר, מומחי GIS, אנשי בתי ספר שדה מנוסים מכל הארץ, בוגרי יחידות מובחרות וסיירים עצמאיים.

הממצא הראשון שהוביל למציאת הגופות היה זוג משקפיים מנותצים. מנהל חנות אופטיקה באלעד סיפר בריאיון לרדיו קול חי כי כבר במוצאי השבת, באחת בלילה, הגיעו אליו שוטרים עם מסגרת של משקפיים וביקשו שיזהה אם זו המסגרת שאייל יפרח קנה אצלו לפני ארבעה חודשים. "עניתי שזו מסגרת שנמכרת אצלנו. למחרת חזרו השוטרים שוב עם חלקי זגוגיות מנופצות. המספר תאם למספר העדשות שהכנו לאייל". בעקבות זאת היה ברור היכן למקד את החיפושים. אנשי בית ספר שדה כפר עציון זיהו שיח חשוד וענפים שהונחו על גלי האבנים. חפירה משותפת של מתנדבים וחיילים באדמה התחוחה הביאה למציאת הגופות.

המשטרה מודה: כשל חמור ביותר

שני המחבלים החשודים בחטיפה וברצח טרם נמצאו והחיפושים אחריהם נמשכים. השניים הם מרואן אלקואסמה ועאמר אבו עישה, פעילי חמאס מחברון שנעדרים מבתיהם מאז יום החטיפה. מרואן אלקואסמה, יליד 1985, עובד במספרה בחברון, נעצר בעבר חמש פעמים על ידי כוחות הביטחון. בחקירתו בעבר עלה כי גויס לשורות חמאס באזור חברון והיה מעורב בפעילות אימונים צבאיים וניסיונות פיגוע. עאמר אבו עישה, נפח במקצועו, היה עצור בישראל כבר פעמיים. אחיו נהרג בידי חיילי צה"ל בשנת 2005 בעת שהשליך מטען לעבר כוח צה"ל.

השבוע הותרה לפרסום הקלטת שיחת הטלפון של גיל‑עד שער עם מוקד המשטרה. ההקלטה המקורית ארוכה יותר משתי דקות - כפליים מהקטע שפורסם. בהקלטה נשמע גיל-עד שער לוחש "חטפו אותנו", והחוטפים אומרים בערבית לאדם אחר: "הבאנו לך שלושה". לפיכך מניחים של תוכנית החטיפה היו שותפים נוספים.

בעקבות תחקור האירוע במשטרה הוחלט להדיח מתפקידם שני שוטרים ושני קצינים שהיו מעורבים באירוע. במשטרה ציינו בעקבות הפרסום כי "תוכן השיחה קשה להאזנה והכשל, לצערנו, חמור ביותר. כשל מסוג זה אסור שיקרה, ואל לנו לעבור עליו לסדר היום. במקום שיש ספק - אין ספק. אי מתן מענה הולם לקריאת מצוקה של אדם הוא אירוע בלתי נסלח בכל קנה מידה".

במהלך מבצע 'שובו אחים' פגע צה"ל קשות בארגון הטרור חמאס על כלל ממדיו - מאות עצורים ממחבלי הארגון וראשיו, פגיעה בתשתיות הטרור ותפיסת אמצעי לחימה וכספים שיועדו לביצוע פיגועים.

במהלך המבצע עצרו כוחות צה"ל 422 פעילי טרור, מתוכם 335 פעילים המזוהים עם חמאס, ובהם 12 ממנהיגי הארגון ו‑56 עצורים שעונשם הוקל במסגרת העסקה לשחרור החייל החטוף גלעד שליט. בנוסף לכך פעל צה"ל נגד 63 יעדי 'דעווה' והחרים סכום כולל של יותר ממיליון ו‑200 אלף שקלים שהיו מיועדים למימון טרור.

במקביל לחיפושים שנערכו ביהודה ושומרון חלה הסלמה בירי הרקטות ופצצות המרגמה מרצועת עזה לדרום ישראל. בסך הכול אותרו במהלך השבוע החולף 40 נפילות של רקטות בנגב המערבי, ומאז תחילת מבצע 'שובו אחים' אותרו 52 נפילות רקטות בשטח ישראל. מספר זה אינו כולל ירי של פצצות מרגמה ונפילות של רקטות בשטח רצועת עזה.