הרב יעקב אריאל
הרב יעקב אריאלשלומי שלמוני

רבה של רמת גן, הרב יעקב אריאל, התייחס בפינתו השבועית בערוץ 7 לקריאות הנקמה בעקבות רצח שלושת הנערים.

הוא הדגיש כי רגש הנקמה הוא רגש טבעי ובריא, "אדם מרגיש צורך לעשות משהו, להעניש את הרוצחים ולהביא את הצדק חזרה לעולם. ללא נקמה - פירושו, שאדם נמצא באדישות ובאי אכפתיות. לא ייתכן שאדם יראה אדם זועק והוא יישאר אדיש".

הרב אריאל ציין כי למרות הרגש הנכון של עצם הנקמה, רגש זה עלול להיות בעייתי, "הנקמה מראה גם כעס גדול והיא עלולה להביא את האדם לפרוק את הכעס, ופריקת כעס איננה נקמה. נקמה היא רק אותו חוש בריא וטבעי המביא את האדם לכך שצריך לעשות משהו".

"הכעס שהוא גם טבעי, עלול להביא את האדם לאיבוד שליטה - שאדם דואג לעצמו ולתת נחת רוח ליצרו ולא לטובת החלל הנפטר. כעס, זה דבר חמור כעבודה זרה, כח שפורץ את האדם ומטה אותו משיקול דעתו. אדם כועס עושה דברים שלא צריך לעשות ודברים שאסור לעשות אותם. הוא עושה את זה למען היצר ולא למען האמת".

רבה של רמת גן הסביר כיצד צריכה לבוא הנקמה, "בתורה מצאנו נקמה כערך. הפסוק הכי ידוע הוא 'א-ל נקמות ה'' - לא שנקמה היא רק לה' ואנחנו לא צריכים לעשות כלום, אלא אנחנו צריכים להיות שלוחים של ה' ולפעול באקטיביות ולא בפסיביות". 

על אופן ביצוע הנקמה אמר הרב אריאל כי מי שאין לו המידע ויכולת הביצוע אסור לו לבצע נקמה ומי שעושה כן גורם עוול לנרצחים, "רק המנהיגות שהיא האחראית ויש לה היכולות והכלים ויודעת מה לעשות - רק היא מוסמכת לנקום. אנחנו יכולים להיות שותפים על ידי הפעלת לחץ על המנהיגות שלא תהיה אדישה, שתפעל במרץ ובנחישות, אבל מי שקובע זו המנהיגות".