רשות המיסים
רשות המיסיםאילוסטרציה / פלאש 90

מבצע ביקורות ניהול ספרים נערך בשבוע האחרון של חודש יוני בתחומי השיפוט של פקידי שומה כפר סבא, חולון ורמלה.

במהלך המבצע הופתעה לגלות בעלת חנות נעליים כי לא רק שהיא לא חייבת כסף למס הכנסה – אלא שמגיעים לה עשרות אלפי שקלים מהמדינה.

במסגרת המבצע, שנוהל על ידי פקידת שומה כפר סבא, פזית קלימן, הגיעו מבקרים מיחידתה לחנות נעליים בהרצליה. כחלק מנוהל שגרתי, יצרו המבקרים קשר עם הגובה הראשי במשרד על מנת לברר את מצב החובות של בעלי העסק.

בשיחה התברר כי לא רק שאין להם חובות אלא שמגיע להם החזר של 65,000 ₪ שטרם הועבר להם, מאחר שהמכתבים המודיעים על כך שנשלחו למייצג ובהם נתבקשו לספק פרטי חשבון בנק אותו ניתן לזכות - מעולם לא נענו.

בעלת העסק הייתה בטוחה שמדובר במתיחה ולא השתכנעה גם כאשר שוחחה בעצמה עם הגובה הראשי; לכן, למחרת הגיעה למשרד מס הכנסה בכפר סבא והתבשרה כי המבקרים לא "עבדו" עליה ולאחר שעדכנה את פרטי חשבון הבנק שלה, הוחזר לה כל הכסף.

בימי המבצע נערכו ביקורות ב-508 עסקים, בהם נמצאו כ-14% מבעלי העסקים כשהם לא רושמים הכנסות. גם חובות ישנים נגבו במהלך המבצע על ידיהיחידה הארצית לאכיפת הגבייה ברשות המסים, שגבתה כ-6.2 מיליון ₪ במהלך המבצע.

גם הפעם נתקלו מבקרי מס הכנסה בתירוצים חדשים המסבירים מדוע לא נרשמו הכנסות: בחנות פרחים בקניון בת ים, כל ההכנסות הוכנסו במקום לקופה - לעציץ. כשבעלת העסק נשאלה מדוע לא רשמה את ההכנסות, אמרה שהיא לבד ורק עוזרת לבעלה.

בדוכן אוכל בקניון חולון נמצאו 3,800 ₪ שלא נרשמו. הנישומה טענה ש"יש לה אישור ממס הכנסה לרשום הכנסות רק בסוף היום", אבל כשבדקו המבקרים התברר כי לא הרשמה הכנסות כבר חודש וחצי. בדוכן אוכל דרוזי באותו קניון לא נרשמו הכנסות והתברר כי למשפחה המנהלת אותו יש דוכנים נוספים הפזורים בקניונים בכל רחבי הארץ ולכולם היסטוריה של העלמת הכנסות.

מבצעי הביקורות נערכים כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים נגד מעלימי מס והון שחור ובמסגרת הנחיה למשרדים האזוריים להגביר את פעילות האכיפה ולשפר את כושר ההרתעה, בין היתר ע"י עריכת מבצעי שטח שמטרתם להביא לדיווחי וגביית מס אמת ולהגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.