צבא מקצועי גרסת אייכלר
צבא מקצועי גרסת אייכלרפלאש 90

בעקבות החלטת בג"צ לבטל את מלגת הבטחת הכנסה לאברכים לומדי תורה, בטענה כי ההסדר הקיים יוצר מציאות שאיננה שוויוני ביחס לאוכלוסייה מקבילה שלומדת באוניברסיטאות, קיימה היום (שני) ועדת המדע והטכנולוגיה דיון בנושא כחלק מהצעה לסדר שהגיש ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה).

לטענת ח"כ אייכלר "החלטת בג"צ בנושא היא מעשה סדום. אפילו עבריין שנכנס לבית הסוהר ממשיך לקבל מהמדינה כסף ורק מהחרדים מונעים. יש בהחלטת כדי להוביל למלחמת אזרחים. בג"צ אינו פועל כדי ליצור שוויון בחברה והוא אינו פועל למען החלשים כפי שתפקידו מחייב. לבג"צ אין שום זכות להתערב בהחלטות הכנסת. מדובר בניצול הכוח השלטוני שניתן לבג"צ. אסור להפלות את מי שלומד תורה למי שלומד סינית.

יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) טען כי "צריך לזכור כי לא מדובר בהחלטה שנוגעת לכל החרדים. מדובר כאן בסוג מסוים של אברכים שמצויים במצב כלכלי קשה במיוחד, הנמוך ביותר בישראל. במו עיני ראיתי אמא חרדית שמחלקת ביצה לשניים עבור הילדים שלה.

מאיר כהן, מנהל תחום מלגות לימודים לאברכים אמר כי "הנפגעים הראשונים מהחלטת בג"צ אלו הם אותם ילדים ממשפחות האברכים הסובלים מעוני והדבר הראשון שתפגע היא התזונה שלהם. אין לנו מה לעשות בעניין הזה פרט מלהזדהות עם כאבם.

בניגוד לטענות החרדים, נציגת המרכז הרפורמי לדת ומדינה, עו"ד אורלי ארז אמרה כי "החלטת בג"צ באה במטרה להוציא את האברכים ממלכודת העוני. מצד אחד מדברים על שוויון ומצד שני לא מפנים אותם למקומות עבודה".

דברים דומים הוסיף גם ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) שטען כי "צריך לכבד את החלטת בג"צ. אמירות שתוקפות את החלטת בג"צ אלו אמירות מאוד מסוכנות. הפתרון הוא לא לתת כסף אלה לדאוג שיוכלו לצאת ממעגל העוני תוך שילוב בשוק העבודה".

בסיום הדיון הוחלט כי הוועדה תפעל כדי לגבש פתרון חוקי מוסכם שיהיה בכוחו כדי לעזור לאוכלוסייה זו שמתמודדת עם קשיים כלכליים לא מבוטלים.