ח"כ מירי רגב
ח"כ מירי רגבצילום: פלאש 90

בדיון שהתנהל היום (שני) בוועדת הפנים, קראה ח"כ מירי רגב, יו"ר הוועדה, למשרד החוץ לחשוף את המו"מ הסודי שהמשרד מנהל מול הוותיקן לגבי קבר דוד.

קריאה זו הופנתה בעקבות חשיפת עו"ד גלעד קורנאלדי את המו"מ המתקיים ואת העובדה שרב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ', הפנה מכתב אל שר החוץ בו ציין כי על פי נציגי המנזר הקתולי בהר ציון, איתם נפגש, קיים הסכם שהולך ומתגבש, לפיו "יתאפשר לכנסייה לקיים במקום גם מיסות הכוללות פולחן של אמירת תפילות וברכות על לחם ויין ללא הגבלה", זאת כאשר כיום על פי הסטטוס קוו אין לקיים במקום מיסות כלל.

נציג משרד החוץ שנשאל על המו"מ הודה ברפיון פה כי אכן מתקיים מו"מ ל"הסדרת התפילה" אולם לא פירט את תכני המו"מ.

בדיון התברר כי הסטטוס קוו הנוכחי קובע כי יתקיימו במהלך השנה 5 תפילות ב"חדר הסעודה האחרונה" ואולם אלו לא יהיו מיסות ויתקיימו ללא שימוש בסממנים דתיים. לעדות הנוצריות מותר גם להיכנס בחג השבועות הנוצרי למשך כ- 3 דקות לחדר קבר דוד עצמו. למשך דקות אלו המשטרה מפנה את המתפללים היהודיים מהחדר.

בדיון התברר כי למרות שמשרד הפנים ומשרד החוץ כמו גם המשטרה טוענים שאין שינוי בסטטוס קוו ומשרד הפנים, המופקד על הקבר, משתדל להקפיד על קיום הסטטוס קוו, היו בפועל הפרות של הסטטוס קוו כגון שימוש בקטורת או שירה דתית של תיירים נוצריים בתוך חדר הסעודה.

הרב שמחה הכהן קוק, רבה של העיר רחובות, שנכח בדיון, הדגיש את חשיבות קדושת קבר דוד שלדבריו נקבעה על ידי האר"י הקדוש (רבינו יצחק לוריא) ואמר כי "שינוי הסטטוס מחריד ביותר". ח"כ משה פייגלין אמר כי "יש ניסיון של היאחזות נוצרית בקבר דוד...זה עלול להיגמר בכך שקבר דוד יישמט מידיו של עם ישראל". ח"כ אורי מקלב אמר כי "אנו מצווים לא להתגרות ולא למנוע מהנוצרים להתפלל". עם זאת אמר כי גם הוא מבקש לעצור את "מסע ההשתלטות הנוצרית" על קבר דוד.

בתום הדיון, אמרה ח"כ מירי רגב, כי מדינת ישראל צריכה לשמור על המקומות הקדושים שלה. היא הדגישה כי משרד הפנים חייב להחזיר את הסטטוס קוו למקומו. היא דרשה כי תופסק הקטרת הקטורת ושירת שירי הדת במתחם קבר דוד וכי התפילות יתקיימו לא כמיסות וללא שילוב סממנים דתיים. היא דרשה מהמשטרה לבצע את הנחיות שר הפנים בעניין זה. ח"כ רגב קבעה כי הוועדה תסייר בקרוב במקום. כמו כן דרשה ממשרד החוץ לדווח בעת הסיור שיתקיים על אודות המו"מ הסודי שהוא מנהל עם הוותיקן.