כתובות נאצה על תחנת הרכבת הקלה
כתובות נאצה על תחנת הרכבת הקלהצילום: דוברות סיטיפס

ברכבת הקלה מסכמים את ההרס בתחנות צפון ירושלים וכבר פותחים בהליכים ראשוניים להשבתה של הרכבת לפעילות באזורים הללו.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם עוזאל ותיק, דובר חברת 'סיטיפס' המפעילה את הרכבת הקלה, המספר על הנזקים והמאמצים לשיקום מהיר של תוואי הרכבת.

בראשית דבריו סיפר ותיק על ממצאי סיור שנערך אתמול על ידי בכירי הרכבת על מנת לאתר ולמפות את הנזקים. בסיור נראו מראות לא פשוטים כאשר התחנות 'שועפאט' ו'א-סהל' נהרסו כליל, מערכות השליטה על הרמזורים נפרצו והועלו באש, עמודי תימרור ורמזורים נעקרו ונופצו וכך גם המכונות למכירת הכרטיסים נותצו, נעקרו ממקומם ונשרפו. עוד מספר ותיק כי בנוסף במהלך ההתפרעויות נעשו ניסיונות לניסור המסילה עצמה ועמודי חשמל לאורכה. ניסיונות אלה צלחו במהלך הלילה האחרון ושניים מעמודי החשמל של הרכבת אכן נוסרו.

להערכת אנשי הרכבת מדובר בנזקים שאומדנם הוא כמה עשרות מיליוני שקלים המגיעים הן מההרס עצמו והן מאבדן עבודה של הרכבת שאינה מגיעה כעת לשכונות צפון העיר ולמעשה נוסעת על כשני שליש בלבד מהתוואי המקורי.

ותיק מציין כי הרכבת הייתה מאז ראשית דרכה לפני כשלוש שנים לסמל הדו קיום הירושלמי כאשר עברה בכל השכונות, יהודיות וערביות, דתיות, חרדיות וחילוניות. ותיק מציין כי למעט אירוע דקירה אחד לא התרחשו ברכבת אירועים לאומניים והמשמעות היא שהמעטפת שקיבלה הרכבת מהמשטרה ומהעירייה הייתה מעטפת ראויה. כעת להערכתו תארך מלאכת שיקום הקו כמה חודשים. לדבריו הליך השיקום החל כבר היום כאשר בכל קטע וקטע מתוואי הרכב ביקרו שמאי מס רכוש ומיד לאחר שהעריכו את הנזקים הוחל בניקוי הקטע לקראת הכשרתו לשובה של הרכבת. ותיק נשאל אם לא נכון יותר להמתין עד להרגעת הרוחות, ובכך למנוע מצב שבו שוב ושוב יצטרכו אנשי מס רכוש והרכבת לאמוד נזקים ולתקן. לדבריו ההחלטה להשיב את הרכבת לפעילות במהירות האפשרית התקבלה על ידי העירייה וברוח זו עובדים אנשי הרכבת מתוך הבנת חשיבות החזרה המהירה לשגרה.

שלבי שיקום תוואי הרכבת הקלה הם שניים. הראשון הוא השבת הנסיעה לשכונות הצפון כאשר על מנת להגיע לפסגת זאב תעבור הרכבת בשכונת שועפת ושלב זה יתבצע להערכתו בקרוב מאוד. השלב השני יתרחש כעבור פרק זמן ארוך יותר, זהו השלב של שיקום התחנות שנהרסו.

באשר לסיכוי שתושבי ירושלים ישובו ויפקדו את הרכבת כבעבר אומר ותיק כי את זאת לא ניתן להעריך כעת והדברים יתבררו רק עם הזמן החולף. עם זאת הדגיש כי הנפגעים העיקריים מהרס התחנות בצפון הבירה הם דווקא תושבי השכונות הערביות שועפת ובית חנינה שכן בעוד לתושבי פסגת זאב ונווה יעקב יש תחבורת אוטובוסים סדירה אין לתושבי שועפת ובית חנינה תחבורה חלופית שכזו והם נזקקים מאוד לשירותיה של הרכבת. לדבריו כבר כעת פונים אנשי השכונה להנהלת הרכבת בבקשה לתקן במהירות את התוואי ולשוב ולהפעיל את הרכבת בשכונותיהם.