הרב אלי בן דהן
הרב אלי בן דהןצילום: פלאש 90

מתקרבים למועד הבחירות לרבנות העיר ירושלים.

בית המשפט העליון דחה את עתירתה של סיעת 'יהדות התורה' נגד התקנות החדשות של המשרד לשירותי דת בנוגע לבחירת רבני ערים.

החרדים טענו כי מדובר בתקנות פוליטיות שנועדו לאפשר לשר לשירותי דת להחליט מי יהיו הרבנים הנבחרים, זאת לאחר שעל פי התקנות החדשות יש משקל רב יותר לנציגי עירייה ולנציגי ציבור של העיר וכן ייצוג הוגן לנשים וכי רבע מחברי הועדה ימונו על ידי המשרד לשירותי דת.

בעתירה נכתב כי "לאחר שהמשיבים (השר בנט וסגנו הרב בן דהן) נכנסו לתפקידם בשנת 2013, פעלו המשיבים לתקן תקנות אלו ולקבוע לראשונה במסגרת תיקון תשע"ד לתקנות כי השר לשירותי דת עצמו הוא שימנה רבע מחברי האסיפה הבוחרת. מכיוון שרובן המכריע של הבחירות לרבני ערים מוכרע על חודם של קולות בודדים, הרי שהכוח למנות רבע מחברי האסיפה הבוחרת, שקול לכוח למנות את רבני הערים, הלכה למעשה".

כאמור, שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית, דחה את הדרישה לתת צו ביניים לעיכוב הליך הבחירה לרבנות הראשית בירושלים וקבע כי דיון בעתירה יתקיים בפני הרכב עד לסוף חודש נובמבר. השופט הכשיר למעשה את התקנות החדשות לבחירת רבני עיר ומאפשר את המשך קיום הליך הבחירות לרבנות ירושלים.

משמעות פסיקת בית המשפט היא שהליך הבחירות לרבנות ירושלים ימשיך כמתוכנן וכבר בשבועיים הקרובים צפוייה ועדת הבחירות להכריז על תאריך לבחירות.

סגן שר הדתות, הרב אלי בן דהן, אמר הערב (שלישי) לערוץ 7 כי הוא מברך על החלטת בית המשפט, "הועדה תתכנס בימים הקרובים ותשלים את האסיפה הבוחרת שתכלול את 48 נציגי העיר, שתודיע על מועד הבחירות שיהיה ככל הנראה בעוד כחודש וחצי".

"בית המשפט הבין שהתקנות החדשות הן הגיוניות", ציין הרב בן דהן, "וזה בהמשך לכך שבית המשפט כבר אישר אותן בעבר. התקנות נותנות כח לנציגי העיריה שנבחרים על ידי תושבי העיר אחת לחמש שנים".

נציג הציונות הדתית לרבנות העיר הוא הרב אריה שטרן וגורמים המקורבים לבחירות סיפרו לערוץ 7, כי בימים אלו עמלים מספר אנשים הנוגעים בדבר, לארגן דיל במטרה שהרבנים שייבחרו יהיו הרב אריה שטרן והראשון לציון והרב הראשי לישראל לשעבר, הרב שלמה עמאר, לתפקיד.

חיים פלק יועצו של סגן השר בן דהן שהיה שותף לנושא, אמר כי "אופי התנהלותו הנוח וההערכה הגדולה לציבור החרדי של סגן השר הרב אלי בן דהן ולעומדים בראשו יחד עם אקלים תורני מבית הרב אליהו זצ"ל מאפשרים מהלכים עדינים כאלה ללא טלטלות גדולות מדי".