כיפת ברזל
כיפת ברזלצילום: פלאש 90

איפה ואם בכלל יתקיימו משחקי הקבוצות הישראליות במסגרות האירופיות, בשבוע הבא? זו השאלה המרכזית שכרגע מעסיקה את שלוש הקבוצות של ליגת העל בכדורגל.

מכבי תל אביב, הפועל באר שבע והפועל תל אביב צריכות לארח במהלך השבוע הבא את משחקיהן במסגרות האירופיות, אך אחרי מתקפת הטילים האחרונה שהגיעה גם לגוש דן, יודעים בקבוצות כי קיומם של המשחקים בארץ, במידה שאכן המתקפה תמשיך, לא יתקיימו פה בארץ.

שתי אופציות עומדות כרגע על הפרק: האחת היא להחליף את הבייתיות עם הקבוצות האחרות, כאשר המשחק הראשון בין שתי הקבוצות שאמור להתקיים בשבוע הבא בארץ יתקיים בחוץ, ולאחר מכן בתקווה שהמצב עד אז ישקוט וירגע יארחו את המשחק השני פה בארץ כמתוכנן.

האפשרות השניה והיותר ריאלית היא שמשחקיהן של הישראליות יועתק למגרש אחר מחוץ למדינה, כנראה בקפריסין. האופציה השניה הייתה נהוגה כך בשנים עברו כשזכורה במיוחד מסעה של מכבי חיפה בליגת האלופות כשהחיפאים אירחו את משחקיהם האירופיים באצטדיון ה-GSP שבניקוסיה. 

בתקווה ובמידה שהשקט יחזור לארצנו, מכבי תל אביב תארח את סנטה קולומה מאנדורה בסיבוב המוקדמות השני של ליגת האלופות ביום שלישי הבא, ה-15/7. האנדורים הפתיעו כשהצליחו לגבור על באננטס הארמנית במשחק הראשון ביניהן בתוצאה 0:1. היה זה הניצחון השני בזירה האירופית בתולדות הקבוצה האנדורית, הניצחון הראשון של האנדורים בזירה האירופית היה על מכבי ת"א בעונת 2007/8 במסגרת גביע אירופה, במה שייזכר לעד כמשחק החלש והמביש ביותר של קבוצה ישראלית באירופה. האנדורים כמעט ועפו מהמסגרת האירופית אמש, זאת לאחר שכבר היו בפיגור של שני שערים מול הארמנים החזקים, אך שער מצמק בדקה ה-95 מרגליו של השוער האנדורי קבע כי סנטה קולומה תגיע שוב לתל אביב ותנסה להפתיע מחדש. הפעם זה לא יהיה קל עבורם.

אצל הפועל באר שבע המצב הרבה פחות טוב. הקבוצה הדרומית שכרגע נמצאת במחנה אימונים בפולין ורחוקים מקו האש, תארח ככל הנראה את ר.נ.ק ספליט שניצחה את מיקה במשחק הראשון ביניהן על העליה למוקדמות הליגה האירופית. הדרומיים יצטרכו להסתדר במשחקים האירופיים ללא חלוצם המצטיין גליינור פלט שהודיע במפתיע על עזיבה ועובר לשחק במועדון הכדורגל הבלגי זולטה וורגם. בבאר שבע בנו על הציוות בין פלט לבין שלומי ארבייטמן שחתם בקבוצה האדומה לא מזמן, ועכשיו יצטרכו לבצע את ההתאמות מחדש בקבוצה מבירת הנגב. 

זמן הודעתו של פלט על עזיבתו את הקבוצה הגיע בסמוך למתקפת הטילים על יישובי הדרום, ובקבוצה מאמינים כי המצב הביטחוני הרעוע עד מאוד הוא שגרם לפלט לממש את סעיף היציאה שלו ולהודיע על העזיבה. 

גם אצל הפועל תל אביב הדברים לא מתנהלים כסדרם, אך לא רק בעקבות המצב הביטחוני. אצל הקבוצה האדומה של תל אביב יש הרבה בלאגן סביב חתימתו של חלוצם המצטיין עומר דמארי, ומעניין יהיה לראות בימים הקרובים כיצד הדברים יתגלגלו בקבוצה של המנג'ר אייל ברקוביץ'. 

בכל מקרה, נכון לעכשיו לא התקבלה עדיין הודעה מטעם ארגון הכדורגל העולמי, פיפ"א, בדבר קיומם או אי קיומם של המשחקים בשבוע הבא. אבל כולם יודעים כי ביממה הקרובה צפויה להתקבל החלטה במסדרונות הארגון. אם המצב הביטחוני ימשיך כמו בימים האחרונים, קיומם של המשחקים בארץ יהיה מוטל בספק גדול מאוד. 

יו"ר ההתאחדות לכדורגל, אבי לוזון, התייחס הבוקר לסוגיית אירוח המשחקים ואמר כי נציגי אופ"א אפילו לא דיברו איתו בנושא. לדבריו "אחרי טורניר היורו עד גיל 21 שהתקיים בארץ בקיץ הקודם, אנשי אופ"א כבר יודעים את ההבדל בין הדרום לבין תל אביב". לוזון אמר כי במידה שבאר שבע הייתה צריכה לארח את משחקה באצטדיונה הביתי, הדבר היה כמובן בלתי אפשרי, אך מאחר שבאר שבע תשחק במושבה והתל אביביות ישחקו בבלומפילד, לא תהיה כל בעיה לקיים את המפגשים.  "בכל מקרה ההתאחדות לכדורגל עוקבת אחרי הנעשה ומאחלת לכל התושבים ימים ולילות שקטים".