זקוקים לה. סטרוק
זקוקים לה. סטרוקצילום: פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את התיקון לחוק של ח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי), שמבקש לשנות את שמה של קצבת הזקנה על הטיותיה השונות ל"קצבת אזרח ותיק''.

בדברי ההסבר להצעה נאמר כי "המילה זקנה מרמזת, לעיתים בצדק ולעיתים שלא בצדק, על חולשת הגוף, בריאות לקויה וירידה כללית בתפקודו של האדם, בעוד שקצבה זו מיועדת לאזרחים רבים שטרם מלאו שבעים שנה ורובם פעילים, נמרצים ותורמים רבות למשפחתם, קהילתם ומדינתם.

''שינוי קטן זה בשמה של הקצבה מחזיר את הכבוד לאזרח הוותיק ומעביר, לו ולסביבתו, מסר שונה של הכרה בתרומתו בעבר ובהווה", נכתב.

ח"כ סטרוק הסבירה במליאת הכנסת כי ''יש לא מעט אנשים שזכאים לקבל קצבת זקנה אבל מפריע להם השם. אמנם ביהדות זקן זה אדם שקנה חכמה אבל לפעמים בחברה שלנו זו מילה לא נעימה שלא משקפת אנשים שנמצאים בשיא כוחם''.

השר לאזרחים ותיקים אורי אורבך (הבית היהודי) אמר כי ''אם היינו חברה ממש מתוקנת קצבת זקנה הייתה נחשבת מחמאה, אבל החברה השתנתה ובמושג זקנה דבק 'זוקן', ואנשים שמרגישים שהם במלוא כוחם לא רוצים שיקראו להם זקנים. מרוב שמפחדים מהמילה זקן החברה המציאה אלף מילים נרדפות כדי לא להשתמש במילה הזו''.